Han är navet i det svenska nätundret - och investerar helst på magkänsla

Han var en av de första som trodde på Spotify och på bitcoin. I dag är Staffan Helgessons Creandum en av Europas mest ansedda venture capital-firmor och på väg mot en avkastning på tre gånger pengarna.

Efter femton år som riskkapitalentreprenör och inne på sin andra venture capital-firma förlitar Staffan Helgesson sig starkt på sin magkänsla.

"Magkänslan är lika viktig som våra tre viktigaste bedömningskriterier - team, produkt och marknad. Och den magkänslan manifesterar sig bäst efter att ha varit fem minuter på ett startupkontor. Är folk på hugget, märker att du kommer, engagerar sig och svarar på frågor? Det är otroligt viktigt."

Vi har slagit oss ned i var sin fåtölj i bunkern, ett rum utan fönster på Creandums kontor på Jakobergsgatan 18 i Stockholm. Men denna gråmulna vinterförmiddag saknar vi inte fönster utan njuter av det gula, mjuka ljuset från några golvlampor som är omsorgsfullt utplacerade i rummet. När han sätter sig får hans långa lekamen fåtöljen att se trång ut. 

På elva år har Staffan Helgesson tagit Creandum från en liten okänd venture capital-firma till ett av två kända nordiska varumärken i sektorn. Ett varumärke som även de hetaste entreprenörerna väljer att alliera sig med.

När Creandum sommaren 2008 ledde den första institutionella investeringsrundan i ett Spotify som i dag ryktas vara värt cirka 5 miljarder dollar var det ett svårt beslut. Skulle inte stora aktörer som Apple och Microsoft komma med strömmad musik? Hur skulle Spotify tjäna pengar? Skulle skivbolagen någonsin släppa in Spotify i USA? 

"Spotify startade i april 2006 och vi började föra dialog med dem tidigt 2007. I de framgångsrika bolagen är det avgörande att vara med tidigt, annars kommer du inte in."

LÄS ÄVEN: Har vi nått "peak Spotify"?

Och för två år sedan satt Staffan Helgesson i samma rum som vi sitter just nu fast då i ett möte med en av sina yngsta kolleger, Joel Eriksson Enquist. Han ville rikta uppmärksamhet mot den nya haussade, men samtidigt starkt kritiserade kryptovalutan bitcoin. Med ett klartecken från Staffan Helgesson i ryggen satte Joel Eriksson Enquist i gång. Han byggde en global databas med alla bitcoinföretag i hela världen och identifierade ställen i värdekedjan som var intressanta. Så hittade de ett bolag som var helt rätt positionerat - KNC Miner. Bara ett stenkast bort - på Birger Jarlsgatan i Stockholm. 

"På temat att entreprenörerna bestämmer vilka de vill alliera sig med så tog det sex månader, 25 besök och en gemensam affärsplan för att vinna deras förtroende. Det är jättemycket risk i den här investeringen. Men om bitcoin blir för finanssektorn vad internet blev för information, då måste vi ju vara där."

Med den debatt kring riskkapitalsektorn som följde i spåren av Caremaskandalen vill Creandum och de andra aktörer som investerar i tillväxtbolag särskilja sig från de så kallade private equity-bolagen eller buy-out-bolagen och i stället kalla sig venture capital. Det är i venture capital de riktiga riskerna tas, menar de. 

"Vi kan ta precis hur mycket risk som helst så länge uppsidan finns där. Det är därför vi går in i ett bolag som KNC Miner. Mer än 80 procent av den totala avkastningen kommer från de riktigt framgångsrika som King, Klarna, Spotify med flera. Att ta mycket risk ökar sannolikheten för att vara med i just de bolagen."

Vi blir avbrutna av att hans assistent Katarina Liljequist kommer in med lunchsalladerna. Skrivbordsluncher är mer regel än undantag. Som för många andra, i syfte att få ihop livspusslet. Men också för att han är så engagerad, älskar det han gör och har svårt att ta paus. Att bygga - hus, idrottsföreningar, relationer och bolag är det bästa han vet. 

"Samtidigt som du bygger ditt eget företag får du ynnesten att vara med när andra bygger sina bolag. Den kombon är oslagbar." 

För Staffan Helgesson är det andra gången gillt. Creandums föregångare, Startupfactory, hade rätt fokus men var för tidigt ute. Det var sommaren 1999, internet hade tagit fart på allvar och Staffan Helgesson hade lärt känna Rolf Skoglund, mannen som genom att envetet skriva mejl till Bill Gates och klaga på att programvaran inte omfattade å, ä och ö blev hans vän och den som sedan fick uppdraget att starta Microsoft i Sverige. 

"Vi bestämde oss för att göra något tillsammans och blev först i världen med att investera i mobilt internet. Men tajmningen var fel. Det vi såg, hände inte förrän med Iphone 2007."

Staffan Helgesson

Namn: Staffan Helgesson. 
Född: 1968. 
Karriär: Ikea Singapore 1991, Proctor & Gamble 1993, McKinsey 1997, startade Startupfactory 1999, startade Creandum 2003. 
Bolag: Creandum Advisor, rådgivare till Creandums fonder. 
Startår: 2003. 
Partner: Staffan Helgesson, Johan Brenner, Fredrik Cassel, Daniel Blomquist och Martin Hauge. 
Fonder: 3:e och 1:a fonden 2003, 300 Mkr, 2:a fonden 2007, 750 Mkr, 3:e fonden 2012, 1,2 mdr kr. 
Avkastning: På väg att nå målet att fonderna ska generera tre gånger pengarna.

LÄS ÄVEN: Världens 9 största startup-rundor 

Förutom tidsaspekten blev även strukturen, med ett investmentbolag i stället för en fond, ett problem som sedan visade sig svårt att förändra. Portföljen såldes så småningom till ett brittiskt bolag. Men allt från den perioden blev inte luft. Silex Microsystems, med säte i Järfälla, var en såddinvestering som i dag omsätter mellan 300 och 400 miljoner kronor. 

Uppbackad av Skandia och Sjätte AP-fonden, två institutioner som han aldrig missar ett tillfälle att hylla, gjorde han om och gjorde rätt. Creandums första fond på 300 miljoner kronor såg dagens ljus 2003. Sedan dess har det blivit två till om cirka 2 miljarder. 

"Vi har varit mer framgångsrika sedan vi slutade att bara göra sådd- och hitechinvesteringar. Det var inte en superframgångsrik strategi. Sedan dess har vi breddat oss till Norden och norra Europa och satsar mycket på internet och mjukvara."

I den senaste fonden är så här långt tre av tjugoen bolag spelbolag, sju mjukvarubolag och tio konsumentinriktade bolag. Merparten med mobilkoppling. Att hitta morgondagens bolag är förstås en utmaning. Han pekar på några spännande områden. Cirkulär ekonomi är ett av dem. 

"Delningsekonomin har bara börjat. Alla bostäder, hus, bilar och kontor som underutnyttjas. Uber har ändrat sin tagline från att ersätta din taxi till att ersätta din bil. Vårt portföljbolag Vint finns ju till viss del här."

Han tror också starkt på en omstöpning av finanssektorn, därav investeringen i KNC Miner, men även av utbildningssektorn och en fortsatt spännande utveckling inom e-handel. Spelsektorn har däremot för tillfället nått en platå. 

"Konkurrensen är mördande. Att bli nästa 'Candy crush' är svårt. Jag tror att branschen behöver komma till nästa plattform, kanske är det tv eller virtual reality."

Creandums mål att fonderna ska leverera tre gånger pengarna till investerarna är på väg att realiseras, enligt Staffan Helgesson. Det skulle i så fall placera Creandum som en vc-fond i världsklass. 

"2014 måste ha varit det bästa året för Creandum någonsin. Vi får verkligen betalt för det jobb vi gjort sedan starten och specifikt satsningen vi gjorde i USA för två år sedan."

Han pratar om det kontor som Creandum satte upp i Silicon Valley där en av firmans fem partner, Johan Brenner, och kollegan Joel Eriksson Enquist jobbar för att stärka relationerna till partner, köpare och investerare på den amerikanska marknaden i syfte att underlätta för portföljbolagen. 

"Vi har ett starkt erbjudande till våra entreprenörer i dag", menar Staffan Helgesson.  Och det behövs. De internationella vc-firmorna flåsar i nacken och har verkligen fått upp ögonen för de svenska entreprenörerna. 

I mitten av januari i år fattade en av världens mest kända vc-firmor som sällan agerar i tidig fas på våra breddgrader, Sequoia Capital, beslutet att investera i Malmöföretaget Mapillary - över Skype. 

Bakom Mapillary står Jan Erik Solem som efter sin framgång med Polar Rose, en unik teknik för ansiktsigenkänning, sålde det till Apple och blev en av Apples anställda i San Francisco. Efter två år flyttade han hem till Malmö igen och startade ett crowdsourcat karttjänstföretag. 

INTERVJU MED JAN ERIK SOLEM: Det svenska mattesnillet som lämnade Apple - för att bräda Google

"Vår bransch kommer att omvälvas på precis samma sätt som alla andra industrier. Det kommer företag som satsar på egna riskkapitalverksamheter eller acceleratorer, men de kommer i högkonjunktur och försvinner ofta i lågkonjunktur. Det har jag sett i femton års tid och det kommer inte att vara annorlunda den här gången."

Men med crowdfunding, en finansieringsform som växer kraftigt världen över, är det annorlunda. Här måste Creandum se upp, menar Staffan Helgesson. Han tror att crowfunding på allvar kommer att förändra en del av riskkapitalbranschen. 

"På julfesten som vi numera även ordnar i USA hade vi i fjol bjudit in en av de ledande aktörerna på investeringssyndikatet Angel List. Varför skulle inte vi kunna leda syndikat på Angel List? Vi måste ta tjuren vid hornen och konkurrera med nya aktörer på deras spelplan."

Att som Creandim finnas i en stad som tagit fram så många framgångsrika IT-bolag som Stockholm lyckats med är förstås en fördel. Men även om ekosystemet i Stockholm och Sverige i stora delar fungerar bra finns det fortfarande områden som saknas eller behöver stärkas, menar Staffan Helgesson. 

"Det pågår en debatt just nu i Europa om att begränsa Googles inflytande och vad de får länka till. Men egentligen är det helt fel debatt. Den borde i stället handla om varför Europa inte skapar ett eget Google."

Just avsaknaden av hangarfartyg, som Staffan Helgesson och hans kolleger kallar dem, är en svaghet i det svenska och europeiska ekosystemet. 

"Vi måste se fler bolag agera som King gjort att inte sälja sig självt vid första bästa bud utan noteras, fortsätta att växa och investera i småbolag, vc-fonder och samriskbolag."

Hoppet står framför allt till de nya bolagen även om de "gamla" bolagen som Ericsson fortsätter att försöka. 

"På bara några år flyttades världens centrum för mobiltelefoni från Norden till Silicon Valley, och det har vi knappt debatterat. Nokia missade betydelsen av ekosystem i två dimensioner. Det ena var att de ville göra allt själva och samarbetade inte med småbolag. Det andra var att de inte förstod ekosystemet i telefonen. Poängen med Appstore är ju att man inte kan komma på allt det där själv."

Just i utbytet mellan de nya och de gamla bolagen måste det ske stora förändringar, framför allt måste kulturen i europeiska bolag förändras, menar Staffan Helgesson. 

Bolag som Klarna och Spotify är redan jätteduktiga på att bidra till ekosystemet, men den dagen Spotify noteras, om de väljer att göra det, tror Staffan Helgesson att ekosystemet kommer att få en ordentlig skjuts. 

"I USA åker de stora teknikbolagen den kaliforniska motorvägen 101:an upp och ned dagligen för att leta intressanta bolag att investera i eller köpa. Det vill jag se även här." 

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST