Fotograf: Tesla

Teslaexperten: "Tesla blir snart nya Volvo"

Det rullar 330 elbilar från Tesla på vägarna i Sverige i dag. Om man ska tro Tibor Blomhäll, som driver Tesla Club Sweden, så kommer den siffran öka ordentligt - och Tesla kommer bli en infrastrukturleverantör.

Cirka 330 elbilar av märket Tesla har sålts i Sverige hittills, enligt Vägverket. 130 ägare är redan medlemmar i Tesla Club Sweden, som är en oberoende klubb för entusiaster och ägare.

”Det köps cirka 20-30 nya Tesla-bilar i Sverige per månad, men det stora lyftet blir när Tesla Model 3 kommer. Det är den alla väntar på och som driver upp aktiekursen just nu”, säger Tibor Blomhäll, som driver Tesla Club Sweden.

VA rapporterade nyligen om att Tesla-aktien kan multipliceras med 10, enligt Morgan Stanleys bilanalytiker Adam Jones. Analytikerna räknar då med att 6,5 miljoner Tesla-bilar rullar på jordens vägar år 2029.

ANALYSEN: "Aktien kan multipliceras med 10"

Tesla Club Sweden grundades i augusti 2013, klubben är till för både för entusiaster och Tesla-ägare och får in 100 nya medlemmar per månad. ”Du kan hamna över miljonen om du köper en Tesla med topputrustning idag, men vi ser att de flesta ägarna kommer från det övre skiktet av BMW, Mercedes och Jaguar och en Tesla är billig jämfört med sådana bilar”, säger Tibor Blomhäll.

Det finns 96 så kallade Superchargers i Sverige, enligt Tesla Club Sweden. En Supercharger laddar Tesla-bilen till ungefär hälften på 20 minuter. Det vill säga så att det räcker att köra de 20 mil som krävs för att komma fram till en ny Supercharger.

”Det är dubbelt så många som den japanska laddstandarden Cha-Demo och den nya EU-standarden CCS exempelvis”, säger Tibor Blomhäll.

Redan idag kan man ta sig från Umeå ändå till Paris helt gratis via Superchargers och nästa år kommer man till Istanbul. Samma år har Sverige så många Superchargers att det går att ta sig runt i hela landet.

SE ÄVEN: Tesla lanserar framtidens bil

Vi ligger ändå efter Norge som redan har täckt hela landet och enligt Tesla Club Swedens bedömning har uppemot 3 000 Tesla-bilar på vägarna. Tibor Blomhäll äger ingen egen Tesla ännu, utan har siktet inställt på den kommande modellen - Model 3.

”Man pratar om att den ska komma 2017, men tidigare Tesla-modeller har varit försenade så det blir nog snarare 2018 eller 2019. Model 3 kommer att bli en folkbil och då man ska komma ihåg att Tesla redan säljer fler Model S i Sverige än vad BMW och Mercedes säljer av sina premium-modeller”, säger Tibor Blomhäll.

Han uppger att Tesla räknar med att sälja cirka 500 000 bilar per år globalt av Model 3 år 2020 – det vill säga i paritet med Volvo idag. Model 3 kommer att kosta cirka 350 000 kronor. 

För att lyckas måste Tesla också bygga världens största bilbatterifabrik - den så kallade Gigafabriken.

LÄS ÄVEN: Elbilskriget trappas upp – Elon Musk till frontalattack mot Toyotas vätgasdrivna bil

Vad skulle kunna sätta käppar i hjulet för Teslas planer?
”Det spekuleras om det billigare oljepriset skulle kunna påverka, men det gör det inte. Det är inga som köper Tesla för att bensinen är så dyr, utan man köper en Tesla för att det är en prestandabil med rolig teknik”, säger Tibor Blomhäll.

Han tycker att mycket av Tesla-grundaren Elon Musks storhet består i att han är klurig med både finansieringslösningar och udda idéer. ”Vattenfall och Fortum vill ha betalt för att man laddar via deras snabbladdare för elbilar, men Tesla har löst det så att 20 000 kronor för el-laddningarna är inbakat i priset och då upplever man det som gratis när man använder Teslas Superchargers”, säger Tibor Blomhäll.

Han menar också att det till och med kan bli så att Tesla inte är en billverkare om tio år, utan en infrastrukturleverantör – Tesla släpper exempelvis snart ett batteri för hemmabruk som exempelvis kopplas till solceller på hustaket.

LÄS ÄVEN: Alla rykten om Apples eventuella elbil

Var befinner sig bilvärlden om tio år tror du?
”Jag jämför med mobilvärlden. Konkurrenter som Nokia och Ericsson skrattade när Apples första Iphone presenterades, men var är de som skrattade högst då idag. De biltillverkare som inte satsar på alternativa bränslen som el, vätgas eller syntetiska bränslen får svårt att överleva i framtiden”, säger Tibor Blomhäll. 

Tesla Club Sweden lägger regelbundet ut nyheter om Tesla och elbilsmarknaden på sin webbplats som har cirka 45 000 unika besökare per månad.

Tibor Blomhäll berättar att det har skett en stor sändning av Tesla-bilar under den senaste veckan eftersom den senaste modellen P85D precis har kommit till Sverige. ”Jag har provkört bilen. Den börjar på miljonen och accelererar från 0-100 på 3-4 sekunder. Det är ingen bil längre, utan en kanon.”

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST