Fotograf: Mentimeter/Press

Supertalangen som hackar sig till tillväxten

Supertalangen Donna Hanafi tror på att kombinera marknadsföring med dataanalys. Och hon är förfärad över bristen på jämlikhet i startupbolagen.

"Den traditionella rollen för en marknadschef är turn on the tap. Men som marknadschef för ett startupbolag som Mentimeter rör jag mig obehindrat mellan kommunikation, marknadsföring, teknik och varumärkesstrategier", säger Donna Hanafi när VA träffar henne på Mentimeters kontor ett stenkast från Stureplan i Stockholm.

Nyligen utsågs hon till en av Sveriges 101 supertalanger av Veckans Affärer.

Begreppet growth hacking myntades av entreprenören och investeraren Sean Ellis år 2010 och innebär att man kombinerar marknadsföring med avancerad dataanalys. Han har varit Donna Hanafis mentor sedan hon sprang på honom under en konferens i höstas. Företag som Facebook, Twitter, Linkedin och Dropbox har nått stora framgångar genom just growth hacking.

"Dropbox gjorde som många andra företag och betalade för marknadsföring för att få trafik, men det gick trögt. Då man tog in Sean Ellis slutade man att betala och fick en tillväxt på 3900 procent. Growth hacking handlar mycket om att skapa möjligheter till en exponentiell utveckling för företag", säger Donna Hanafi.

Mentimeter har visserligen ett litet kontor, men har redan kunder i 29 länder och användare i 100 länder. Appföretaget, som har ett molnbaserat verktyg för att exempelvis stämma av publikens åsikter i realtid under en konferens, startade 2012 och fick en första såddfinansiering på totalt 0,5 miljoner dollar i somras från affärsängeln Meg Charles-Horn på Sup46 samt Connectas förre vd Per Appelgren. Privatinvesteraren Lars Wiklund och Fredrik Linder på Segersta Invest är också med som investerare i bolaget.

Donna Hanafi är van vid de stora sammanhangen trots sina blott 25 år.

Hon läste människadatorinteraktion på KTH och fick stor uppmärksamhet för ett omfattande examensarbete om Ipad-användare, men teknikintresset uppstod redan i unga år.

Hon ville bland annat ha en Ipod i stället för en vanlig mp3-spelare när hon var 13 och höll en Powerpointpresentation för att övertyga sin sin pappa - hon fick som hon ville genom att jämföra tekniska specifikationer och lyfta fram "hjulet".

Hennes föräldrar kom hit från Egypten på sjuttiotalet och Donna Hanafi växte upp i Järbo med 2000 invånare strax utanför Sandviken.

Pappa lärde henne tidigt att det alltid går att vara lite bättre och hon blev extremt ambitiös och hade exempelvis tre parallella jobb under hela gymnasietiden.

Donna Hanafi fick jobb på Ericssons enhet för mobila lösningar, Business Unit Support Solutions, direkt efter KTH. Här skulle hon arbeta med teknisk marknadsföring och affärsutveckling och det ingick mycket resor i tjänsten.

"Det kändes häftigt i början med hotellivet, men det är inte så glamoröst efter ett tag." Hon rekryterades av franska Gemalto som arbetar med digital säkerhet och då var i full färd med att köpa två bolag - svenska IPX och franska Netsize.

Uppgiften blev att gifta ihop marknadsföring med teknik och bygga ett nytt varumärke.

Storföretag i all ära, men efter en tid kände hon att allt gick för långsamt på Gemalto och valde att hoppa på ett erbjudande som marknadschef på Mentimeter.

"Growth hacking handlar om att våga testa saker och fungerar det inte prövar man något nytt ... "

Här kunde hon få mer utrymme att kombinera marknadsföring och teknik.

"Storföretag planerar ofta fyra år i taget. Growth hacking handlar om att testa saker och se vad datan säger. 'Fail fast' är viktigt."

Det låter som ett stressigt sätt att driva bolag?
"Jo, många startupbolag har problem med det, men vi mäter hela tiden hur vi mår." Growth hacking handlar också om att tillåta användarna att komma med feedback och ge snabb respons, enligt Donna Hanafi. "Det är befintliga användare som skapar nya och ger ett företag möjlighet till exponentiell tillväxt."

Det låter mer som vettigt hyfs att höra vad kunden vill?
"Det skulle man kunna tro, men min roll är att få in användarna i produkten och engagera sig kring den. Storbolagen måste också anpassa sig efter att makten ligger hos användarna i dag. Här kan man exempelvis haka på startupbolag för att få hjälp med growth hacking."

Det är inte bara growth hacking som får Donna Hanafi att gå i gång på alla cylindar, utan också jämställdhetsfrågor.

Hon var ordförande för KTH:s kvinnliga nätverk Malvina.

Så sent som i höstas valde Mentimeter exempelvis att bojkotta konferensen Sthlm Tech Fest på grund av jargongen mot kvinnor.

"I telekombranschen var alla 20-30 år äldre än jag och jag fick kämpa för att få en syl i vädret, men jag fick en chock när jag insåg att det var ännu värre i startupindustrin. Jag har låg tolerans för sexistiska skämt och människor som inte lyssnar på hur man bygger hållbara bolag."

Varje år förfäras vi över hur illa ställt det är med jämställdheten och nästa år ser det lika illa ut. Vill männen inte ge ifrån sig makt?

"Nej, det tror jag inte. I startupvärlden är det ofta männen som startar bolag och de anställer sina manliga kompisar. Jag var den första tjejen på Mentimeter, men när vi skulle anställa var det viktigt att få en jämn fördelning. I dag har vi tre killar och tre tjejer som jobbar heltid. Det går inte att bara ha män som jobbar på företaget om hälften av användarna är kvinnor."

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant