Fotograf: Nati Harnik/TT

Inte ens miljöeliten tror på etanol längre

Politikerna har tröttnat och experterna är överens – etanolbilarna är på väg ut.

Endast 2 427 etanolanpassade bilar såldes under förra året, enligt Bil Sweden
"Det blev krav på alla mackar att ha E85 som alternativ och den som köpte en anpassad bil fick fördelar i form av sänkt förmånsvärde. Nu har man tagit bort detta och det är vi kritiska till", säger Ulf Svahn, som är vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

I USA används cirka 1 miljon fat per dag med lågblandad etanol, men det krävs politiska styrmedel om etanolsatsningarna i Sverige inte ska självdö.
Gröna Bilisters tidigare vd, numera vd för Tanksmedjan Fores, Mattias Goldmann, tror inte på E85 längre trots att det redan rullar cirka en halv miljon sådana bilar på svenska vägar.

"För varje dag som politikerna inte gör något får vi fler och fler fossilbilar på vägarna", säger han.

Många trodde på etanol som lösningen med stort L, men det är snarare att kombinera olika miljövänliga drivmedel.

Den stora frågan är om landets bensinmackar med 2 000 etanoltankar ska k-märkas eller användas till något annat.

Utvecklingen i Sverige pekar ändå på att användningen av lågblandad etanol ökar – etanol i bussars dieselmotorer är exempelvis ett bra alternativ utanför storstäderna. Men det ser becksvart ut kring just E85.

Nationalekonomiprofessorn Marian Radetzki tar upp etanol i sin bok "Domedagsklockan" och hävdar att världens etanolsatsningar har lett till ökade globala utsläpp.
Och Stockholmsinitiativets sekreterare, Göran Ahlgren, tycker att etanolsatsningen är ett paradexempel på hållbar utveckling som har blivit ohållbar.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.