Fotograf: Crisp Film/Press

Han tröttnade på KTH - nu gör han videos för Avicii

Thomas Aziz saknade spänning när han pluggade på KTH. Nu har han ett eget nyskapande filmbolag som har producerat musikvideor åt artister som Avicii, Axwell och Rebecca & Fiona. Så här gick det till.

Berätta om de företag som du driver idag!
Jag driver idag filmproduktionsbolaget Crisp Film som på kort tid utvecklats till att vara ett av de ledande bolagen i filmbranschen. Marknaden var mättad och alla gjorde likadant. Vi kom in med ny energi, nya metoder och framförallt ett modernt sätt att göra film. Jag startade mitt första företag som student 2004 och sålde det sedan 2007. I det bolaget tog vi oss an film och foto för privatbranschen.

Crisp Film är ett nytänkande och kreativt produktionsbolag som producerar egna spelfilmer och film på beställning. Exempel på produktioner kan vara reklamfilm, presentations- och produkt- filmer, företagsfilm eller eventfilmer. Bland våra kunder hittar man bland annat Svenskt Näringsliv, Regeringskansliet, Företagarna och Scania. Vi är dock mest kända för våra musikvideor där vi jobbat med artister som Avicii, Axwell, Måns Zelmerlöw och Rebecca & Fiona.

Varför blev det filmproduktion?
Efter att jag pluggat media i gymnasiet och arbetat ett tag på TV4 bestämde jag mig för att lämna mediebranschen och bli civilingenjör. I brist på spänning på KTH startade jag mitt första bolag som snabbt växte och tre år senare hade jag 6 anställda. Det fanns ett behov av något nytt. Foto och film som jag började med hade sett likadant ut i tjugo år. Jag såg kundernas behov och byggde företaget utifrån det. När jag väl kände att jag gjort mitt i privatsektorn sålde vi bolaget till en konkurrent och letade nya äventyr.

Då började jag frilansa som producent i reklambranschen. Jag insåg ännu en gång kundernas missnöje. Kunder tycker att film är för dyrt, produktionsbolagen har svårt med lönsamheten och byråerna kläms mittemellan. Vi startade Crisp Film med visionen att tillfredsställa kunderna. Det är jätteenkelt, men problemet var att dåvarande produktionsbolag gjorde så som de alltid gjort. Vi rensade det glamourösa ur filmbranschen och koncentrerade oss på att lyssna på kunderna.

LÄS ÄVEN: Från Växjö till Walmart - hans möss leder utvecklingen

101 unga entreprenörer

Den här texten utgör ett kapitel ur boken 101 unga entreprenörer - Drömmar & drivkrafter hos framtidens företagsledare. I boken möter man 101 unga svenska entreprenörer och tar del av deras med- och motgångar såväl som deras framgångsnycklar.

Den är skriven av Pauline Grindvall som själv har en bakgrund som entreprenör och journalist. Hon var under 2013 och 2014 ambassadör för kvinnors företagande hos Tillväxtverket.


OM THOMAS AZIZ
Född: 
1983
Startade första företaget:
 21 år
Driver idag: 
Crisp Film och ägare till Vision World AB

Hur hade du möjlighet att bygga upp ditt företag?
Första bolaget startades vid sidan av plugget och eftersom jag hade studielån samt bodde hemma var det inga problem. Tre år senare fick jag en peng när jag sålde det första bolaget och det finansierade hyran under starten av Crisp Film. Det har varit och är en svår resa ekonomiskt då jag än idag tjänar en tredjedel av vad jag hade gjort om jag arbetade som anställd genom min examen.

Hur upplevde du den första tiden som egen?
Det är alltid hur kul som helst den första perioden och du känner dig som en hjälte tills den första puckeln kommer! Jag är en tävlingsmänniska – envis och hatar att förlora. Det tror jag är min drivkraft och det enda verktyg som tog mig över min första och alla andra pucklar. Den första motgången är alltid svårast. När du känner att allt håller på att rasa är det svårt att hantera det, men har du klarat det så är det lättare nästa gång det händer, och så fortsätter resan.

Vad har du för råd till andra för att klara den första tiden och få snurr på verksamheten?
Sälj mer, våga ta risker och låt dig misslyckas. Glöm heller inte bort att lyssna på kunden! Det finns en anledning till att era kunder anlitar er idag och det är oftast inte samma anledning som du tror. Ta reda på anledningen och använd den till att hämta nästa kund.


Den här texten utgör ett kapitel ur boken 101 unga entreprenörer.


Vilken är din högsta topp och din djupaste dal i ditt företagande hittills?

Högsta toppen var när vi fick uppdraget att producera en musikvideo för Aviici – ”Fade into Darkness”. Det var den mest uppmärksammade videon år 2011 och då kändes det som att vi var bäst i världen. Djupaste dalen var när vi skulle lansera vår första långfilm under hösten 2013. Vi flög på moln tills vi såg våra siffror, som var flera hundratusen lägre än väntat och främst pengar vi inte hade.

Jag fick två stora lärdomar genom att producera ”Fade into Darkness”. Den ena var att det inte spelar någon roll vem kunden är eller vilken budget vi jobbar med, vi möter oftast samma typ av problem. Den andra var att man inte ska vara rädd för det som man inte känner till, för det finns en tendens till att det alltid löser sig på vägen. Lärdomen av filmen ”Orion” var att vi spelade alldeles för högt och försökte i vårt första projekt konkurrera med SF Film.

Vad tror du skulle krävas för att flera unga ska våga förverkliga sina affärsidéer?
Jag tror att det krävs en attitydförändring redan i skolan. Att alla duger som de är och att alla idéer är bra. Idag dödas kreativiteten starkt och ungdomarna lär sig redan i skolan att det finns rätt och fel. Om ungdomar lär sig vara kreativa och tro på sig själva så tror jag att vi skulle få en mycket större tillväxt i form av nya affärsidéer. 

Thomas nyckel till framgång: "Våga stå på dig, våga tro på dig själv och din idé samt våga misslyckas!"

LÄS ÄVEN: Insikten som födde hennes succéföretag

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant