Fotograf: Lundalogik/Press

Upp med hakan alla säljare - ni är viktiga

En av Sveriges absolut viktigaste yrkesgrupper har fått en så pass låg status att många skäms över sitt yrke. Detta är ett problem för ekonomin och vi behöver ändra på det snarast, menar den säljtokige vice vd:n för Lundalogik i en debattartikel.

Kärt barn har många namn - för säljare är det extra sant. Affärsutvecklare, konsult, account manager, key account manager. Du kan säkert addera ytterligare ett par synonymer utan att tänka efter särskilt länge. Men varför har just säljare så många omskrivningar av den uppenbara benämningen säljare?

Jag har på nära håll sett medarbetare inom säljyrket som envisas med att skriva alla möjliga titlar på sitt visitkort, utom just säljare. Det är svårt att tolka alla omskrivningar som något annat än att de vill dölja vad de egentligen arbetar med. Men varför? Att vara säljare är något av det finaste man kan vara. Det är utvecklingen och tillväxtens ryggrad. Den ovärderliga länken mellan de som utvecklar produkter och de som köper dem.

När jag besöker olika universitet och pratar med studenter så är det väldigt få som har säljare som drömjobb. De ser snarare försäljning som ett lågstatusyrke. Märkligt kan tyckas när världen som vi känner till den stannar utan säljare. Inget sälj - inga transaktioner - ingen tillväxt. En riktigt duktig säljare kan göra en enorm skillnad för ett företags utveckling. De flesta som leder ett bolag vet hur extremt ont det gör när kompetenta och drivna säljare väljer att lämna organisationen för nya utmaningar.

MER DEBATT: "Företag måste omfamna 3D-utskrivning - för att förbli relevanta på marknaden"

Men hur höjer vi statusen på yrket?

Till att börja med så behöver vi stolta säljare som inte skäms för sitt yrke. Men yrkets statusproblem är självfallet inte utan orsak. Det finns betydligt fler skällsord för att beskriva säljare än förskönande omskrivningar; nasare, väskdängare och krängare är bara några av dem. Sanningen är antagligen att de som en gång i tiden myntade dessa och liknande benämningar hade råkat ut för mindre nogräknade säljare; lurendrejare som inte drog sig för att blåsa både en och annan. Avarter som hänger kvar i dag och benämningarna används ofta nedlåtande om hela yrkeskåren. Dessvärre verkar de olika namnen och personerna som har förtjänat dem också smitta av sig på yrkesgruppen som helhet.

För att ändra på detta behöver vi börja med oss själva. Vi behöver en självsanering inom säljyrket. I mångt och mycket har vårt eget agerande skapat vår situation. Vi måste få bort avarter bland säljare och skapa en generell yrkesstolthet. För att göra detta krävs medvetenhet och utbildning. Jag vill se en mycket starkare central säljorganisation som arbetar för säljarnas stolthet och en mer formel, kvalitetssäkrad, utbildning.

I dag finns många bra säljutbildningar men de räcker inte till. En examen i försäljning från en högskola eller ett universitet kan snabbt göra en väsentlig skillnad för att sätta en kvalitetsstandard på utbildningen som i sin tur kommer att leda till ökad status. Svenska företag bör även gå in som garanter för utbildningen genom att erbjuda praktikplatser och föreläsare. Vi som arbetsgivare borde även skriva in säljutbildning som krav i våra annonser när vi rekryterar säljare.

MER SÄLJ: "Rasande passion krävs för att bli bäst"

För åstadkomma en genomgripande förändring bör näringslivet snarast starta en lobby med sikte på våra politiska beslutsfattare. Vilken av alla våra företagarvänliga politiker kan blunda för behovet av Sverige som en starkare säljarnation?

Detta är ett upprop till handling. Du som är företagare, entreprenör, kund, säljare eller politiker: gör din röst hörd, låt oss tillsammans lyfta säljaryrket!

Lars Andersson
Vice vd på säljföretaget Lundalogik, gamling i yrket och säljtokig.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST