Alan och Nami ligger bakom Sveriges nästa supersuccé. Fotograf: Susanne Kindt

Hela listan: Sveriges 101 Supertalanger 2015

De är smarta, välutbildade och yngre än någonsin. När Veckans Affärer listar landets 101 största talanger är en sak säker – framtidens ledare är drivna genier med analytisk spetskompetens.

Sveriges största Supertalanger 2015 heter Alan Mamedi och Nami Zarringhalam och har grundat Truecaller.

Landets största supertalanger är i år – för första gången någonsin - en superduo. Sällskap på årets lista får de av 99 andra begåvade och drivna kvinnor och män uppdelade i sju kategorier (se längre ned i artikeln).

I höstas tog Truecaller in 430 miljoner kronor i riskkapital, och strax före jul passerades drömgränsen på 100 miljoner användare. Med starkt driv och stort ledarskap har Alan Mamedi och Nami Zarringhalam lotsat sitt Truecaller från ett litet appbolag i mängden till att bli en global jätte. 

HÄR ÄR SVERIGES 101 SUPERTALANGER ÅR 2015:

Superettorna: Alan Mamedi och Nami Zarringhalam

och

19 Nytänkare
9 Bolagsbyggare
19 Karriärister
16 Digitala stjärnor
12 Finanssnillen
11 Hållbarhetsivrare
13 Opinionsbildare

Klicka här för hela listan på en sida.

Det är åttonde året i rad som Veckans Affärer dammsugit storbolag, riskkapitalister, entreprenörshubbar, inkubatorer och universitet i jakten på nästa generations ledare i näringslivet. Resultatet är en lista med 101 supertalanger, fördelade på sju underkategorier, som är smarta, välutbildade, erfarna - och rekordunga.

Trots en snittålder på knappt 31 år är listan full av både börs-vd:ar, chefsekonomer, ministrar och högt uppsatta chefer på några av världens största företag. De allra största talangerna - superduon och de sju kategorivinnarna – är ännu yngre, med en snittålder på 28,5 år.

Alan Mamedi och Nami Zarringhalams Truecaller är en internationell nummerupplysningsservice som nu har över 100 miljoner användare. Varje månad görs drygt 2 miljarder sökningar i tjänsten och företaget är på god väg att bli Sveriges nästa världskända varumärke.

Såväl den anrika amerikanska venture capital-firman Sequoia Capital som Skype-miljardären Niklas Zennström har på känn vad som väntar och har investerat i Alans och Namis snabbväxande succé.

Truecallers mål var redan från start att bli ett globalt företag, vilket tvingade dem att tidigt skapa förståelse för hur de olika marknaderna skiljer sig från varandra.

"Vår utgångspunkt från dag ett var att bli ett globalt företag. Det innebär att man måste förstå sina kunder och de kulturella skillnaderna för hur de initialt använder produkten. Detta tror vi endast kan göras om man är ett väldigt datadrivet företag och har det i sitt DNA", förklarar Alan Mamedi, och sätter därmed fingret på årets stora trend bland talangerna – förmågan att förstå och använda sig av avancerad data.

Det har länge talats om vikten av att kunna bygga affärskritiska beslut på så kallad big data, men det är först nu som företagen på allvar tycks inse dess inverkan på framtida innovation och konkurrenskraft. Plötsligt vill alla anställa dataanalytiker, men vad är det egentligen för kompetens de söker hos talangerna?

"En data scientist ska kunna hantera statistisk analys, affärsanalys och utveckling för att lösa affärsproblem. Och ständigt vara nyfiken och undersöka data på nya sätt för att lösa problem. Och skriva kod", säger Michael Natusch, Head of data science på analysföretaget Pivotal.

Om du aspirerar på att bli en framtida supertalang finns tre avgörande ingredienser att krydda ditt cv med: entreprenöriellt engagemang, global erfarenhet och spetskompetens inom affärskritisk dataanalys. Lycka till!

--

För hela analysen och alla intervjuer se Veckans Affärer #6 - ute i butik 4 februari!


Vill du läsa fler spännande nyheter från VA?
 
Gör som 55 000 andra och anmäl dig till vårt nyhetsbrev här: 

NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA