Carl Waldekranz från Tictail toppar kategorin digitala stjärnor Fotograf: Nathalie Doud, The Noun Project

Supertalangerna 2015 - 16 digitala stjärnor

Supertalangerna är smarta, välutbildade och yngre än någonsin. Det här är 16 digitala stjärnor som kvalar in på Veckans Affärers lista över Sveriges 101 Supertalanger.

1. Carl Waldekranz, 28 år, Tictail
Medgrundare och vd för den hajpade e-handelsplattformen Tictail.

Läs hela profilen i Veckans Affärer #6
INTERVJU: "Vi har ingen aning om hur fort det går"

2. Dinesh Nayar, 34 år, Fyndiq
Har varit anställd på Cullbergbaletten, men valde att bygga upp lågprissajten Fyndiq som han kallar för "nätets Ullared". Där kan man köpa allt från krackelerade glaspärlor till Nintendokontroller. På två år har omsättningen gått från 18 miljoner till 147 miljoner kronor.
LÄS MER: "Nätets Ullared" växer i rekordfart

3. Pernilla Näsfors, 34 år, Världsbanken
Dataspecialist som headhuntades från Sida till Världsbanken i Washington där hon via deras Open Aid Partnership hjälper myndigheter i hela världen att hantera data om bistånd och utveckling. Driver även den egna konsultbyrån Openhearted och har bjudits in som talare av FN.

4. Sam Nurmi, 37 år, Pingdom
Västeråsbolaget har en imponerande uppsättning kunder: Spotify, Google, Apple och Ikea använder deras bevakningsverktyg för sina webbplatser. Sam Nurmi är inte heller någon gröngöling, tidigare har han grundat det framgångsrika webbhotellet Loopia.

5. Ola Bini, 33 år, Thoughtworks
Har en bakgrund som systemutvecklare på Karolinska Institutet, men har även utvecklat flera programmeringsspråk, bland annat Seph och loke. Han var även med i teamet som utvecklade JRuby som förenar det populära språket Ruby med Java.

6. Martin Malmström, 28 år, Bikroy
Efter en snabb och framgångsrik karriär som managementkonsult sadlade han om och flyttade till Bangladesh. Där står han vid styråran för landets största handelssajt Bikroy, som spås en lysande framtid och har lockat till sig Kinnevik som investerare.

7. Max Ahlborn, 34 år, Miljöpartiet
Grundade Acne Digital innan han blev vd för B-Reel New York, som under hans tid hamnade på Forbes lista över "America's most promising companies". Återvände till Sverige då han värvades av Miljöpartiet som ansvarig för deras digitala valkampanj. Från och med februari globalt kommunikationsansvarig för Non Violence Project, vars symbol du säkert känner igen.

8. David Holender, 34 år, Vaimo
Vd och grundare på Vaimo, som levererar e-handelsplattformar till bland annat Filippa K, Bauhaus och Konga som är Nigerias största e-handelsplats. Under hans ledning har Vaimo vuxit med i snitt över 100 procent per år.

9. Vigor Sörman, 34 år, Splay
Ligger bakom det snabbväxande Youtubenätverket Splay som har tiotals miljoner visningar varje vecka. Medan de linjära tv-kanalerna svettas i det nya medielandskapet gnuggar Vigor Sörman och hans glada gäng händerna allteftersom annonsaffären utvecklas.
SPECIAL: Youtube-eliten tar de nya pengarna och knäcker tv-bolagen

10. Johan Rikner, 36 år, Newsner
Hans virala sajt Newsner når regelbundet över en miljon svenskar. Läsarna verkar ALDRIG kunna gissa sig till innehållet i deras glada delningsraketer, för sidan slår Aftonbladet och Expressens motsvarigheter på fingrarna trafikmässigt.

11. Ankit Desai, 23 år, Universal Music
Växte upp i Mumbai och flyttade till Sverige först 2013 för att studera på Handels. Har parallellt med studierna gjort rekordsnabb karriär och headhuntades i fjol av Universal Musics vd för att utveckla deras big data-marketing och digitala strategi.

12. Donna Hanafi, 25 år, Mentimeter
Ser till så att det molnbaserade verktyget Mentimeter som ger möjlighet att interagera med en publik växer snabbt. Har tidigare sysslat med marknadsföring på Ericsson och Gemalto.

13. Rickard Carlsson, 29 år, Detectify
Mer rätt i tiden är det svårt att vara. Detectify skannar webbplatser från en hackares perspektiv för att identifiera eventuella kryphål. "Go hack yourself or someone else will", är mottot. Rickard Carlsson lämnade McKinsey för att bli vd för det hajpade bolaget.
LÄS MER: Den som betalar bäst vinner kriget på nätet

14. Jonathan Nordin, 27 år, TV4
Digitalproducent på TV4 som varit högst delaktig i kanalens resa från trött jätte till digital innovatör. Han har lett internationellt uppmärksammade projekt med bland annat slow-tv och bidrog till att göra årets upplaga av "Idol" till en stor digital framgång.

15. Lisa Renander, 32 år, Go Enterprise
I Hus 24 i Gamla stan flödar skaparglädjen. Efter att 2009 ha fått med sig Sven Hagströmer som investerare i SVT:s "Draknästet" föddes Go Enterprise och sedan dess har hon inte saktat ner. Kollektivet föddes 2012 och nu ligger fokus på det nya kompetensverktyget Rika Online.

16. Johnny Federley, 34 år, Unicef
Nyligen lämnade han rollen som digital försäljnings- och marknadschef på Coca-Cola för att i stället bli webbstrateg hos Unicef. Digitalt mastermind hävdar fansen.


Klicka här för att se toppnamnen i fler kategorier.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA