Fotograf: Jonas Carmhagen

Slumpmässigt möte blev hans lyckträff

Filip Tysander mötte en mycket stilig man under en resa i Australien. Hans namn var Daniel Wellington och nu driver Filip ett framgångsrikt och snabbväxande klockföretag under samma namn.

Filip Tysander, vad gör ditt företag "Daniel Wellington"?
Vi tyckte att det fanns ett glapp på marknaden för en klocka som var lite mer preppy, det vill säga välklätt med klassiska snitt, eftersom preppymodet är så pass stort när det kommer till kläder. Det fanns ingen klocka som riktigt synkade med det. Vi har en ganska så bred målgrupp. Det är en klocka som många har råd med och den passar allt från bloggtjejer i 17-årsåldern till en välklädd gentleman som är 65 år. Vi är ett snabbt, ungt och växande företag både till organisation och medarbetare.

Hur fick du idén till företaget?
Jag träffade en man som hette Daniel Wellington när jag var ute och reste i Australien för ett antal år sedan. Jag såg att han bar en Rolexklocka med ett natoband och tyckte att just natobandet var läckert, men att boetten var för tjock. Jag bestämde mig för att jag skulle designa en nättare boett ihop med natoband med mer färg på. Sedan döpte jag klockan efter just Daniel Wellington.

Hur finansierade du uppstarten av ditt företag?
Jag hade drivit bolag de senaste sju-åtta åren. Det började med att jag och brorsan skrapade ihop 10 000 kronor var och investerade det i slipsar som vi sålde på nätet genom innovativ marknadsföring. Daniel Wellington har haft en helt organisk tillväxt och vi har byggt upp företaget genom tidigare affärer. Så vi har inga lån i bolaget idag.

Hur upplever du att det var att ta sig igenom den första tiden som företagare?
Vi har väl rent generellt varit väldigt förskonade från uppförsbackar och problem. Jag har inte stött på så jättemycket motgångar under min företagskarriär vilket jag är väldigt glad och tacksam för. Däremot så är det en tuff period när du är ung och driver företag och du inte riktigt vet hur du ska försörja dig. 

Jag har inte behövt brottas med det jättemycket även om jag hade en liten livskris i början av företagandet. Då tänkte jag att ”Det här är kul, men jag kan inte försörja mig på det. Vad ska jag göra?” och så vidare. Den tiden kan vara lite knepig.

Studietiden är annars en bra tid att börja driva e-business. Att börja sälja produkter och tjänster så du kan börja finansiera saker och ting. Det är svårt att som en första produkt ha något som är väldigt kapitalintensivt i början. Tjäna pengarna själv från första början! Utan medel är det svårt att förverkliga sina drömmar, så få en sund verklighetsuppfattning och förstå hur saker och ting hänger ihop.

Vad har du för råd till andra för att klara den första tiden som egna?
Gå inte och vänta på den perfekta affärsidén! Även om du skulle komma på den perfekta idén är det inte säkert att du skulle kunna genomföra den ändå. Låt den jättestora idén vila. Fokusera på att börja tjäna pengar och lära dig hur du driver företag. Det sägs ju att det tar cirka 10 000 timmar att bli riktigt grym på något, och det kan ju verka som ett påhitt, men det läskiga är att det var nästan exakt så mycket tid som det tog för mig att lyfta ordentligt.

Bli varse att det ligger någonting i det där. Det tar tid innan du blir duktig på något så börja gärna tidigt under studieperioden. Har du inga erfarenheter? Starta och börja göra affärer redan idag och lär dig på vägen!

Hur har du gjort för att sälja in dina produkter till kedjor och butiker?
Vi började med slutkonsumenten, där makten ligger, och hittade kostnadseffektiva sätt att marknadsföra sig. Grundförutsättningen är att du har något som det finns ett behov av och att folk är beredda att betala för det. Det är konsumenten som styr behovet. Återförsäljare är den enskilt svåraste delen i det här.

Klockbranschen är konservativ och ängslig. Så fort grannen har tagit in produkten, vill andra butiker också ha den. Det var många nej i butiker i början även om det fanns ett intresse! Vi märker också av den starka effekten av ett varumärke. Det underlättar införsäljningen.

Daniel Wellington finns i butiker runt om i hela världen. Hur tar man steget till internationalisering?
Det blev ett ganska naturligt steg eftersom vi fanns på nätet och på så sätt var globala redan från början. På nätet har vi alltid sålt till andra länder även om Sverige dominerat. Nätet står fortfarande för cirka 35 procent av vår omsättning. Vi har ställt ut mycket på mässor och kommit i kontakt med distributörer den vägen. Vi finns på 15 marknader idag där vi har minst 30 butiker. Några större samarbeten är på gång och snart kommer vi att finnas i samma omfattning på cirka 20 marknader. Det går otroligt bra just nu!


Texten med Filip utgör ett kapitel av boken 101 unga entreprenörer.

Vad skulle du säga är det främsta som driver dig?
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte drivs av pengar. Jag kommer inte från en uppväxt med mycket pengar själv och då blir det en attraktionskraft som har skapat en stark drivkraft. Du vill ju också bevisa för din omgivning att du är duktig. Viljan att bygga större, bättre och mer. En bieffekt av att jag gör bra affärer är även att jag får resa mycket och träffa intressanta människor.

Vad tror du skulle krävas för att flera unga ska våga förverkliga affärsidéer?
Mycket är tillfälligheter. Jag tror också att det går att se beteendemönster tidigt. Hur du fostras, revanschlust och liknande som driver fram tendenser hos folk att vilja starta saker.

Det ska nog ligga lite i dig, hur du uppfostras och hur du påverkas av din omgivning och uppväxt. En del är slump, men ta tillfället i akt skulle jag vilja säga. Sedan är ju frågan om entreprenörskap verkligen är för alla. Mycket kan du lära dig, men kanske inte allt. Jag tror också på att öka incitamenten. Att skapa möjligheter och hjälp till bidrag i starten och att skatterna inte höjs för mycket så vi kan behålla företagen i Sverige.

Sedan tror jag på att vi får fler entreprenörer om vi informerar mycket tidigare i skolan. Jag startade UF- företag och hade en skev bild av företagande. Jag trodde att det var väldigt svårt, men jag vill påstå att det är sjukt grundläggande grejer man pysslar med egentligen. Köp och sälj saker och så fort du har möjlighet – anställ!

Ta in kompetensen och försök ta bort det som du själv inte behärskar! Sedan rekommenderar jag att du är mycket mer pragmatisk inför situationen i början när det handlar om delägare. Fråga dig om du inte kan starta det här företaget själv? I så fall – gör det! Se till att äga ditt eget bolag om det går! Då kan du fatta alla beslut och riskerar inte att bli utpetad ur ditt eget bolag. 

FILIPS NYCKEL TILL FRAMGÅNG:
"Starta företag så tidigt som möjligt!"

Den här texten utgör ett kapitel ur boken 101 unga entreprenörer - Drömmar & drivkrafter hos framtidens företagsledare. I boken möter man 101 unga svenska entreprenörer och tar del av deras med- och motgångar såväl som deras framgångsnycklar.

Den är skriven av Pauline Grindvall som själv har en bakgrund som entreprenör och journalist. Hon var under 2013 och 2014 ambassadör för kvinnors företagande hos Tillväxtverket.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.