Fotograf: Anna Rut Fridholm

Hon lämnade skyhög lön och utstakad karriär för att starta eget

Som 21-åring satt hon i styrelsen för ett börsnoterat bolag. Trots skyhög lön och utstakad karriär vågade Boontariga ta klivet ut i ovissheten som egenföretagare i samma konkurrensutsatta bransch.

Boontariga Pipatanangura satt i styrelsen för börsnoterade Netjobs som 21-åring. Trots skyhög lön och utstakad karriär inom bolaget vågade hon ta klivet ut i ovissheten som egenföretagare i samma konkurrensutsatta bransch.

Du gjorde kometkarriär redan som tonåring. Berätta!
Jag flyttade till Stockholm 2004 och fick möjligheten att börja jobba med startup-bolaget Netjobs som ligger bakom nischade jobbsajter såsom ekonomijobb.se och juridikjobb.se. Det var ett av flera bolag som började flytta ut platsannonser på nätet. Vi var pionjärer på området och helt ensamma om att jobba med nischade jobbsajter. Bolaget gick med kometfart. Vi var sex personer i uppstarten och efter två år var vi 50 anställda och omsatte 80 miljoner. Under 2006 börsnoterades företaget och jag satt i styrelsen som 21-åring. Med växtvärken kom också baksidan.

Vi hade tre vd-byten, många av oss var väldigt högt avlönade och när lönerna visades fick vi mycket negativ publicitet om detta och kritik för aggressiv försäljning. Eftersom det var rätt oroligt, det blev omstruktureringar, så hoppade många av. Min nuvarande kompanjon Ida lyckades till slut övertala mig att istället starta eget bolag tillsammans med henne.

101 unga entreprenörer

Den här texten utgör ett kapitel ur boken 101 unga entreprenörer - Drömmar & drivkrafter hos framtidens företagsledare. I boken möter man 101 unga svenska entreprenörer och tar del av deras med- och motgångar såväl som deras framgångsnycklar.

Den är skriven av Pauline Grindvall som själv har en bakgrund som entreprenör och journalist. Hon var under 2013 och 2014 ambassadör för kvinnors företagande hos Tillväxtverket.


OM BOONTARIGA PIPATANANGURA
Född:
1983
Startade första företaget:
25 år
Driver idag:
Global Labour Market AB, Lingon of Sweden AB, Workmint AB

Hösten 2008 startade vi tillsammans företaget Global Labour Market, GLM Rekrytering. Vi ville hjälpa kunderna mer än vad tidigare bolag gjorde och även ge rådgivning kring var företagen kan och ska synas på nätet.

Vi pratade med vår dåvarande arbetsgivare och våra kunder om vad vi skulle göra och körde igång. Parallellt med detta pågick en diskussion med Daniel Kaplan, entreprenören bakom Tradera, som frågade mig:

”Om du fick göra vad du ville för att förbättra en bransch, vad skulle du göra då?”

Ur den frågan startade vi tillsammans företaget Workmint vars uppgift är att vara en marknadsplats inom rekrytering. Vi har ett antal aktörer knutna till oss och fungerar på så sätt att om du vill ha hjälp att rekrytera en vd, specialist inom ett snävt område eller en ekonomiassistent så kontaktar du Workmint och vi hjälper därefter till med allt från att säkerställa hela kravprofilen till att göra förarbetet och via olika typer av rekryteringsbolag se till att du får fram lämpliga kandidater. Alla rekryteringsbolag konkurrerar om samma uppdrag idag, men vi delar istället med oss av kakan.

Hur fick du idén till Workmint?
Syftet var att förbättra en hitintills väldigt konservativ bransch till något bättre. Vi vill förenkla för jobbsökande, rekryterare och företag som söker personal. Första tanken var att göra en stor central databas med Cv:n. Det utvecklades till två huvudsakliga tjänster som nu förenklar processen och tillvaratar kandidater i rekryteringsprocessen.

Vad var det som gjorde att du vågade satsa på eget trots en trygg, högavlönad anställning?
Viljan att påverka och förändra något. Pengar motiverade inte mig, utan jag drevs av tanken att förändra och förbättra branschen. Ju mer tid jag lägger, desto mer får jag tillbaka och vice versa. Jag lever mitt jobb fullt ut och älskar att driva företag. Det är ett av de bästa beslut jag tagit hitintills. Friheten är oersättlig.


Hur marknadsför man sig och säljer på ett framgångsrikt sätt inom rekryteringsbranschen?
Vi är uppstickare och en total branschutmanare. Framförallt har vi sålt på att vi är nytänkande och utmanar i branschen. Som exempel så jobbar vi med tio rekryteringsbolag istället för ett. Vi utmanar branschen genom att dela med sig av sina kandidater, vilket är hjärtat i deras verksamhet.

Hur upplever du att det var att ta sig igenom 
den första tiden som företagare?
Det var finanskris när vi startade, men en av våra absoluta räddningar är att både jag och Ida har lite hybris. I och med att vi både är säljare och elitidrottare har vi alltid haft den inställningen. Det har absolut inte varit någon dans på rosor och det tuffaste är att få tiden att räcka till. Vi sitter fortfarande med ganska tung handpåläggning och det automatiserade har inte kommit igång än. Tanken är att det ska bli en global databas med Cv:n. Min största personliga utmaning har varit tekniken och administrationen. Daniel Kaplan brukar säga att ”man kan inte låta en Ferrari vara en traktor”, vilket stämmer rätt bra. Jag ska egentligen inte arbeta i ett helt nytt tekniskt startup-företag utan med en produkt som är klar och nu är vi äntligen där med Workmint.

Vad tror du skulle krävas för att flera unga ska våga följa sina drömmar och förverkliga affärsidéer?
Jag önskar att någon hade uppmuntrat entreprenörskap mer när jag var yngre. Idag säger jag till alla, ”Har du kunderna? Starta ett bolag!” Jag tycker personligen att det är jäkligt mycket pappersarbete att starta bolag, dock. 

Boontarigas nyckel till framgång:
"Ge aldrig upp! Det absolut främsta är att våga!"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.