Fotograf: Suzanne Wecke

Världens bästa premiumdryck - Sveriges nästa succé?

Starten för Noa Potions började när grundaren i slutet av 2013 frågade på Facebook: "Är det någon som vet något om dryck?" Idag har drycken vunnit VM i premiumdrycker och planerna är storslagna. 

Noa Fridmark är Handelsstudenten som skapat en produkt han tror ska ta värden med storm. "Jag hade precis ett möte med Kina innan ni kom" berättar Noa.

Han nådde en punkt i karriären då det inte längre kändes rätt. "Jag trivdes inte med livet, det skavde i själen" säger Noa och fortsätter berätta kring hur han sa upp sig från ett välbetalt jobb som hög chef inom ett börsbolag för att sätta sig på en öde ö och fundera över vad som var viktigt för honom.

Han satt och tittade ut över havet, drack sitt te och hade det ganska gott. Då fick han en idé att ta den goda känslan han hade och låta andra få ta del av samma känsla. Känslan skulle förpackas i en produkt som alla kan komma åt.

Efter ett tag bestämde han att den första produkten skulle vara en dryck och starten för Noa Potions började när han i oktober 2013 lade ut ett inlägg på Facebook där han frågade: "Är det någon som vet något om dryck?"

Sedan dess har Noa Potions lyckats vinna världens största dryckestävling i klassen premiumdryck. När Noa först hörde om tävlingen så trodde han att det var ett skämt. När han insåg att det var motsvarande Oscarsgalan för drycker så skickade han in en ansökan bara för att det var kul. Alla de största bolagen i världen var på plats och vinnaren blev alltså det lilla bolaget med de stora ambitionerna. Världsmästare. 

"Det blir bara riktigt bra om man gör det som känns rätt i hjärtat."

I förra avsnittet av Under Ytan så samtalade vi med Daniel Daboczy, vd och grundare av crowdfunding-bolaget FundedByMe. I dagarna så kommer Noa Potions att ta in kapital via FundedByMe för att driva den internationella expansionen.

Lyssna på Noas sköna story och planerna för Noa Potions i klippet ovan.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.