Cecilia Kores, grundare av smyckemärket Mumbaistockholm. Fotograf: Simon Pudas

"Startkapital är överskattat"

Hon startade bolag på hotellrummet i Indien, med minimalt kapital - och omsätter redan 50 gånger insatsen. Nyckeln till framgången är en innovativ affärsmodell med fokus på försäljning och just-in-time, menar grundaren Cecilia Kores.

Under en resa till Indien upptäckte Cecilia Kores den indiska smyckestraditionen, och fick genast idén att kombinera det indiska med det skandinaviska, rena formspråket. Hon döpte konceptet till ”mumbaistockholm”, producerade en första prototyp och lade upp en bild i sociala medier.

"När jag flyttade tillbaka till Sverige två veckor senare hade jag ett tjugotal redan betalda ordrar med mig hem, och med dem finansierade jag en uppsättning av en större kollektion smycken som jag också tog med mig i bagaget”, säger Kores som grundat bolaget och designat samtliga smycken.

När Cecilia återvände till Sverige sålde hon in smyckena till butiker och byggde upp en webshop som idag står för 75 procent av försäljningen.

"Det är värdefullt att finnas i butik för att bygga legitimitet kring varumärket och ge kunderna möjlighet att se och känna på produkterna. Men ända sedan dag ett har jag fokuserat på att driva trafik till webshopen. Direktkontakten med kunderna är otroligt värdefull”

Trots potentiella kostnadsfördelar med att producera i Indien, valde Kores att flytta produktionen till Sverige för att dels komma närmre produktutvecklingen men framförallt för att minimera kapitalbindning och varulager.

"För mig kändes det omodernt att starta ett företag idag som bygger på att hålla ett stort varulager”, säger Cecilia som inspirerades av andra tillverkningsindustriers just-in-time-modeller. Idag produceras Mumbaistockholms produkter först efter att ordern är mottagen och smycket är betalt.

Genom att använda en affärsmodell som bygger på negativt rörelsekapital tvingade Kores sig själv att hela tiden fokusera på intäkter.

"Jag startade företaget med noll kronor på fickan. Jag var tvungen att hitta ett sätt att driva företaget utan att binda upp en krona i onödan. Det har sina konsekvenser. Du tvingas fokusera på försäljning, försäljning, försäljning, och hålla hårt i pengarna. Varje krona måste spenderas på något som har stor chans att generera försäljning inom en relativt snar framtid”, förklarar Cecilia Kores och menar att för mycket startkapital snarare kan ha en negativ effekt.

”Jag tror det är lätt att glömma bort vikten av försäljning om man backas upp med andra investeringar från början. Man tror att försäljning är något som "kommer sen", när det i själva verket är det absolut viktigaste för varje företag”, avslutar Cecilia Kores.

MISSA INTE:
"Så skapades fenomenet Avicii - på ett café i Stockholm"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant