Fotograf: Startuppodden.se

"Folk vill vara med på en vinnarresa"

När bankerna säger nej kliver Daniel Daboczy och crowdfunding-bolaget Fundedbyme in och hjälper idéer att växa till företag. Nu kan vem som helst bli affärsängel, menar Daniel.

Daniel Daboczy är en samhällsförändrare med rötter i Rumänien och har länge arbetat inom konsten, bl.a som curator på Färgfabriken. Numera är han entreprenör och en katalysator för andra entreprenörer genom företaget Fundedbyme som han är vd för och medgrundade 2011. Trots tuffa motgångar och utmanande lagstiftningar har bolaget utvecklats enormt och intresset bara ökar.

Idén som företaget bygger på handlar dels om att alla ska kunna bli delägare i företag som idag är små men som kan bli nästa Facebook eller Klarna samt att de entreprenörer som själva sitter på en bra idé ska lättare kunna förverkliga den. Tidigare blev entreprenörer med en bra idé men behov av pengar ofta tvungna att övertyga en specifik grupp aktiva affärsänglar att gå in med stora summor. Med Fundedbyme kan i princip alla bli affärsänglar och vara med på en entreprenörsresa. 

"Folk vill vara delaktiga" säger Daniel.

Under Ytan

Ola Jönsson och Carl-Johan Björklund har tillsammans skrivit boken "100 svenska ledare berättar" och under denna resa med några av Sveriges mest framstående ledare växte idén fram att verkligen fokusera på de personer som vill vara med att skapa det nya näringslivet.

Detta är bakgrunden till Under Ytan som produceras av Suzanne Wecke och sänds i samarbete med Veckans Affärer. Ola och Carl-Johan möter, samtalar och spånar med svenska och internationella ledare, forskare och entreprenörer som är ledande aktörer och medskapare till det nya näringslivet. Personer med en vilja att både tänka och göra.

Flippin' Burgers, med grundaren Jon Widergren, var det första riktigt stora projektet för Fundedbyme. Jon behövde ungefär 1 miljon kronor i kapital för att starta verksamheten men bankerna sa nej och Daniel och företaget Fundedbyme kunde heller inte resa denna summa på en gång.

Vad man däremot kunde var att länka idén med potentiella investerare och kunder. Istället för att få en del av företaget kunde man erbjuda produkten, en hamburgare, i framtiden när bolaget startats och mot det löftet fick en investerare betala några hundralappar.

På så sätt fick man snabbt in en mindre summa pengar men dessutom fick man en känsla på köpet. En känsla av att det går att nå ut med idén och det finns människor som både vill vara kunder och finansiella uppbackare. 

Det handlar om att vara autentisk och att erbjuda världen bra produkter och lösningar.

Kunder behöver inte vara bara kunder - utan riktiga fans. För att nå dit så måste du göra bra grejer som är på riktigt och som tillför världen något positivt.

"Folk vill vara med på en vinnarresa."

Vad har du för tankar om framtiden?
"Folk kommer inte köpa ett ledarskap där man blir tillsagda vad man ska göra och som håller tillbaka sin fulla potential. Det handlar om att skapa bolag som är på riktigt. Kunderna kommer att belöna dig om du skapar en genuint bra produkt som tillför världen något positivt. Långsiktighet och delaktighet istället för kortsiktig girighet. Framtidsvisionär istället för ond kapitalist. Folk vill i större grad få inflytande, bli sedda och vara med att skapa värde till samhället. Mening och resultat kommer gå hand i hand ännu mer än det vi sett idag."

"Det är redan idag enklare än någonsin att komma ut med en ny produkt och den utvecklingen kommer bara att fortsätta. Folk kan få vara med och skapa och följa sina vinnare."

"Det är som med ett barn, man vill ju vara där för barnet."

Lyssna till Daniel vassa affärsidé och tankar kring ledarskap och entreprenörskap i hela samtalet med honom i klippet ovan.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.