Serieentreprenören: "Jag triggas när folk säger att det inte går" - INTERVJU
Fotograf: Izettle

Serieentreprenören: "Jag triggas när folk säger att det inte går"

Serieentreprenören Jacob de Geer vet hur man drar i gång nya bolag. Han är mannen bakom kortläsaren Izettle som har 100 000 användare bara i Sverige. Så här gjorde han.

Identifiera ett problem
I det här fallet blev jag varse problemet genom att min fru tog upp det. Hon körde en liten verksamhet, läsglasögon, och märkte att bara kunna ta betalt med kontanter och inte med kort inte var bra för hennes business.

Då försvann 50-60 procent av alla kunder. För företag som var så små som hennes fanns det ingen stöttande affärsmodell hos bankerna.

Det var då idén att ta fram en kortläsare till mobilen föddes.

Jacob de Geer

Gör: Vd för Izettle.

Omsätter: 51,5 Mkr.

Karriär: Efter Lundsberg och Handelshögskolan i Stockholm blev han en av Tradedoublers första anställda och senare affärsutvecklingschef.

Var med och grundade mediebyrån Tre Kronor Media och filmtjänsten Ameibo. Idén till det som blev Izettle föddes 2010.

Hitta kunderna
Vi såg att det fanns ungefär tjugo miljoner företag som hennes i Europa. Små bolag med mellan en och tre anställda utgör ungefär 30 procent av BNP, oavsett vilken marknad man tittar på. Och problemet med att cash minskar i användning stämde för alla marknader utom Tyskland.

Hitta lösningen
Vi hittade ett amerikanskt bolag som redan hade löst problemet.

Men skillnaden var att i USA var det fortfarande magnetremsor som gällde, resten av världen hade börjat gå över till en säkrare plattform, med chip i kortet. Det är som att jämföra en Ferrari med en Skoda. Så för att bygga en lösning med chippet blev det en helt annan typ av utmaning.

Konceptet fanns, men det tog ett och ett halvt år innan vi kunde lansera.

Våga ta steget
Det som oftast är det svåraste är att våga ta steget och hoppa. I dag behöver inte det steget vara en så otroligt stor risk som tidigare. Du behöver en idé, du har distributionsplattformar i Android och för Apple, det är lätt att marknadsföra genom Google eller Facebook och någon annan kan koda en app. Det är inte som att starta en fabrik. Jag hade tur, jag hade en grundplåt genom min entreprenörsresa med Tradedoubler.

Det gjorde att jag kunde ta en större risk än många andra.

Tro på dig själv
Jag triggas när folk runtomkring mig säger att det inte går, jag har nog en annan läggning än många andra. Det finns ingen karta över rätt och fel i den här sortens branscher.

Därför krävs det en stor tro på sig själv - och kanske en tro på att alla andra har fel. Plus en viss grad av naivitet och envishet.

Lansera och testa
Nästa steg är att faktiskt prova vingarna och testa om din idé håller. Generellt - det här är mitt fjärde bolag - är det då man inser att man är helt fel ute.

Så ofta får man en smäll den dagen man lanserar.

Men i det här fallet, med kortläsarna, var det tvärtom. Intresset var mycket större än vi trodde.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nära 100 Ikea-anställda väljer att sluta
  2. Zlatans sportmärke går i graven – förluster på hundratals miljoner
  3. EXKLUSIVT: Ta en titt in i Spotifys nya kontor – som bjuder på allt från karaoke och arkadspel till flotta terrasser och en takbar
  4. Zlatan vägrade match och gick på Ed Sheerankonsert istället
  5. Svenska algbolaget tecknar miljonavtal i Sydkorea – aktien glädjerusar
  1. Nu är det officiellt: Elon Musk får hjälp av Goldman Sachs i utköp av Tesla
  2. Svenska vinnarfonden som du skulle ägt i år – rusar till Europatoppen
  3. EXKLUSIVT: Ta en titt in i Spotifys nya kontor – som bjuder på allt från karaoke och arkadspel till flotta terrasser och en takbar
  4. Svenska algbolaget tecknar miljonavtal i Sydkorea – aktien glädjerusar
  5. Zlatans sportmärke går i graven – förluster på hundratals miljoner

För dig som prenumerant

VA Superkarriär: