12 av 12
Bildspel: Avslutningsmiddag för Veckans Affärer och Novares mentorprogram, Berns. Fotograf: Rickard Kilström

Digital förändring – hett ämne på avslutningsträff

BILDSPEL. Digital förändring stod på agendan när Veckans Affärers och Novares mentorprogram summerades på Berns.

Bonniers koncernchef Thomas Franzén berättade hur han ska göra ett pappersbaserat storytellingbolag digitalt:

”Vi säger att vi älskar innehåll. Min vision är att om fem år få alla att säga: ”Vi älskar teknik och innehåll””.

Enligt honom har koncernen 80 procent av verksamheten i tryckt media.

”60 procent av mediekonsumtionen sker idag i smartphones och för de unga är trovärdigheten i kompisars klipp högre än TV4:s nyheter. Google har käkat upp stor del av reklamkakan”.

Den utmaningen tar Bonnier genom att kompetensväxla, flirtade han öppet med alla tekniker i publiken:

"Jag tar varje tillfälle att kommunicera Bonnier som en bra framtida arbetsplats för digital kompetens”.

För även om Bonniers ”älskar sitt innehåll” är det hur man lyckas få ut det – tekniken – som avgör bolagets framtid.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  2. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  5. 5 stekheta aktier du borde plocka in i portföljen
  1. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  2. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.