De svenska miljardärerna blir fler och fler. Bara sedan ifjol har 22 nya, snuskigt rika, personer tagit sig in på Veckans Affärers miljardärslista.
Johannes Karlsson
Text
De allra flesta har nog vid ett eller annat tillfälle drömt om att bli miljardär. Och i år var det faktiskt 22 nya svenskar som sprängde drömgränsen och lyckades kvala in på listan bland Sveriges förmögnaste människor.
Ohotad etta är, i vanlig ordning, Ikea-grundaren Ingvar Kamprad med sina hisnande 655 miljarder kronor på banken. Han skuggas av modekedjan H&M:s storägare Stefan Persson som har en förmögenhet på 208 miljarder. Därefter återfinns i första hand investerare, fastighetsägare, arvtagare och finansmän.
Men Sverige ligger också i framkant när det kommer till tech- och startupbolag. Ett tjugotal av miljardärerna har dragit nytta av den snabbväxande digitaliseringen och globaliseringen med smarta idéer. Till dessa kan vi räkna spelutvecklaren Markus Persson, som är Sveriges 19:e rikaste person med 17 miljarder kronor i tillgångar, och Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon som uppskattas vara värda 8 miljarder kronor vardera.
Jämfört med förra året har ingen svensk förlorat sin status som miljardär. Så när som på ett par dödsfall är således klubben intakt.
Sveriges rikaste kvinna 2016 är Antonia Ax:son Johnson på en femteplats med sina 55 miljarder kronor. Hon kontrollerar stora ägarandelar i bland annat Axfood och Åhléns genom familjens investmentbolag Axel Johnson AB.
Den yngsta miljardären på listan, om man räknar bort alla arvtagare, är 31-årige Filip Tysander. Han har under 2016 gått och blivit miljardär tack vare framgångarna med sitt klockföretag Daniel Wellington. Den tidigare Gasellvinnaren har i dag försäljning av sina urverk i uppemot 200 länder.
Med ett fullt europeiskt godkännande i ryggen har Oncopeptides nu ett mycket tydligt fokus framåt. I flera europeiska länder förhandlar man nu om pris eller har börjat sälja läkemedlet Pepaxti.
– Det är Europaaffären som kommer att utgöra kärnan i Oncopepetides och ta oss till lönsamhet, säger vd:n Sofia Heigis.
Oncopeptides, som är inriktat på forskning, utveckling och kommersialisering av mediciner för behandling av svårartade tumörsjukdomar, är just nu i färd med att kommersialisera läkemedlet Pepaxti i flera europeiska länder.
– Vi ser en total marknadspotential på 1,5 miljarder kronor i Europa och vi har ett team med rätt kompetens och nätverk för vårt område, säger Sofia Heigis.
Tyskland, där Oncopeptides just nu förhandlar om pris, står för ungefär en fjärdedel av den potentialen, bedömer hon.
– Det är en marknad där det tar tid att arbeta sig in. Men när man väl har gjort det är Tyskland en lojal marknad som brukar leverera över tid, säger hon.
Sedan slutet av 2022 har Sofia Heigis arbetat med att bygga upp team för att bearbeta den tyska marknaden. I dag har Oncopeptides femton personer anställda i Tyskland som med att öka kunskapen kring Pepaxti.
Förutom storleken – varför är den tyska marknaden intressant?
– De har en stor förståelse och en välvillig inställning till den typen av preparat som vi lanserar. Vår produkt är en förbättrad version av traditionell kemoterapi eller cytostatika, och då en av de vanligaste kemoterapierna ursprungligen togs fram i Tyskland är läkare ofta välinställda till att använda kemoterpi som är tolerabel.
Även i Grekland har Oncopeptides börjat sälja, på så kallad individuell patientbasis, medan man gör sig redo att lansera i Spanien under andra halvåret och samtidigt förhandlar om marknadstillträde i Italien, Nederländerna och delar av Norden.
Bolaget är finansierat fram till år 2026. Då räknar Sofia Heigis med att Oncopeptides säljer för omkring 400 miljoner kronor och har nått lönsamhet.
– Vi har medvind nu, därför att vi har satt planer som vi levererar på. Samtidigt är jag öppen med att vi börjar från en låg nivå och har mycket kvar att göra för att nå vårt lönsamhetsmål. Men vi har en tydlig plan framöver som vi har möjlighet att leverera på, säger Sofia Heigis.
– Sedan har vi ju haft en diskussion med FDA, den amerikanska Livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, under en längre tid. Det har satt något av ett frågetecken kring oss. Nu är den processen avslutad och det gör att osäkerheten kan lyftas bort och att vi kan fokusera på Europa.
Vad talar för att ni kommer att lyckas med kommersialiseringen i Europa?
– Vi har en produkt som adresserar en dödlig sjukdom, och en växande marknadsmöjlighet. Patientpopulation växer, eftersom det lyckligtvis finns preparat som behandlar sjukdomen, så att de kan leva längre. Men med tiden kan de som behandlas med immunoterapi få ett ”trött immunförsvar”. Och då finns det inte så många läkemedel som fungerar. Men vårt är ett av dem.
Även efter att lönsamhetsmålet är nått 2026 ser Sofia Heigis en fin uppsida. Inte minst eftersom Oncopoeptides räknar med att försäljningstoppen på en marknad nås först år 3 eller 4.
– Ju fler europeiska länder man säljer i, desto lättare blir det att ta sig till nästa. Det blir en positiv spiral eftersom länderna tittar på varandra. Över tid ser vi också möjlighet till väldigt goda ebitda-marginaler, på över 50 procent på landsnivå.
Dessutom bearbetar Oncopeptides länder utanför Europa. I Japan och Kina har bolaget börjat interagera med regulatoriska myndigheter och för diskussioner med bolag för partnerskap. I Mellanöstern och Nordafrika offentliggjordes nyligen ett sådant partnerskap för individuell patientbehandling.
– Det är Europaaffären som kommer att bygga kärnan i Oncopepetides och ta oss till lönsamhet. Men allt som händer utanför Europa kommer att vara en bonus, säger hon.
Utöver läkemedlet Pepaxti har Oncopeptides dessutom ytterligare produkter i pipelinen, konstaterar Sofia Heigis. Däribland finns läkemedelskandidater som bygger på samma plattform som Pepaxti härstammar från, liksom en plattform för polypeptidbaserade NK-cellstimulerare, SPiKE
– NK-celler är ett ganska outforskat område, men potentialen är att de kan ge en effektiv immunoterapi med färre biverkningar, säger Sofia Heigis och fortsätter:
– Vi har preklinisk data som ser fin ut och vi arbetar just nu mot att ta alla steg för att komma till klinik. Jag tycker att det är roligt att få möjlighet att föra svenska innovationer framåt. För grunden till våra produkter finns ju i svensk forskning.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev