Hoppa till innehållet

Lista: Här är Sveriges miljardärer 2016

De svenska miljardärerna blir fler och fler. Bara sedan ifjol har 22 nya, snuskigt rika, personer tagit sig in på Veckans Affärers miljardärslista.

Karl-Johan Persson.
Karl-Johan Persson.Bild: TT

De allra flesta har nog vid ett eller annat tillfälle drömt om att bli miljardär. Och i år var det faktiskt 22 nya svenskar som sprängde drömgränsen och lyckades kvala in på listan bland Sveriges förmögnaste människor. 

Det är tidningen Veckans Affärer som kartlagt svenskarnas rikedomar och kommit fram till att det under 2016 finns 178 lyckliga miljardärer i landet.

Ohotad etta är, i vanlig ordning, Ikea-grundaren Ingvar Kamprad med sina hisnande 655 miljarder kronor på banken. Han skuggas av modekedjan H&M:s storägare Stefan Persson som har en förmögenhet på 208 miljarder. Därefter återfinns i första hand investerare, fastighetsägare, arvtagare och finansmän.

Men Sverige ligger också i framkant när det kommer till tech- och startupbolag. Ett tjugotal av miljardärerna har dragit nytta av den snabbväxande digitaliseringen och globaliseringen med smarta idéer. Till dessa kan vi räkna spelutvecklaren Markus Persson, som är Sveriges 19:e rikaste person med 17 miljarder kronor i tillgångar, och Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon som uppskattas vara värda 8 miljarder kronor vardera.

Jämfört med förra året har ingen svensk förlorat sin status som miljardär. Så när som på ett par dödsfall är således klubben intakt. 

Sveriges rikaste kvinna 2016 är Antonia Ax:son Johnson på en femteplats med sina 55 miljarder kronor. Hon kontrollerar stora ägarandelar i bland annat Axfood och Åhléns genom familjens investmentbolag Axel Johnson AB.

Den yngsta miljardären på listan, om man räknar bort alla arvtagare, är 31-årige Filip Tysander. Han har under 2016 gått och blivit miljardär tack vare framgångarna med sitt klockföretag Daniel Wellington. Den tidigare Gasellvinnaren har i dag försäljning av sina urverk i uppemot 200 länder.

https://infogr.am/ddce215e-4dfc-43a6-98ef-fd4667faff5a

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera