1 av 3
Bildspel: Peepoople har löst ett problem som berör 2,5 miljarder människor i världen. Fotograf: Peepoople / Camilla Wirseen

Så lyckades 5 bolag omfamna den cirkulära ekonomin

Vad har dessa fem bolag gemensamt? De har alla lyckats införa den cirkulära ekonomin i sina affärsidéer. Nu är de både framgångsrika och hållbara.

I förra veckans special berättade vi om den cirkulära ekonomin och presenterade några exempel på bolag som redan lyckats omfamna den. Här kommer ytterligare fem spännande exempel. Specialen hittar du här: Den cirkulära ekonomin ska rädda världen - och tillväxten

RAGNSELLS "När företagen ställer krav, som egentligen handlar om ett krav från jordklotet, blir det rätt hanterat en framtida intäktskälla för oss", säger Johan Börje, marknadschef på Ragnsells.

Utmaningen för avfallsjätten är nu att säkra flöden och öka förädlingsgraden så att företagen kan ersätta den urspungliga råvaran i sin produktion. Men först efter att alla möjligheter till återanvändning och återtillverkning är uttömda. 

"Det vi vill säkerställa är mycket renare flöden. Att gå från att bränna det mesta till att i stället jobba med återvunnen råvara, renhet och tillgänglighet. Vi ska förädla råvaran så att den blir användbar i produktionen och kunna garantera våra kunder en viss kvantitet vid en viss tidpunkt."

Det kan exempelvis handla om att väva nya trådar av gamla textilier eller förädla pulverspill från lackering så att det kan användas i produktionen av spånskivor. Återvunna material i stället för nya råvaror. 

"Historiskt har vi eldat upp däck, 33 000 om dagen, men nu gör vi granulat som exempelvis kan användas för markapplikationer. Vi kommer inte att kunna hålla på med alla världens material utan kommer att fokusera på vissa, exempelvis textilströmmar och byggmaterial." 

Ragnsells investerar också i teknologier som stöttar de cirkulära flödena. "Fosforåterföring är en av de stora frågorna för samhället. Nu är vi ägare av en teknik där avloppsslammet kan eldas med annat avfall för att sedan vaska fram rent fosfor. Vi har också investerat i Chromafora som har en teknik för att separera tungmetaller i industriella vattenströmmar."


PEEPOOPLE Anders Wilhelmsson, professor i arkitektur och designlösningar på KTH, var i Indien för att besöka slumområden. Där mötte han en grupp kvinnor som bodde på trottoaren. De var stolta och fick trots fattigdomen livet att fungera förutom på ett plan. Den personliga hygienen. 

Väl hemma gav han sina studenter en utmaning - hitta något som fungerar i den miljön. Det skulle vara enkelt, billigt och också kunna användas i hemmiljö. Det var så affärsidén bakom Peepoople, en engångstoalett i form av en bionedbrytbar påse, föddes. 

Och uppfinningen har ett stort behov att fylla, i dag saknar cirka 2,5 miljarder människor tillgång till toalett. 

Kenya blev startpunkten och efter fyra år på plats i ett av Nairobis 200 slumområden, Kibera, har den smarta toalettlösningen fått över 20 000 användare och finns i 90 skolor. "Barn är bra på att ta till sig nya lösningar och blir sedan ambassadörer för familj och vänner. Att ändra människors beteende är den svåraste utmaningen", säger vd Karin Ruiz

Peepooples toaletter säljs via kvinnliga mikroentreprenörer som får utbildning och hjälp att komma i gång. I den cirkulära affärsmodellen samlas påsarna sedan ihop för att i nästa steg fungera som gödsel hos de lokala småbönderna, ett steg som inte har satt sig helt ännu. 
"Vi trodde att alla skulle vilja lämna sina påsar till insamlingsstället själva eftersom de får en slant för det, men det har i stället lockat fram särskilda insamlare som agerar mellanhand."

Nyligen drog Peepoople i gång i Goma i Demokratisk republiken Kongo med hjälp av frivilligorganisationen Caritas. "Caritas har en mycket bra lokal förankring med präster och läkare som kan hjälpa oss att nå fram", säger Karin Ruiz. 

I dag ägs Peepoople av ett tjugotal privatpersoner, bland andra finansmännen Carl Palmstierna och Björn Algkvist som hittills satsat 80 miljoner kronor. Runt 40 miljoner har gått till den splitternya produktionsanläggningen i anslutning till kontoret i Bromma. "Den har en kapacitet på en halv miljon Peepootoaletter per dag. Vi behöver komma upp i cirka 100 000 per dag för att nå ett nollresultat, något vi hoppas nå 2016", säger Karin Ruiz. 

FLER IDÉER5 cirkulära affärsmodeller - och 10 innovationer som möjliggjort dem


PARK 2020 Några minuter från Amsterdams flygplats Schiphol med direkt access från motorvägen A4 ligger Park 2020. Det är ett kontorsområde, men inte vilket kontorsområde som helst. Det är byggt enligt cradle to cradle-filosofin efter den amerikanske arkitekten William McDonough och den tyske kemisten Michael Braungart

"Vi började bygga i slutet av 2006. Vårt mål var att bygga ett cirkulärt system med en central energikälla baserad på solenergi, ett eget naturligt vattenreningssystem som utnyttjar regnvattnet för sanitetsbruk och en aktiv sopåtervinning", säger Owen Zachariasse, chef för innovation och hållbarhet på det holländs ka fastighetsutvecklingsbolaget Delta Development. 

En mycket noggrann process har införts för att välja byggmaterial så att det inte innehåller gift och är designat så att det kan återanvändas för att i ett sista steg återbördas till jorden. "Vi ska inte bara ner till noll utan vi ska bidra positivt. Vi har mycket mer grönt än normalt och en biologisk mångfald, särskilt i områden som inte börjat byggas ännu. Det lockar till exempel till sig fjärilar. Träd och buskar används också för lokal matproduktion och det gröna inomhus används för luft rening."

För Owen Zachariasse och Delta Development finns det inga tveksamheter om att det här är rätt väg att gå. "Det är extremt bra för verksamheten och ger oss 10 procent eller mer i avkastning på kapitalet."

CIRQLE "Vi lever i en värld där vi inte kommer att sluta att konsumera kläder så varför inte lämna in kläder som man ändå inte använder. Rabatterna är främst till för att sätta ett värde på de kläder som lämnas in", säger Niklas Nilsson, vd och en av grundarna till Cirqle.

Än så länge jobbar Cirqle med två ideella organisationer, Myrorna och Stockholms stadsmission, som ser en möjlighet att få in mer kläder till försäljning. Affärsidén bygger på att konsumenterna utnyttjar sin digitala rabattkupong. Det är då Cirqle får betalt. 

Hittills har de fem grundarna, som alla är mellan 26 och 30 år, främst finansierat verksamheten genom Vinnova och Almi förutom de egna pengar som de stoppat in. Men nu behöver Cirqle ytterligare kapital för att kunna växa.

CIRKULÄR GURU: Från kaffesump till Michelin-stjärna


TURNTOO "Vår mission är att få cirkulära projekt att hända", säger Sabine Oberhuber, en av grundarna till den holländska konsultbyrån Turntoo.

För fyra år sedan när Turntoo skulle göra om sitt kontor bestämde de sig. Det som inte var cirkulärt fick inte komma över tröskeln. De tvingade leverantörerna att tänka om. "När vi började prata om det här såg folk det som en komplett revolution. Jag brukar jämföra det med dotcomeran. Tio år senare är det ingen som ifrågasätter värdet av internet. Förra året exploderade cirkulära affärsmodeller. Åtminstone i Holland."

I början fick Turntoo finansiell hjälp, bland annat från holländska Postkodlotteriet. Men i dag är Turntoo självförsörjande. Vid sidan av projektet med Philips, Light as a service, har Turntoo bland annat medverkat till att bygga ett nytt stadshus i den holländska kommunen Brummen med enbart cirkulära material och ett annat projekt med den tyska elektronikjätten Bosch.

"Vi jobbade med ett huskooperativ i ett av Amsterdams låginkomstområden. Vi lade upp en modell som innebar att hyresgästerna fick en hållbar tvättmaskin av hög kvalitet från Bosch som de betalade hyra för. Annars är det troligt att dessa personer köper en tvättmaskin av mycket låg kvalitet som drar mycket energi. Energiräkningen tenderar att bli högre än lägenhetshyran. Den här modellen gynnar alla parter, inklusive vårt jordklot."

"Vi är arkitekter som är vana att leverera hela vägen fram, inte bara producera rapporter."

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant