Fotograf: Wikimedia

Nu kan man planera begravningen på nätet

Begravningsbyråerna har länge satsat på samma koncept, men nu kliver digitaliseringen in även i denna bransch.

Att planera en begravning behöver inte längre vara speciellt omständigt. Begravningsbyrån Lavendla lanserar nu en ny webbtjänst som förenklar processen kring planering av begravning.

"Vi gör det möjligt för alla att skapa en skräddarsydd och minnesvärd begravning, till en bråkdel av vad det kostar idag", säger Jakob Nordström, grundare av Lavendla.

LÄS ÄVEN: Special: Apparna som ska ersätta doktorn

Att planera en begravning kräver ofta mycket tid och energi, och inte blir det lättare av att man befinner sig i stor sorg. Kan man däremot planera hemifrån soffan i sin egen takt, blir processen betydligt enklare och kostnaderna kan sänkas avsevärt. Med webbtjänsten ska både traditionella och skräddarsydda begravningar kunna planeras, enligt Nordström.

Anders Isacsson, präst i Svenska kyrkan, anser att Lavendla är en byrå i tiden och att tillgängligheten på webben och det personliga mötet kompletterar varandra. "Både det personliga mötet och tillgängligheten på webben underlättar för anhöriga, som skall planera begravningen."

Som begravningsbranschen ser ut idag måste kunderna besöka begravningsbyrån fysiskt för att få en god uppfattning om vad priset kommer att bli och vilken service man kan förvänta sig. Lägger man till det faktum att det är få som väljer att byta begravningsbyrå när man väl påbörjat planeringen, då kan man per definition kalla sig kund så fort man klivit in genom dörren. Resultatet blir att begravningsbyråerna i princip kan sätta vilka priser de vill och kunderna känner sig ofta utnyttjade i en situation där det är extremt jobbigt att byta byrå.

LÄS ÄVEN: De fem hetaste IT-trenderna

Länge har begravningsbranschen förlitat sig på att det traditionsenliga arbetssättet inte behöver uppdateras. Lavendla är av en annan uppfattning. Kraven från kunderna på transparens och enkelhet är större än någonsin, vilket alla företag oavsett bransch behöver förhålla sig till.

"I webbtjänsten ger vi kunden en väldigt tydlig kostnadsbild som denne lätt kan anpassa sig till i planeringen. Samtidigt gör vi det möjligt för kunden att spara en påbörjad planering, då många vill inhämta vägledning från släktingar", menar Nordström.

Man behöver inte längre öppna fysiska kontor överallt för att nå sina kunder, man möts lika gärna på webben. "Det handlar om att möta kunden på dennes villkor. Webben som mötesplats i kombination med transparens skapar förtroende."

LÄS ÄVEN: Så överlever du digitaliseringen

En begravning kräver ändå viss fysisk närvaro. En representant behöver finnas tillgänglig och någon behöver hjälpa till med bouppteckningen. Det har Lavendla löst genom att närvara med personal på varje ort och samarbeta med etablerade leverantörer som ex. Juristbyrån.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.