Fotograf: Wikimedia

Nokias 7 dödssynder - som vände framgång till katastrof

Nokia gick från framgångssaga till ett magnifikt magplask. Mycket gick fel och nu sammanfattas snedstegen med de sju dödssynderna som basis.

I boken "Nokias magnifika magplask" berättar Merita Vilen och Risto Rumpunen historien om ett bolag vars framgångar bländade alla - och vars kraschlandning chockade många. I boken presenterar de två författarna en lista över Nokias sju dödssynder som fick dem att falla.

LÄS ÄVEN: Historiens värsta börskrascher

"Vad var det då som gick så fatalt på tok, att Nokia tvingades sälja sin mobiltelefonverksamhet? I sitt 1300-talsverk 'Den gudomliga komedin' skildrar italienaren Dante Alighieri sju dödssynder. Boken kan hittas även i de finländska hemmens bokhyllor. Tolkningarna och översättningarna av dödssynderna varierar i olika språkområden och kulturer. Därför tänkte vi transponera dem till Nokias företagskultur", skriver Vilen och Rumpunen. Nedan följer en sammanställning översatt av Saliven Gustavsson.

1. Stolthet. "Nokia var uppriktigt stolta över sina finländska rötter, det nordiska samhällets värderingar och det välstånd som byggts på demokratins, jämlikhetens, åsiktsfrihetens och religionsfrihetens principer. Men i hemlandet väckte Nokias egna aktioner och digra inflytande oro för att bolaget tycktes överge värderingarna de stoltserade med ute i världen."

2. Avund. "Tävlingen gick hård mellan kolleger och team inom bolaget. Framgång väckte avund, vilket vände blickarna inåt. Nokias anställda glömde att akta sig för yttre konkurrenter."

3. Hat. "Partners och kumpaner man borde ha samarbetat med, bemöttes nonchalant och ibland med öppet hat. Tyvärr var känslan alltför ofta ömsesidig."

4. Lättja. "Direktionen hade inget som helst intresse för normala förmansuppgifter, som att kommunicera med personalen, skapa och upprätthålla fungerande relationer nedåt i tjänstekedjan. Bossarna var mest upptagna med vad som funderades, sades och beslöts där uppe i organisationen."

5. Girighet. "Makt användes girigt i kommittéerna. För många goda idéer och projekt dödades, för att någon hade alltid makt och vilja att säga 'nej'."

LÄS ÄVEN: Studie: Kulturen i bankvärlden skapar oärlighet

6. Begär. "Logistikbegäret bedövade bolagets övriga sinnen och funktioner. Bolaget fattade beslut besatta av logistiken och på dess villkor. I slutet av produkternas logistikkedja står kunden."

7. Frosseri. "Väldiga mängder människor anställdes inom produktutvecklingen, för att Nokia ville försäkra sig om och skryta med att här är bolaget som satsar mest pengar på forskning, produktutveckling och innovation. Nokia var länge bolaget som förflyttade lejonparten av omsättningen till forskning och produktutveckling. Men inga nya innovationer blev till i en förgiftad och uppsvälld företagskultur som inte tillät långsiktig utveckling av nya idéer, koncept eller teknologier."

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.