Fotograf: Anders Wiklund/TT

"Vi har ingen aning om hur fort det går"

Mobilen tar över nätet. E-handelsentreprenören Carl Waldekranz förbluffas över hur rasande fort det går. Hans Tictail ställer nu om till att bli helt mobila. Samtidigt har han framtidsvisionen klar: "Vi blir platsen där företag byggs."

Utvecklingen på nätet går i rasande fart. Allt kommer snart säljas online, och online och offline kommer smälta samman i en enda "omnikanal". Och drivkraften bakom detta är mobilen.

Det konstaterar e-handelsentreprenören Carl Waldekranz i nya avsnittet av Startuppodden. Waldekranz driver Tictail, en tjänst där 60 000 handlare redan säljer sina varor. Han ser redan i statistiken hur mobilen tar över allt.

"Vi har ingen aning om hur fort det går. I slutet av nästa år kommer mobilen vara en mycket viktigare del av vår konsumtion på nätet än vad datorn någonsin varit."
I mars i år gjordes 25 procent av besöken i Tictails butiker via mobilen. Idag är den siffran 52 procent.

Även själva köpen genomförs i stor utsträckning i mobilen, idag ligger den andelen på 40 procent.

"Men vi kommer nå över 50 procent innan årets slut. Vi försöker ställa om internt till att bli ett helt mobilt företag", säger Carl.

Carl grundade Tictail tillsammans med tre vänner hemma i sitt kök för tre år sedan. Nu har de 35 anställda, har tagit in 10 miljoner dollar i riskkapital och fått 60 000 butiker att använda deras plattform, som beskrivs som ett Tumblr, fast för Ebay. Nyligen lanserade man också en app, där man kan handla direkt i butikerna.

Missionen är att demokratisera e-handel. Men på sikt är visionen ännu större.
"E-handel är bara början. Vi vill bli en tjänst för alla som bygger bolag, som ett internationellt Verksamt.se. Vi hjälper till med allt, frakt, ger dig lån, vi blir platsen där företag byggs."

För att förverkliga sin vision arbetar Carl hårt på att bygga en stark kultur i bolaget. Bland annat flyger de över alla anställda i New York, där Carl bor sedan i våras, till Stockholm för att lära dem vad Tictail är, under en veckas introduktion.
"Jag tror det är ett av de vanligaste misstagen entreprenörer gör. Man har för kortsiktigt fokus. Vi lägger jättemycket tid på att rekrytera själva, och introducera alla vi rekryterat."

Hör hela intervjun med Carl Waldekranz ovan.

---

Klicka här för att lyssna på fler avsnitt av Startuppodden på VA.se eller besök Startuppodden.se


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA