Så lite fick Swift av Spotify

När Taylor Swift drog tillbaka sin musik från Spotify skrev självaste grundaren Daniel Ek i ett öppet brev att bolaget betalar rejäla summor till artisterna. Nu slår Swifts läger tillbaka och menar att ersättningarna är betydligt lägre än Ek hävdar.

2014 valde Taylor Swift att lämna musiktjänsten Spotify. Beslutet kom några dagar innan popstjärnans senaste skiva 1989 släpptes. Spotify bad i ett första blogginlägg Taylor Swift att stanna kvar hos musiktjänsten och berättade att 16 miljoner av kunderna lyssnade på henne.

DETTA HÄNDE: Swift lämnar Spotify - musiktjänsten svarar med blogginlägg

Men Swift kom inte tillbaka och hennes besked satte igång något av ett musikkrig. Artisten Aloe Blacc, som ligger bakom en av världens mest spelade låtar, berättade i tidningen Wired hur 168 miljoner spelningar på Spotify-konkurrenten Pandora bara hade givit honom 4 000 dollar i ersättning. Mindre artister såsom Jason Aldean valde också att dra tillbaka sitt album från den svenska musiktjänsten.

I måndags publicerades ett öppet brev från Spotifys grundare Daniel Ek. I brevet skriver han att artister som Taylor Swift måste få en rimlig ersättning. "Musik är konst, konst har ett värde och artister måste få betalt", skriver Daniel Ek. Vidare hävdade Ek att artister som Taylor Swift framöver kan vänta sig utbetalningar på 6 miljoner dollar och att summan kommer att fördubblas det kommande året.

EKS SVAR: Daniel Ek om kritiken: "Artister måste få betalt"

I en artikel i Time kommer dock både Spotify och Taylor Swifts läger med nya uppgifter. Enligt Spotify är Taylor Swifts totala utbetalningar för de senaste 12 månaderna 2 miljoner dollar, alltså inte i närheten av 6 miljoner dollar. Taylor Swifts läger hävdar att utbetalningarna från amerikanska spelningar är mindre än 500 000 dollar.

Daniel Eks summa inkluderar tillväxtprognoserna och dessutom tar den inte i beaktning vad Taylor Swift personligen tjänar på sina låtar, efter att skivbolagen och liknande har betalats. 

LÄS ÄVEN: YouTube slutar med annonser - inför Spotify-modellen

Scott Borchetta, vd för popstjärnans skivbolag, berättar för Time att ersättningen från Spotify motsvarar mindre än vad 50 000 sålda album skulle inbringa. Albumet 1989 har sålt 1,7 miljoner kopior i USA under sina två första veckor.

Musikkriget är alltså långt ifrån över.

UPPDATERING 9 DECEMBER 2015: Spotify ger efter för Taylor Swift-effekten - ska börja låsa in musik

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST