Fotograf: Uber

Taxi vs Uber - hur traditionella bolag förgör sig själva genom att rata innovation

Företag måste bejaka innovation - annars kommer man utrotas. Bolag som tror att de är garanterade framgångar på grund av sin historiska ställning i branschen måste tänka om, menar en professor och en forskare från IMD.

I städer över hela världen utkämpar ”traditionella” taxibolag ett krig mot en ny form av konkurrens från Uber och andra taxitjänster. De här nykomlingarnas metoder är inte längre någon nyhet: Kunder kan via en mobilapp hitta och boka fordon i sin omedelbara närhet på några minuter. I städer från Los Angeles till Sydney och Singapore skakar de här nya tjänsterna taxibranschen och möts av tungt motstånd.

Historiskt sett har taxibilar kämpat för sin plats i det urbana transportspektrat genom att strejka och lamslå städer som London och Paris och lämnat mängder av passagerare strandsatta. Men taxibranschens motstånd mot Uber och liknande tjänster är ett fåfängt försök att bromsa innovationer.

LÄS ÄVEN: Uber låter privatpersoner ta betalt för att plocka upp samåkare

På Fortune magazines listor över de 100 största företagen från 1900 till i dag finns det bara ett företag som fortfarande är kvar i samma bransch: Ford. Femton andra företag finns fortfarande kvar men deras verksamheter har utvecklats avsevärt. Resten är borta. De som har försvunnit var ledande inom sina marknader och hade tre saker gemensamt med dagens taxiförare:

Fångar i ett system
Världen förändras snabbt, med ny teknik, allt dyrare och mer överbelastade transportsystem och nya förväntningar hos konsumenterna. Förändringarna sker kanske för snabbt för den traditionella taxibranschen, som skulle föredra en mer stabil utveckling. Nu har de inlett ett korståg för att försvara sina intressen och förhindra reformeringen av ett föråldrat, ofta monopolistiskt och överreglerat system. Traditionella taxichaufförer klagar på Ubers ”olagliga” aktiviteter och säger att deras chaufförer inte har myndighetstillstånd och inte kan ta betalt per kilometer eftersom de inte har någon mätare. Det här är ett perfekt exempel på branschaktörer som är fångar i ett gammalt sätt att tänka och som försvarar ett föråldrat system.

Lever i förnekelse
Långa väntetider, oförskämda chaufförer, obekväma fordon och brist på öppenhet om färdrutten – det är den traditionella taxibranschens brister som har lett till att de nya taxitjänsterna frodas. Ubers grundare Travis Kalanick, 37, har berättat att idén till företaget föddes i Paris när han inte kunde få tag i en taxi, något som inte är direkt ovanligt. På internet finns det ett överflöd av negativa kommentarer om taxibilar. ”Chaufförerna ska serva kunderna, inte lagstiftarna”, är ett vanligt klagomål. Hittills har taxibolagen inte brytt sig om att införa de enkla lösningar som kunderna efterfrågar.

I en intervju i Financial Times sa en taxichaufför i London nyligen: ”Vi fanns här långt före Uber, och vi kommer att finnas här långt efter.” Det är tydligt att man lever i förnekelse. Striderna som taxibolagen utkämpar kommer inte att betyda någonting om de i slutändan förlorar kriget.

TRENDER: De fem hetaste IT-trenderna

Och beslutsfattarna stöder taxibolagens motstånd. Nyligen lade en framträdande socialistisk ledamot av nationalförsamlingen i Frankrike, Thomas Thévenoud, fram en rapport som fördömde Ubers verksamhet till premiärminister Manuel Valls, med förslag på hur krisen med bildelningstjänster kan lösas. Ett förslag var att förbjuda apparna som hjälper användarna att hitta delningstjänster i sitt område. Men lagstiftningen bör skydda konsumenterna och inte branscher på tillbakagång. Efter att taxichaufförer protesterade i London i juni ökade antalet nya registrerade användare hos Uber med 850 procent. Det här är ett bevis på att gårdagens nycklar till framgång inte är samma som morgondagens.

Inte innovativa
När journalisten från Financial Times frågade samma taxichaufför i London varför Uber var så framgångsrikt svarade chauffören: ”Jag har ingen aning, det måste ha med priset att göra.” Uber är billigare än vanliga taxibilar, och priset ändras efter tillgång och efterfrågan. Men det är inte därför som Uber är framgångsrikt. Företaget är framgångsrikt eftersom det svarar på kundernas behov och erbjuder en unik och innovativ upplevelse.

Medan taxiföretagen är på defensiven fortsätter Uber att vara innovativa. Företaget meddelade nyligen att det snart kommer att erbjuda resor i helikopter – multimodala transporter à la Uber. Investerarna uppmärksammade detta: efter ett massivt inflöde av medel i juni är företagets uppskattade värde 17 miljarder amerikanska dollar. I stället för att fokusera på hur de kan bemöta kundernas nya behov kommer taxiföretag med strategier för att kunna fortsätta som vanligt. Några har nyligen infört elektroniska betalningslösningar, men låt oss hoppas att det bara är ett första steg mot en mer meningsfull förändring.

LÄS ÄVEN: Ubers nya rekordvärdering - 30 miljarder dollar

Precis som taxiföretagen är det många företag i andra sektorer som anpassar sig till nya utmaningar alldeles för långsamt. De ser inte förändringarna i omvärlden och tror att de är garanterade framgångar på grund av sin historiska ställning i branschen. På kort sikt är det bekvämt och tryggt, men på lång sikt är det farligt. Om de vägrar att förnya sig kommer de snabbt att halka efter.

 

Cyril Bouquet är professor i strategi på IMD. Han kommer att prata på IMD:s kommande Orchestrating Winning Performance-program (OWP) i Singapore den 17–22 november 2014.
Chloé Renault är forskare, handledare och graphic recorder.

LÄS TAXIFÖRBUNDETS SVAR: Taxiförbundet: "Uber bidrar inte med något nytt"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Efter Afound: Nu öppnar H&M ny outlet i Stockhomsförort
  4. Hon byggde ett miljonbolag från en etta i Botkyrka – nu är hon på jakt efter kvinnliga superentreprenörer
  5. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”

För dig som prenumerant