"Företag måste omfamna 3D-utskrivning - för att förbli relevanta på marknaden"

Är ditt företag redo för att dra nytta av 3D-utskrivning? Två jurister berättar om dåliga exempel, som HBOs stämning mot en skapare, och bra exempel, som Hasbro som redan lyckats kapitalisera på tekniken.

3D-utskrivning, den revolutionerande teknik som omvandlar digitala modeller till fysiska ting, gör fritt mångfaldigande av rättighetsskyddade produkter enklare än någonsin. Intåg av 3D-skrivare och 3D-skanners på konsumentmarknaden väcker frågan hur företag kan skydda sina immaterialrättsliga portföljer. Relativt få etablerade marknadsaktörer har ändrat affärsstrategier och anpassat affärsmodeller efter de strategiska möjligheter 3D-utskrivning tillhandahåller. Mot bakgrund av de första intrångsanmälningarna försöker vi oss på några enkla råd som företag kan vidta för att förbli relevanta på marknaden.

När 3D-utskrivning och IP-rätt når samma vägkorsning
Efter ett besök på årets 3D Printshow i London har vi fått intrycket att det råder kunskapsbrist beträffande hur immaterialrätten förhåller sig till 3D-utskrivning. På mässan utställs piratkopierade föremål samtidigt som på marknadsplatsen Shapeways och på den kostnadsfria webbplatsen Thingiverse kryllar av CAD-modeller som kan misstänkas vara intrångsgörande.

3D-utskrivning existerar dock inte i ett laglöst land. Alltfler rättsinnehavare reagerar på intrångsituationer genom att tillställa intrångsgöraren ett varningsbrev. Fernando Sosa fick ett sådant från HBO i februari 2013 efter att han hade konstruerat en CAD-modell föreställande järntronen från teveserien Game of Thrones, till vilken HBO äger rättigheterna. HBO begärde att Sosa skulle avsluta tillverkning och försäljning av järntronen samt avböjde Sosas licensbegäran.

Detta scenario har upprepats ett flertal gånger, när t.ex. Games Workshop begärt att Thingiverse skulle ta bort Thomas Valentys CAD-modell av figurerna Imperial Guards ur spelet Warhammer eller när Paramount Pictures skickat ett varningsbrev till Todd Blatt, som på Shapeways laddat upp en CAD-modell liknande tärningen ur filmen Super 8.

Även om ett varningsbrev fungerar avskräckande löser det inte problemet på ett konstruktivt sätt. Varken rättsinnehavare eller 3D-formgivare tillgodogör sig det mervärde som additiv tillverkning medför. Rättsinnehavaren till My Little Pony, Hasbro, valde ett annat tillvägagångssätt.

LÄS ÄVEN: Här finns jobben - efter att robotarna tagit över

Rätt attityd skapar mervärde
Figurerna ur teveserien My Little Pony har visat sig vara enormt populära bland fankonstskaparna, Bronies, på Shapeways. Istället för att rakt av förbjuda fankonst har Hasbro inlett licenssamarbete med Shapeways. I en tävling har fem fankonstskapare utvalts och fått lov att designa nya figurer baserade på serien. Tillståndet villkoras av att Hasbro ska förhandsgranska CAD-modeller innan de släpps ut på Shapeways. Förutom detta ska Shapeways garantera att tillverkning av fysiska figurer uppfyller Hasbros kvalitétsnormer. På detta sätt har Hasbro etablerat sig på konsumentmarknaden för 3D-utskrivning och börjat kapitalisera på den nya teknologin.

Filmstudion Aardman Animations och David Hasselhoff har å sin sida ingått licensavtal med webbutiken Things3D, som tillverkar samlingsobjekt i begränsad upplaga märkta med serienummer och chip. Förutom att chipmärkning förebygger piratkopiering samspelar den även med diverse applikationer. Ett annat exempel utgör Disneys samarbete med det innovativa företaget my3Dtwin, specialiserat på en ny gren inom fotoindustrin, 3D-skanning.

Från Napster till Thingiverse
I takt med att 3D-utskrivning populariseras kommer kopiering att öka - till klart huvudbry för rättsinnehavare. En ärlig användare kommer många gånger ha svårt att avgöra om en CAD-fil denne laddar ner och skriver ut gör intrång i någon annans immaterialrätt. Det finns ingen internationell databas att tillgå. Även om patent, varumärke och design kan registreras kommer det vara svårt att utan advokatens hjälp fastställa om en CAD-fil eller ett i CAD-filen avbildat föremål omfattas av immaterialrättsligt skydd.

För att förebygga potentiella intrång bör företag understödja legitim användning av sina immaterialrätter. Ett sätt är att starta Internetförsäljning av egna CAD-filer och auktoriserad utskrivning av dessa. Detta skulle säkerställa att utskriftens tekniska konstruktion uppfyller producentens kvalitets- och säkerhetskrav. Företag skyddar på så vis varumärket, behåller kunden, minskar lagerkostnader, förkortar distributionskedjan och genererar en helt ny avkastning. En annan tänkbar lösning är etablering av tjänster enligt iTunesmodellen.

En CAD-fil bör dessutom märkas med en uppgift om vem som äger rättigheterna till den. Tack vare en patenterad lösning, Manufacturing Control System, kan CAD-filen även förses med en kod som styr hur filen används. Innan filen skrivs ut verifierar 3D-maskinen om användaren har en giltig licens till filen. Koden kan även programmeras så att mångfaldigande av filen förbjuds helt.

LÄS ÄVEN: Billig 3D-skrivare gör succé på Kickstarter

Försäljning av CAD-filer bör förenas med avtalsrättsliga regleringar. Ett standardavtal av typen shrink-wrap eller click-wrap bör i huvudsak reglera vem som äger rättigheterna till CAD-filen, om filen kan modifieras, vilket skydd utskriften omfattas av samt hur många exemplar konsumenten kan skriva ut för privat bruk. I likhet med avtal om uthyrning av

DVD-skivor torde det även vara möjligt att avtala bort kopiering för privat bruk. Därutöver bör varje avtal innehålla en riskfördelningsklausul för att klargöra vem som ansvarar för 3D-utskriftens slutliga kvalité och härigenom vad för potentiell skada utskriften kan vålla. Avtalsbestämmelser kommer dock behöva skräddarsys efter branschen och varuslaget i fråga.

De marknadsaktörer som ändrar sin syn på juridiken och ser den som ett strategiskt instrument kommer inte bli besvikna. Trots att 3D-utskrivning skakar om den etablerade värdekedjan kan den också innebära en stor fördel, ett gratis mervärde, som borde förstärka företagens IP-rättigheter.

 

Anna Rzewuska, jurist på Hammarskiöld & Co
Thomas Lindqvist, partner på Hammarskiöld & Co

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.