Fotograf: iStock

Så får du toppjobbet - utan CV

I den stora huggsexan om talangerna väljer allt fler bort annonser och CV. Så hur hittar man toppjobben idag? VA har spanat in de senaste rekryteringstrenderna där Googles mun-till-mun-metod och Petter Stordalens audition är två av de mest effektiva.

Till skillnad från många andra företag behöver Google inte annonsera för att få in intresseanmälningar. Tvärtom tar sökjätten emot tusentals cv i månaden bara i Sverige och globalt sett ligger rekordet på 75 000 ansökningar på en och samma dag.

Det är endast en bråkdel av alla som aktivt söker sig till Google som ens får komma till intervju. På det svenska huvudkontoret i centrala Stockholm jobbar cirka hundra personer och tillväxttakten ligger på drygt 10 procent per år.

LÄS ÄVEN: "Ditt CV hör snart hemma på museum"

"Vår främsta källa är att våra anställda tipsar om sina vänner. Smarta känner andra smarta", säger Martin Eriksson, rekryteringsansvarig på Google Sverige, och tillägger att de givetvis har ett belöningssystem för de medarbetare som tipsar om en person som leder till en rekrytering.

Strömmen av ansökningar gör att han ofta ger varje cv endast tio till femton sekunder innan han bestämmer sig för att fortsätta läsa eller inte.

"Man vill snabbt se vad någon verkligen har åstadkommit, så fokusera på prestationer och använd data. Om du har mindre än tio års erfarenhet räcker det i de flesta fall med ett A4 för ditt cv."

Något som är ganska unikt för Google är att de inte har några tidsbegränsningar för att tillsätta en tjänst, utan de kan låta en post stå tom ett till två år.

"För oss är det väldigt viktigt att finna rätt person, vi vill inte bara fylla en roll. Den vi söker ska inte bara vara rätt här och nu, utan även vara rätt i takt med att vi och den marknad vi verkar på förändras. I långa loppet tjänar man på det som företag. " Rekryteringsprocessen kan tyckas vara något av ett nålsöga. Alla som anställs träffar fyra personer inom Google, och alltid någon i en annan funktion. Det är ändå betydligt färre än tidigare då så många som tio till femton var delaktiga i rekryteringen.

För att personen i fråga ska kunna erbjudas jobb krävs det att alla fyra är överens. Inte nog med det - rekryteringen ska dessutom godkännas både i USA och Europa. Men Martin Eriksson tycker inte att folk ska låta sig avskräckas från att söka sig till dem.

"Det finns en uppfattning om att man inte kan få en tjänst på Google. Men det finns faktiskt jobb, framför allt på vårt europeiska huvudkontor i Dublin."

LÄS ÄVEN: Jobbeskrivning: Vara roliga på Youtube

Andra företag måste ta till nya knep för att klara konkurrensen från favoritarbetsgivare som till exempel Google. På tre och ett halvt år har Rebtel, ett svenskt företag inom mobil internettelefoni, gått från 30 till drygt 85 anställda. En rätt så kraftig expansion kan tyckas, men rekryteringen går ändå för långsamt. Därför har de beslutat sig för ett helt nytt grepp för att sänka tröskeln för de sökande, säger Sofia Berglind, rekryteringsansvarig.

"Vi diskuterade en del internt vad vi kunde göra och kom fram till att vi skulle skrota cv:t helt i kampanjen. I stället vill vi att de som söker får berätta sin egen historia om sig själva och varför de vill jobba hos oss."

Förhoppningen är att få fram personer med ett driv, intresse och passion för något.

Det viktigaste är inte att man har en akademisk utbildning eller fyra års erfarenhet av C+, förklarar Sofia Berglind.

"För oss är det svårt att sticka ut som arbetsgivare. Till skillnad från Klarna, King och Spotify har Rebtel inte lika starkt varumärke i Sverige, vi är mer kända utomlands. Därför måste vi tänka om, tänka nytt för att få uppmärksamhet." 

Den internationella karaktären speglar sig i de 25 till 30 nationaliteter som finns bland medarbetarna. Därför är det också engelska som är det gemensamma språket på jobbet. Till årsskiftet hoppas Rebtel ha vuxit till 100 anställda. Framför allt ska de anställa utvecklare, testare och produktutvecklare, men de behöver även personal på marknadssidan. För den som vill ge historieskrivande i stället för ett regelrätt cv ett försök, har Sofia Berglind några handfasta tips:

"Historien bör relatera till det jobb du söker, samtidigt som den ska få företaget att känna sig speciellt och utvalt. Försök också få fram ditt driv och engagemang i berättelsen. Det behöver inte ha med själva arbetet att göra, utan kan vara ett fritidsintresse. Det viktiga är att du visar att du har passion för något."

Petter Stordalen kräver också passion. Redan för drygt tre år sedan började han använda sig av audition för att bemanna sina hotell. Hösten 2011 lockade han 1 800 personer till att försöka knipa ett jobb på det nya Choicehotellet i Göteborg genom att ställa sig på scenen och övertyga den norska hotellmagnaten om sin talang.

När Choiceägda Clarion Hotel Arlanda slog upp portarna för drygt två år sedan var det hela 700 personer som slogs om 120 tjänster. I maj i år var det dags igen då Petter Stordalen öppnade ett nytt hotell i Stavanger.

LÄS ÄVEN: ”Vilket är ditt favoritdjur?” 10 chefer om vilka intervjufrågor som är deras favoriter och varför

1 000 personer letade sig dit, trots att endast 100 tjänster skulle tillsättas.

"Att hitta människor med glimten i ögat och som utstrålar engagemang, energi och entusiasm, ja sådant som inte går att utläsa av ett cv, är själva tanken med talangjakt", säger Petter Stordalen i en intervju med till NRK.

Uttagningen liknar i det närmaste en "Idol"audition. Med en nummerlapp på fickan ska den arbetssökande infinna sig på scenen inför fyra domare och på bara ett par minuter övertyga dem om att just han eller hon passar in hos företaget. De som klarar första testet skickas sedan vidare till en workshop där de ska bevisa sin duglighet ytterligare.

Petter Stordalens grepp tycks även ha inspirerat andra företag. Nyligen valde Gröna Lund att gå i samma spår när de skulle rekrytera sommarpersonal och fler lär använda samma knep i framtiden.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.