Fotograf: Henric Lindsten och Joel Nilsson

Jobbeskrivning: Vara roliga på Youtube

Humorkollektivet I Just Want To Be Cool har gjort sketcher ihop ända sedan de de började skolan. I dag har de fler tittare än "Lyxfällan" och jobbar heltid med Youtube. "Men vi är ändå bara i början av vår karriär."

De tillhör Sveriges Youtubegrädda och snittar 550 000 tittare per video - mer än tv3:s populäraste program "lyxfällan" Bröderna Viktor och Emil Beer och deras kusin Joel Adolphson bildar humorgruppen i Just Want to Be Cool som sedan några veckor tillbaka har ett eget kontor i Splays lokaler. I dag arbetar de måndag till fredag, klockan 9-18, och kan spela in, producera och sända en sketch på 24 timmar.

"I början var Splay ganska spretigt, men det är väl så med alla företag. De har hjälpt oss att kunna leva på Youtube. Det här var en hobby men det har blivit ett helt fantastiskt heltidsjobb", säger Joel Adolphson.

De är tre ganska vanliga, men charmiga och entusiastiska killar i 20-årsåldern.

Sina sketcher har de spelat in sedan de var 7-8 år och innan de blev stora på Youtube har några av dem jobbat som telefonförsäljare och pluggat digitala specialeffekter. Rollerna i gruppen och deras karaktärer i sketcherna är tydligt utmejslade.

"Vi är duktiga på att hoppa på trender och humorn går inte förlorad i produktionen, för vi har bra ljus och ljud. Emil är bra på musik och kan producera. viktor skriver och sätter ord på våra idéer och har mimiken och skådespeleriet. Och jag är filmkillen som fotar och klipper. vi är vårt eget lilla produktionsbolag. Allting man gör kan inte vara toppenbra hela tiden. Men om det kommer en ny video hela tiden så gör det inte så mycket", säger Joel Adolphson.

Hur kommer ni på era idéer?
"Vi försöker göra många sketcher som är relaterbara till ungdomars liv idag. Vi gjorde till exempel en låt i somras som heter "sett att du har sett". Alla har ju upplevt att någon har läst ett meddelande på Facebook utan att svara. Vi försöker sätta ord på saker i vardagen. Men ibland gör vi saker som bara är helt random", berättar Emil.

"I början försökte vi rätta oss när folk sa att 'den här sketchen var inte lika rolig som den förra'. Vi är ödmjuka för tittarna, men vi försöker att inte lyssna för mycket. Det går inte att lyssna på, och tillfredsställa, alla", säger Joel.

"Det kan lätt bli att man går över till att göra det man tror att folk vill ha snarare än det man själv tycker är kul. Och om man bara jagar tittare är man på Youtube av fel anledning. Det var inte därför vi började", säger Viktor.

Vad har ni för tips till andra som vill hålla på med Youtube?
"Gör det bara! Det kommer inte vara bra i början", säger Emil, "men det blir bättre och bättre. Gör det för att det är kul och släpp ofta", fortsätter han.

"Förvänta dig inte att du kommer få en stor Youtubekanal... Och gör det inte därför.. Om du gillar att göra sketcher, lägg upp det på youtube, om du gillar sminktips, lägg upp det på Youtube... Om du är duktig på någonting, så dela med dig av den kunskapen. Youtube är ett perfekt ställe att dela med sig", säger Joel.

"Vi gjorde ju andra sorters filmer innan sketcherna, och la upp på youtube under tre år. Och den mest visade kanske hade tusen tittare", berättar Emil.

Hur ser ni på framtiden för IJWTBC?
"Jag kan tänka mig att vi kommer börja producera mer åt andra, samtidigt som vi gör våra egna sketcher", säger Emil.

"Kanske kommer vi göra färre sketcher i framtiden. Men jag tror ju att vi alla kommer fortsätta jobba med det här i framtiden på ett eller annat sätt", tillägger Joel.

"Men det känns fortfarande som att vi är bara befinner oss i början", säger Emil.

--
Den här intervjun ingår i ett längre reportage om Youtube-nätverket Splay som publicerades i Veckans Affärer #43-44.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.