Fotograf: Sandqvist

Han började sy i källaren - idag säljs hans väskor i 30 länder

Det började med att Anton Sandqvist sydde en väska till sig själv hemma i källaren för att alla som fanns att köpa var så fula. I dag kan man köpa väskor från Sandqvist i 30 länder och försäljningen har sjufaldigats på tre år.

Väsktillverkaren Sandqvist Bags & Items är ett av Sveriges mest framgångsrika företag. Bolaget, inregistrerat så sent som för fyra år sedan, sålde i fjol för över 30 miljoner kronor med god lönsamhet.

"I Sverige är vi redan ett varumärke och i Europa är vi på väg att bli det", säger huvudägaren och grundaren Anton Sandqvist.

Det låter som en omöjlighet att på kort tid bygga upp ett företag i väskbranschen där globala lyxmärken som Vuitton och leverantörer av massproducerade lågprisväskor har marknaden i sitt grepp.

Faktaruta

Sandqvist Bags & Items:
Omsättning: 31 Mkr
Anställda: 10
Tillväxt 2013: 86 %
Avkastning totalt kapital: 43,6 %

Men Anton Sandqvist hittade nischen som de stora missat.

ÄNNU ETT SUPERFÖRETAG: "Vi anställer bara smarta"

"Vi var tidigt ute med att göra väskor för män. Och nu har väskor blivit något som även män lägger pengar på."

Sandqvist parkerade sig i prisklassen mellan billigt skräp och dyrt skryt med en design som stack ut. Sortimentet, där i dag även damväskor ingår, utgörs av vardagsväskor som ryggsäckar och datorväskor. Färgerna är naturliga och material som canvas och läder dominerar.

"Det ska vara bra hållbarhet och ett skandinaviskt uttryck. Vi skalar bort de glittriga detaljerna och håller det avskalat och enkelt."

Historien om Sandqvists väskor började egentligen redan 2004. Civilingenjören Anton Sandqvist var mitt uppe i en lovande karriär hos itjätten Toshiba. Men han saknade något och behövde få utlopp för sin kreativitet. Sedan barnsben hade han varit intresserad av design.

"Jag brukade sno morsans symaskin när jag var i tonåren", säger han.

Han var också besviken över det klena utbudet av vardagsväskor för män.

"Jag var trött på att gå omkring med en datorväska i nylon med reklamtryck", säger han.

På en industrimaskin i källaren sydde han en egen väska i grovt presenningstyg. komplimanger och avundsjuka blickar fick honom att inse affärsmöjligheterna.

Han startade en egen designfirma, men försörjde sig på ett deltidsjobb.

"Det var hobbykneg", säger han.

2007 värvade han lillebrodern Daniel och barndomskamraten Sebastian Westin.

"Vi kommer alla från Glanshammar, en liten by utanför Örebro", berättar han.

Först i maj 2009 registrerades Sandqvist Bags & Items. Det året nådde försäljningen inte ens upp i 1 miljon. Men det blev starten för en explosiv tillväxt. Redan 2010 var försäljningen uppe i över 4 miljoner. Anton Sandqvist och de övriga delägarna kunde ta ut sina första löner och på heltid börja ägna sig åt företaget. Sedan 2010 har försäljningen fördubblats varje år för att nå över 30 miljoner 2013. Redan i dag står försäljningen utanför Sveriges gränser för mer än hälften av intäkterna. Största utländska marknaderna är Storbritannien och Tyskland.

"England är på väg att gå om Sverige som största marknad." Försäljningen sker i första hand via återförsäljare, men sandqvist driver två svenska butiker i egen regi på Mariatorget i stockholm och på andra långgatan i Göteborg. nästa butiksetablering blir i London eller Berlin, beroende på var det först dyker upp en lämplig lokal. i de närmaste planerna ingår också att bygga upp ett eget lager i USA. Där säljs Sandqvists väskor på nätet men försäljningen hämmas av dyra frakter över Atlanten.

Den svenska designen är gångbar från USA till Fjärran Östern. Undantaget är medelhavsländerna Italien och Spanien.

"I marknadsföringen använder vi oss mycket av Sverige, som är exotiskt internationellt sett."

Tillverkningen sker i tre indiska fabriker belägna i Calcutta, Chennai och Delhi där 200 personer arbetar på heltid med att sy väskor åt Sandqvist. "Det är familjeföretag. Vi besöker dem 3-4 gånger om året och har koll på arbetsförhållanden", säger Anton Sandqvist. "Just nu jobbar vi med att höja lönerna och införa pensions- och sjukförsäkringsystem."

Han räknar med fortsatt kraftig tillväxt - men inte lika våldsam som tidigare. "Det är inget självändamål. Vi hamnar runt 45 miljoner i omsättning i år. vi vill behålla lönsamheten och vårda vårt varumärke."

Idag har Sandqvist ett dussin anställda och en styrelse som utgörs av det tre ägarna. "Nu behöver vi kunskapen om att driva ett företag som omsätter 100 miljoner och inte 10. Vi behöver ha med folk i styrelsen som drivit större företag."

ALLA SUPERFÖRETAG 2014: 442 bolag som gör allting rätt

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST