Fotograf: Stina Svanberg

Schweizisk vd: Så gör man affärer med svenskarna

Hederliga och passionerade - i alla fall under ytan. "Jag gillar det svenska spelet", säger schweizaren Mike Hecker, som är vd i Sverige, om att arbeta med svenskarna.

Lite för försiktiga
"Jag lär mina svenska säljare att inte börja sina kundbesök med att sälja. De ska vara experter, inte säljare. Låt alla testa! Installationen av den nya kaffemaskinen ska vara ett party! Ibland kan de ha lite svårt att säga till kunden att vårt kaffe är det bästa kaffe de kan ge till sina anställda. När jag utbildar mina säljare gör jag klart för dem att de ska vara passionerade. Och tvärtemot vad många tror är svenskar passionerade - men ni har svårare att visa det ..."

Ingen lättplockad marknad

"Ni har utmärkt vatten i vattenkranarna och älskar ert bryggkaffe. Och det är just det jag gillar, säljutmaningar och innovationer som inte nödvändigtvis måste vara tekniska utan lika gärna kan vara emotionella. Min lovestory med Sverige och svenskarna började 2002 när jag tog mitt vattenkylarbolag Eden Springs och köpte Carlsbergs Rentacooler. Sedan 2005 har jag sålt Nespresso till företagskunder."

Älskar sitt kaffe
"Det finns inget folk klagar på så mycket på jobbet som kaffet. Hemma har svenskarna varit petiga med hur det ska smaka, men inte på jobbet. Inte förrän nu. På många ställen jag kommer till finns det en dyr maskin till ledningen och kunderna, en billigare till de anställda, ofta en bryggare i köket plus att några har snabbkaffe i sina skrivbordslådor."

Faktaruta

Mike Hecker:
Gör: Vd Premium Coffee.
Verksamhet: Säljer Nespressomaskiner till företag och restauranger.
Antal anställda: 32 i Stockholm, Malmö och Göteborg.
Historia: Nestlé tillverkade kondenserad mjölk åt soldaterna under första världskriget och snabbkaffe under andra världskriet. På 70-talet kom innovationen kapselkaffe i dotterbolaget Nespresso.

En deal är en deal
"I Medelhavsländerna låter man vd provsmaka och om kalkylen ser bra ut skriver han på kontraktet. Här ska alla var med och bestämma. Man får prata med vd, HR och inköpsavdelningen innan det blir okej. Men sedan är allt klart, det finns ingen dold agenda som man måste försöka lista ut. Det är det bästa med att göra affärer med svenskarna - ett handslag gäller och en deal är en deal. Jag beundrar det svenska spelet. "

Föräldraledigheten ett plus
"Mamma- och pappaledigheten har gjort att ni inte bygger upp organisationen kring en person som man gör i många andra länder. Avdelningscheferna är inte lika centrala."

Ni svenskar är ett lyckligt folk
"Folk är lyckliga i Sverige. Anställda och chefer gillar varandra. I Frankrike är alla arga och det är ständiga konflikter. Schweiz och Sverige är rätt lika. Det kan bero på att det handlar om små länder med en karg natur, omgivna av yttre hot."


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA