Annie Lööf. Fotograf: Centerpartiet

Lööf och Björklund till attack mot regeringens nya skatt

Regeringens vägslitageavgift har både attackerats och hyllats. Både Björklund och Lööf har nu uttalat sig mycket kritiskt om den nya skatten. "Det kommer att vara ett stenhårt slag mot industrin."

Regeringen vill införa en vägslitageavgift som ska gälla både svenska och utländska resenärer. Avgiften vill de införa under mandatperioden, skriver statsminister Stefan Löfven (S) och klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) på Dagens Nyheters debattsida. Samtidigt ska 500 miljoner årligen investeras i insatser för hållbara transporter i Sveriges städer.

LÄS ÄVEN: Andersson lovar reformer för över 20 miljarder

Målet är att kommunernas klimatutsläpp ska minska. "Resurserna ska användas där de gör bäst nytta, potentialen för minskade klimatutsläpp och förbättrad statsmiljö kommer att utvärderas innan en stad kan får stöd", skriver Löfven och Romson. En annan del av förslaget är att ett särskilt stöd för lokala klimatinvesteringar ska införas. Detta skriver TT.

Jan Björklund (FP) är väldigt kritisk till förslaget. "Det kommer att vara ett stenhårt slag mot industrin, i synnerhet mot skogsindustrin. Och det kommer att slå igenom med högre priser i affärerna", säger Björklund till TT. "Det finns massor med transporter som inte går att utföra på järnväg och till sist ska produkterna fram till butiken. Det går ingen järnväg fram till Ica-butiken".

Enligt Björklund är det utsläppen som borde beskattas istället, detta för att komma åt lastbilstrafikens ökade utsläpp. Vägslitageavgiften slår ju faktiskt lika hårt mot de som är miljövänliga och namnet är missvisande, menar han. "Vägslitageavgift är bara ett rödgrönt nyspråk för att luras. Det är en skatt på alla transporter."

Annie Lööf (C) är också högst kritisk till förslaget. "De straffbeskattar jobb och företag på landsbygden för att kunna satsa på kollektivtrafik i storstäderna", säger Lööf till TT. C-ledaren skulle heller se en miljöbilsbonus för lastbilar som skulle främja klimatsmarta inköp när lastbilar behöver bytas ut. "Vägslitageavgiften beskattar avstånd inte utsläpp", säger Lööf.

LÄS ÄVEN: Regeringen vill göra miljonprogrammen energieffektiva

Tidigare har S och MP nämnt att avgiften eventuellt inte skulle gälla alla vägar. "Om man undantar enskilda vägar, skogsnäringen och jordbrukssektorn, ja, vad är då kvar? Ska bara industrin stå för detta? Då blir det en omåttligt tung börda att bära. De vet att den här skatten är omåttligt impopulär", säger Lööf, och undrar hur S och MP ska få in de 4 miljarder som skulle krävas för att kunna göra dessa undantag.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.