1 av 5
Bildspel: Skandinaviens svar på Bill och Melinda Gates Fotograf: Henrik Montgomery

Hans miljarder och hennes idéer ska förbättra världen

Petter och Gunhild Stordalen är Skandinaviens svar på Bill och Melinda Gates. Med hans miljarder och hennes övertygelse ska de göra kapitalismen smartare. "Annars går det åt helvete."

Det är mer än en som vänder sig om när det anslående paret promenerar gatan fram. Men trots att han är hotellkung i Sverige är det få som vet vilka de är. I hemlandet är Petter och Gunhild Stordalen desto mer omskrivna.

"Norge är ett litet land och vi är nog okonventionella. men vi behöver nya röster i klimatdebatten och jag hoppas det bidrar till mer fokus på de klimatfrågor som vi brinner för", säger Gunhild Stordalen när VA träffar dem på deras eget Clarion Wisby Hotell.

"Vi är annorlunda och jag motsvarar inte den traditionella bilden av en affärsman. men det är ju det som gör livet intressant!", fyller Petter Stordalen i.

Faktaruta

Petter och Gunhild Stordalen:
Namn: Petter Anker Stordalen. Född: 29 november 1962. Bor: Oslo. Familj: Gunhild, tre barn. Utbildning: norsk Kjøpmannsinstitut, norges Varehøyskole och norges Markedsføringshøyskole. Gör: Vd och ägare Home invest, styrelseordförande nordic Choice Hotels. Om Sverige: "Världens bästa land att investera i. En av få businesskulturer där ett handslag fortsatt är ett handslag."   Namn: Gunhild Anker Stordalen. Född: 15 januari 1979. Bor: På Bygdøy i Oslo. Familj: Petter, tre bonusbarn, två minigrisar och en schäfer. Utbildning: leg. läkare med doktorsexamen i ortopedi. Gör: Ordförande i Stordalen Foundation. Filantropigrunder: "använder pengarna Petter tjänar till att göra världen bättre. " Om Sverige: "ett föregångsland, speciellt på hållbarhet. ett av få som klarat skapa BnPtillväxt och samtidigt skära ned utsläppen av växthusgaser. "

Hans hotellkedja nordic Choice, där Clarion ingår, har sedan starten 1996 vuxit till den största i Skandinavien. och hans hustru har på kort tid seglat upp som en viktig aktör inom hållbarhet genom sina stiftelser - bland annat initiativet eat som verkar för en mer hälsosam och hållbar global mathållning.

"Hur ska vi föda nio miljarder människor på ett hälsosamt sätt utan att planeten går under? det är kanske en av vår tids största utmaningar", säger hon.

"När Gunhild kom in i mitt liv blev mitt engagemang mer målmedvetet och analyserande", säger Petter stordalen. "Jag har aldrig varit mer inspirerad att använda företaget och oss till att göra skillnad i större skala. " "vi har ett äktenskap där akademi och business bokstavligen möts över frukostbordet", säger gunhild stordalen.

"När jag blev involverad i nordic Choice tog jag fasta på att mat och dryck står för hela 70 procent av det ekologiska fotavtrycket på ett genomsnittligt hotell, samtidigt som det vi serverar självklart påverkar både hälsa och välbefinnande hos våra gäster och medarbetare. mat är tacksamt att arbeta med, livsmedel är färskvara och vi kan göra stora förändringar snabbt - förändringar som är bra för gästerna, klimatet, miljön och djuren", säger hon. så föddes idén till eat som på mindre än ett år har vuxit från ett internt frukostmöte till ett internationellt evenemang som samlade 400 deltagare från 28 länder när stockholm var värd i juni. Bland talarna fanns UsA:s förre president Bill Clinton. gunhild stordalens tanke med eat är att främja mer kunskap om sammanhangen mellan mat, hälsa och hållbarhet och finna gemensamma lösningar och synergieffekter genom att involvera näringsliv, politik och forskning.

"Trots att demokrati är det bästa styrelseskicket vi vet är politikerna beroende av omval efter fyra år - och resultatet blir ofta en brist på långsiktighet. Här kan näringslivet bli en del av lösningen. om man kan jobba med de kapitalistiska krafterna genom att integrera hållbarhet i ett företags dna och identifiera hållbara forskningsmöjligheter kan stora förändringar ske snabbt", säger hon.

Gunhild Stordalen är läkare med en doktorsexamen i ortopedi och var helt inställd på att bli kirurg och arbeta med Läkare utan gränser.

"Hon gav upp sin dröm som hon satsat på i nästan halva sitt liv. det var modigt av henne. i mitt liv är det före och efter Gunhild. Hon gav mig tron på kärleken tillbaka", säger Petter stordalen. Gunhild Stordalens uppväxt i den lilla byn Muggerud utanför Kongsberg var en trygg och kärleksfull barndom trots att hon ibland saknade jämnåriga vänner.

"Mamma var läkare och pappa civilingenjör. de ville inte bo i staden och var antimaterialister, vi hade ingen tv. Pappa hade biodling som hobby och försåg oss med honung. Jag och mina syskon hade hundar, hästar, katter, frigående hönor och kaniner - djuren var familjemedlemmar och lekkamrater. Min älsklingshäst storebror var med mig överallt - till och med i skolan. " också som vuxen är hon en stor djurälskare.

Hennes två minigrisar och parets hund Öbbe är ständiga följeslagare.

"Medan andra barn åkte på solsemester gjorde vi skogs- och fjällutflykter och lärde oss allt om fåglar, fiskar, plantor och småkryp. till sist kunde vi 'Flora och fauna' utantill. vi sov i tält, grillade korv och såg orrspelet i skymningen. " men hon fick också se skogsdöd och insjöar som var tomma på fisk. Hon fick lära sig att försurningen berodde på utsläpp från tysk industri. Föräldrarna berättade om det växande hålet i ozonlagret och lilla gunhild drömde mardrömmar.

"Mamma tröstade och sade 'ingen kan göra allt men alla kan göra något'. Det blev starten på mitt miljöengagemang", konstaterar hon.

Kort därefter höll hon sin första basar till förmån för regnskogen och lottade ut sina leksaker. när de inte räckte passade hon på att lotta ut sin lillasysters också.

Hon övertalade också grannbarnen att demonstrera längs landsvägen i muggerud, alla iklädda likadana regnrockar och med stora plakat där de skrivit "antiföroreningar".

"Det var inte många som såg oss, men ändå kände jag att vi gjorde skillnad", minns Gunhild Stordalen som inte oväntat blev betraktad som skolans miljönörd efter att ha skällt ut hämtande föräldrar som lämnat bilen på tomgång. i dag påverkar hon genom miljöstiftelsen stordalen Foundation och greenudge, som hon fick i morgongåva av Petter när de gifte sig 2010, och som hållbarhetsansvarig i styrelsen Nordic Choice. där har hon tagit initiativ till nya riktlinjer för mer hälsosam och hållbar mat och dryck för hotellkjedjan, vilket bland annat har lett till att hela Clarions verksamhet nu ska vara fri från skadlig palmolja. 13 000 produkter - allt från schampo till livsmedel - kontrollerades.

Vid buffén på Clarion Wisby Hotell får jag själv syn för sägen. På frågan om digestivekexen är palmoljefria reagerar personalen direkt och intygar att alla nyinköpta kex är det.

Möjligheten att tidigt få göra sin röst hörd i samhällsdebatten blev avgörande för hennes karriärval. På nyheterna såg hon hur unga aktivister sprejade ned gamla damer i päls och kedjade fast sig i oljeriggar.

"De fick varken mycket sympati eller stort genomslag för sina viktiga kunskaper. Därför tänkte jag att jag måste välja ett yrke med auktoritet för att bli hörd. "

Valet föll på läkaryrket och forskning.

Det har också gett en kunskapsgrund att stå på i miljöarbetet och hon använder beteendevetenskaplig forskning till små men viktiga förbättringar. Som att minska storleken på bufféuppläggningsfaten, vilket får gästerna att automatiskt lägga upp mindre på sin egen tallrik. Matavfallet minskade med 20 procent och flera andra aktörer har följt efter.

"Förr handlade det om att tjäna mest pengar, nu handlar det om hur vi tjänar pengarna. Snart tar kunderna avstånd från ohållbar business", säger Petter Stordalen som numera har "There is no business on a dead planet" som sitt motto.

Han är affärsman sedan barnsben, då han hjälpte till i pappans lanthandel i byn Porsgrunn.

Historien om hur han började sälja jordgubbar på torget som tolvåring är numera en klassiker. När han beklagade sig över att jordgubbarna inte var lika stora och fina som de andras sade hans pappa:

"Petter, du måste sälja de bär som du har för det är de enda bären som du kan sälja."

"Jag tänkte att han var ett geni. Dagen därpå sålde jag för fullt med energin på topp. Senare det året blev jag korad till Norges bäste jordgubbsförsäljare!"

Denna filosofi- att sälja de bär man har - präglar affärstänkandet i det snabbväxande Nordic Choice Hotels, med mer än 170 hotell i fem länder som besöks av nästan 25 000 gäster varje dag.

I Petter Stordalens olika bolag, som sorterar under hans moderbolag Home Invest, finns totalt 12 000 anställda. I april 2014 uppskattade tidskriften Forbes hans förmögenhet till runt 9 miljarder svenska kronor.

Men vägen framåt har inte alltid varit spikrak.

"Jag ville till Sverige men fick till en början bara nej, nej och nej. Ingen ville göra business med en galen norrbagge!

Jag har blivit kallad mycket konstigt - galen, excentrisk, extravagant, posör - och det är jag kanske också. Men lite galenskap kan leda långt, mycket långt! " säger Petter Stordalen.

24 år gammal blev han Norges yngste vd för ett nytt köpcentrum i Trondheim.

Det var Torbjörn Falkanger, före detta skidhoppare och en tung ägare i satsningen, som lyfte fram honom.

"Att han vågade tro på mig, att han såg något inom mig, har betytt mycket för mitt liv", säger Petter Stordalen i dag. År 1992, under finanskrisen, gick Steen & Ström, Norges motsvarighet till NK, i konkurs.

I hård kamp vann Petter Stordalen och hans partner budet.

"Vi ville göra det till ett köpcentrum på nio månader. Men vi fick göra det på tre dagar. Vi jobbade dygnet runt och det blev succé. Rulltrappan gick sönder på öppningsdagen för att det blev en sådan rusning.

Vi investerade 5 miljarder på några få år och 1996 tjänade vi 1 miljard i cash.

Folk trivdes och jag kände mig oslagbar. " Men på höjden av sin succé fick han sparken från vdposten av en av storägarna . Skilda uppfattningar om inriktningen låg bakom.

"Pang! Det förändrade allt", minns han. "När jag låg där i min förödmjukelse så tänkte jag: Jag ska visa dem! Jag ska bygga ett ännu större, ännu bättre företag! " "I Nordic Choice så säger vi 'never settle'. Min drivkraft är att bli ännu bättre, att känna tillfredsställelsen i att se idéer förverkligas. Jag vill se människor blomstra, lära av dem och bli utmanad", säger han och poängterar att jasägare är det värsta han vet.

Petter och Gunhild Stordalen stiger upp tidigt varje morgon, springer en mil och arbetar sedan stenhårt. Trots det tuffa schemat säger de inte nej till en glad kväll, men är ofta de första som lämnar festen.

"Jag älskar människor", säger Petter Stordalan. "En del tror att hotellnäringen handlar om övernattningar. Jag skulle aldrig välja en bransch som handlar om sömn! Hotell handlar om magiska möten. Nyckeln till mitt val av branscher handlar om min ohejdbara nyfiken på andra människor. "

Tidningen miljöaktuellt jämförde nyligen Nordic Choice Hotels med konkurrenten Scandic. Man gick igenom styrelse, mångfald, hållbarhetsredovisning, miljömärkning, krav på leverantörer, koldioxidutsläpp, energiförbrukning, palmolja och kemikalier.

Scandic fick tolv poäng och Nordic Choice, som nyligen köpt två stora spahotell, tio.

"Jag är teknikoptimist och tror att det är möjligt att leva ett modernt liv och ändå skona naturen. Jag har ett ansvar att utveckla vår verksamhet till att bli ännu bättre", säger Petter Stordalen.

Hans inställning gäller även privat.

Sedan han blev tillsammans med Gunhild har hon gått igenom hela hans garderob, kylskåp och hem för att minska hans miljöpåverkan.

"Jag gör medvetna val", förklarar hon.

"Så långt det är möjligt har jag energieffektiviserat huset, kör elbil, äter sällan kött utan i stället mycket vegetariskt, väljer miljömärkta varor och tjänster. Varje gång vi flyger så klimatkompenserar vi. " Hennes man har bland annat fått Ferrari att tillverka en sportbil åt honom som går på biogas.

"Hållbar kapitalism är den enda lösningen", säger han. "Vi måste investera och utveckla verksamheten med tanke på framtida generationer. Och se oss som en del av lösningen på klimatproblemen.

Näringslivet behöver inte vänta in politiska beslut för att ta en mer aktiv roll i miljöarbetet. Först när alla krafter bidrar kan vi få resultat. " Gunhild Stordalen stämmer in:

"Vi är mitt uppe i ett grönt skifte som leds av företagen på begäran av konsumenterna.

Det handlar om att skapa mer värde än vad vi tar ut. Mer transparens och medvetenhet gör att de som inte satsar på hållbarhet kommer att väljas bort och på sikt dö ut. " "Nu eller aldrig måste vi förverkliga målet att låta temperaturstigningen stanna vid två grader - annars blir konsekvenserna oåterkalleliga. Vi har nu kunskapen.

Väldigt många av lösningarna finns redan.

Nu återstår det att börja handla. " Vad gör du själv för att orka se sanningen om planetens tillstånd?

"För mig är det mer frustrerande innan diagnosen är ställd. Nu när vi vet hur det står till så har vi något att förhålla oss till och kan fokusera på lösningar - hitta rätt behandling", svarar hon på läkarvis. "Jag är optimist, det finns helt enkelt inget annat alternativ. " Hon pekar på att det gjorts stora framgångar, till exempel vad gäller hålet i ozonlagret.

Samtidigt finns nya, stora hot: befolkningsexplosionen, ekonomisk utveckling, en snabbt växande konsumtion och ändrade kostvanor har bidragit till nya hälsoförändringar som fetmaepidemin och ökningen av kroniska livsstilssjukdomar samtidigt som det leder till klimatförändringar, tapp av biologisk mångfald, ödeläggelse av landareal och marina ekosystem.

"Om vi ska kunna lösa detta måste vi bort från domedagsprofetior och skräckscenarier och börja tala om möjligheter.

Martin Luther King fick med sig världen genom att säga 'I have a dream', inte 'I have a nightmare'... " "Det handlar om att plocka de lågt hängande frukterna. Sådant som vi enkelt kan göra här och nu. Många av lösningarna på klimatproblemet vet vi redan.

Det jag är mest rädd för är att människor ska ge upp. För då går det käpprätt åt helvete. " "Och vad ska man då med hotell till? ", säger Petter Stordalen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium