Fotograf: Apple

"Apples klocka ser ut att vara designad av en nybörjare"

Apples nya smarta klocka skrämmer inte de anrika firmorna. Folk kommer köpa Apple-klockan eftersom det är Apple, men de kommer inte sluta köpa klassiska klockor, menar en schweizisk klockchef.

Den nyligen lanserade smarta klockan (smockan?) från Apple ses inte som ett hot av den schweiziska klockbranschen, skriver The Sydney Morning Herald.

Franz Tuerler, ägare till en lyxklockbutik i Zürich, säger att Apple Watch lockar till sig en annan typ av konsumenter - de som värderar teknologi framför prestige och känslomässig tillgivenhet.

"Jag tror att Apple Watch kommer att bli framgångsrik. Men det är inte en konkurrent till den klassiska schweiziska klockbranschen", säger Tuerler.

En analytiker på Vontobel, Rene Weber, tror att Apple Watch kan bli den första smartwatchen att utmana klockbranschen, men då i låg- och medelprissegmentet.

Jean-Marc Jacot, vd på Parmigiani, ser dock inte Apple Watch som ett hot. Parmigianis klockor har ett genomsnittspris på 30 000 euro.

"Premiumkonsumenter kommer att köpa Apple Watch, eftersom det är Apple, men de bör inte sluta köpa klassiska klockor. De kommer att ha båda", säger Jacot.

Jean-Claude Biver, chef för klockavdelningen på franska lyxföretaget LVMH, är föga imponerad av klockan.

"För att vara helt ärlig, de ser ut att ha utformats av en förstaårsstudent", säger han till Die Welt.

Den schweiziska klocktillverkaren Swatch har sagt att företaget ska ge sig in på smartwatch-marknaden med sin så kallade Swatch Touch.

LÄS MER: "Klocktillverkaren planerar sin egen smartwatch"

I övrigt har Apples lansering i tisdags mestadels fått positiv respons från kritiker. Klockans lansering levde upp till många förväntningar, men har samtidigt väckt många frågor, skriver CBS News. Bland annat påpekar Elizabeth Dwoskin och Melinda Bec i Wall Street Journal att Apple inte har sagt mycket om hur företaget kommer att hantera de hälsouppgifter som klockan registrerar.

"Den största nyheten handlar om det gamla Apple: Det är tillbaka, och det är mer kapabelt än någonsin", säger Farhad Manjoo i The New York Times.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.