Fotograf: Wikimedia

Facebook förbjuder företag att jaga likes

Facebook gör om sitt regelverk. Nu ska det bli svårare för företag att "köpa likes". 

Den 5 november börjar nya regler gälla för företag på Facebook. Förändringen innebär att företagen inte längre får erbjuda belöningar eller ersättningar i utbyte mot likes, skriver Dagensanalys.se.

Det har länge varit vanligt med tävlingar som erbjuder belöningar om användarna "gillar och delar" deras företag på det sociala nätverket. Dessa är dock redan till viss del förbjudna. Att få användare att delta i lotteriliknande tävlingar genom att dela exempelvis en bild är förbjudet i de regler Facebook har idag, men tidigare har det varit tillåtet att be användare att gilla saker. 

LÄS ÄVEN: Facebook stäms av 25 000 användare - bryter mot EU-lagar

"Facebook själva skriver att förändringen beror på att de vill att en person som gillar företaget ska göra det utan ett incitament i form av belöning," säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Niklas Briselius. "Egentligen tror jag inte det får så stor påverkan eftersom det alltid stått helt klart att kommersiella lotterier på Facebook inte är tillåtet."

Att locka användare med belöningar för att få likes är ett sätt för företag att få större räckvidd på nätverket. Något man annars skulle behöva betala Facebook för att få. Motivatione bakom regeländringen är troligtvis ekonomisk.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.