Fotograf: The Coolest

Rekord på Kickstarter - "bärbar fest" har fått in över 13 miljoner dollar

Kampanjen har slagit rekord på Kickstarter. Grundaren var ute efter att få in 50 000 dollar - har nu fått in mer än 260 gånger så mycket. 

The Coolests Kickstarter-kampanj har nu dragit in över 13 miljoner dollar, motsvarande runt 90 miljoner kronor, under de 52 dagar kampanjen legat uppe. Detta skriver CNN. The Coolest slår då tidigare rekordet på crowdfunding-sajten som the Pebble Smartwatch satte 2012 efter att ha fått in 10,2 miljoner dollar. De senaste dagarna har The Coolest exploderat på Kickstarter, och inom ett och samma dygn kom det in 2 miljoner dollar. I dagsläget har över 60 000 personer bidragit till finansieringen av projektet, uppenbarligen är många intresserade av kylboxen med både inbyggda högtalare och mixer. 

The Coolests grundare Ryan Grepper säger att kylboxen är "en bärbar fest". Den har förutum vattentäta högtalare och mixer även USB-laddare, skärbräda och ölöppnare inbyggt. Kylboxen kommer säljas för runt 2000 kronor (299 dollar), men de som gav mer än 1100 kronor (165 dollar) till kampanjen kommer få en The Coolest Cooler för detta. Troligtvis var det detta som lockade många. 60 125 av 62 642 personer valde att ge kampanjen mer än 165 dollar. 

LÄS ÄVEN: Han kläckte finansieringen alla vill åt

Kylboxen kommer skickas ut till köparna i februari 2015, men de åtta personer som först gav projektet 2000 dollar kommer få se produkten innan dess. Grepper kommer flyga ut till dem tillsammans med sin kylbox och fixa fest åt dem. 

Det rekordstora stödet kommer dock med en baksida. Kundernas förväntningar höjs betydligt när ett projekt har fått så pass stor uppmärksamhet och kritikerna blir hårdare. Grepper är medveten om detta. "Jag känner mig personligen ansvarig för att varje person som backat mig och har bestämt mig för att se till att the Coolest lever upp till sitt namn."

Att the Coolest fick ett rekordstort stöd är överraskande. Redan i november 2013 försökte Grepper få in 125 000 dollar för en liknande modell - men han misslyckades. "Mitt självförtroende var ganska lågt på grund av den första kampanjen" säger Grepper till CNN. Denna gång lyckades han dock och detta främst på grund av säsong (kampanjen kom i juli istället för i november) och en förbättrad design. Målet var denna vända endast 50 000 dollar, så att kalla kampanjen lyckad är en underdrift. Efter 36 timmar var målet nått. 

Nu jobbar Grepper med kylboxens slutgiltiga design och med att hitta en fabrik som kan tillverka alla de över 60 000 kylboxar som han redan fått betalt för. Dessutom är Grepper redan i kontakt med flera återförsäljare som är intresserade av hans produkt. Kylboxar sålde för 635 miljoner i USA under 2013 och det är Igloo Products som dominerar marknaden, enligt analytiker på PrivCo. "Om en eller två år kanske the Coolest kan tävla med Igloo", säger en analytiker.

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST