Fotograf: TT

Så tar du tillvara på din egen och andras uppfinningsrikedom

Innovation är livsviktigt för dagens företag. Men hur gör man för att få ut max av den uppfinningsrikedom som finns inom - och utom - företaget? En amerikansk innovationsexpert berättar hur.

Publiceringen av Henry Chesbrough bok "Open Innovation" från 2003 har gett upphov till en rörelse som sedan svept över industrilandskapet och för alltid ändrat hur företag tänker kring innovation. Idéerna var inte nya. I vissa fall går de tillbaka till 1960-talet, till samarbetet kring FoU mellan företag. Och de lånar av andra idéer om kollaborativ innovation, användardriven innovation och massinnovation. Vad Chesbroughs bok gjorde, med stor framgång, var att föra fram övertygande argument för öppen innovation.

Förstå sammanhanget för öppen innovation
Sedan dess har företag kämpat för att hitta en lämplig miljö för öppen innovation. Det är därför, som det tio år senare, fortfarande går långsamt och resultaten har varit blandade.

Det finns naturligtvis några anmärkningsvärda framgångar - mest anmärkningsvärda är kanske P&G: s "Connect and Develop"-program. Men dessa är undantag snarare än regel.

För att förstå sammanhanget för öppen innovation måste vi först förstå företagens avsikter och de distinkta öppna innovationslösningar som kommer från den.

Acceleratorer och inkubatorer
Dessa strukturer blev populära på 1990-talet och uppstod för att tillgodose behoven hos nystartade företag som ständigt utmanades att utnyttja externa resurser för att uppfylla sina ambitiösa mål. Stora företag hakade på fenomenet - ofta på ostrukturerade sätt - för att ta en option på lovande teknik. Men den lösa kopplingen i dessa relationer har sällan hjälpt storföretagen att nå sina strategiska innovationsmål på ett systematiskt sätt

Crowdsourcing och idétävlingar
2000-talet såg framväxten av ett stort antal mjukvaruplattformar såsom InnoCentive, Nine Sigma och Quirky som är tillägnade sourcing-lösningar utanför företaget. Det var en bekräftelse på att den stora majoriteten av relevant talang och idéer låg utanför gränserna för företaget. Utmaningen var att upptäcka och dra nytta av dessa, inte att själva uppfinna och utveckla.

Co-Creation-plattformar
Dessa strukturer är utformade för att ansluta användare med varumärket för att testa och utveckla lösningar som uppfyller otillfredsställda kundbehov. P&G:s Cocreation Channel och Lego Cuuso är exempel på vinnande formler. I andra fall har företagen anpassat modellen för medarbetardriven innovation.

Co-utvecklingsplattformar och Hackathons
Dessa representerar ett försök att samarbeta med användarna för att utveckla nya produkter och nya företag. Ofta självorganiserar sig användarna i communities som motiveras av ett gemensamt mål. Open Source-rörelsen är förmodligen det mest framgångsrika exemplet på detta fenomen.

Att få öppen innovation att fästa

Innan man börjar på något initiativ kring öppen innovation, måste man som företag ställa sig några grundläggande frågor:

Vilket problem försöker vi lösa?

Vilken typ av community behöver vi samarbeta med och vad motiverar dem att delta?

Är vi ute efter att mobilisera våra medarbetare till innovation eller att mobilisera externa deltagare (användare, partners, etc.)?

Vilken typ av internt innovationssystem måste vi bygga för att få ut mesta möjliga av öppen innovation?

Hur länkas öppen innovation till en bredare innovationsstrategi?

Hur behöver vi förändra vår kultur och anpassa vårt sätt att arbeta för att bli framgångsrika?

Enligt vår erfarenhet behandlas dessa frågor sällan på ett systematiskt sätt och som en följd blir det svårt att få öppen innovation att fästa, och utmaningen slutar ofta i besvikelse.

Strategos allians med InnoCentive föddes ur ett erkännande av behovet av att hjälpa företag att inte bara distribuera lösningar kring öppen innovation, utan att ange förutsättningarna för framgång. Dessa förutsättningar uppstår ur en rad strategiska samtal och ett långsiktigt engagemang, för att bygga upp en systematisk förmåga till innovation.

I takt med att öppen innovation mognar som fenomen, så ser vi fram emot att arbeta med kunder för att få öppen innovation att fästa, och att göra det med tydliga strategiska avsikter.

Artikeln publicerades av Steve McGrath, Strategos, konsulter inom strategi och innovation.

Förmedlat av Annika Steiber, PhD, Strategos


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

SENASTE MAGASINET: