Fotograf: Wikimedia

Övervakningsappen - effektivare liv eller 1984?

Deras reklamfilm är både imponerande och skrämmande. Företaget Placemeter betalar dig för sätta upp din gamla smartphone i fönstret - och övervaka andra.

De flesta har vant sig vid tanken på att övervakningskameror förekommer här och var i städer, men Placemeter tar det ett steg till. Företaget erbjuder personer som bor i New York, och har ett fönster mot gatan, upp till 50 dollar i månaden om de installerar en kamera i detta fönster. Kameran ska registrera allt som försigår på gatan nedanför och hur mycket du kan tjäna bestäms utifrån hur mycket information som kan samlas in från just ditt fönster. Målet är att få en tydlig bild av affärer, restauranger och barer, skriver tidningen Entrepreneur.

Som kamera använder personen en gammal Androidtelefon, iPhone eller iPod Touch. Denna sätts sedan fast på fönstret med en enkel sugkopp. Telefonen kopplas sedan upp till Placemeters app som tar emot allt kameran registrerar. Så långt är det enkelt. Alla de bilder som samlas går sedan genom företagets algoritmer som kan känna igen både fotgängare, bilar och skyltfönster. Datan analyseras och kan berätta allt från hur många människor som befinner sig i en affär till hur snabbt bilarna rör sig på en viss gata. Sedan, säger Placemeter, raderas de insamlade bilderna.

"Placemeters teknologi och kameror används inte för att spåra individer", säger företaget i sin reklamfilm och på hemsidan understyrker man detta. "Vi kommer inte använda vår data för att identifiera några fotgängare i de bilder vi mottar... någonsin." Dessutom lovar företaget att aldrig samla in information från en användares hem, informationen kommer bara från gatan utanför. Det är dock många som inte kan låta bli att tvivla på företagets löften. Att placera kameror i människors hem och kartlägga alla typer av beteenden leder ofta konversationen till Orwells 1984. Vart går egentligen gränsen mellan relevant samhällsanalys och ren övervakning?

Placemeter grundades 2012 av Alex Winter och Florent Peyre. Deras vision för appen är inte övervakning, de vill istället bättre kunna informera städer om hur många individer som befinner sig vid en speciell plats vid en given tidpunkt för att kunna effektivisera och förbättra staden, skriver Entrepreneur. Konsumeter ska exempelvis kunna använda appen för att ta reda på hur lång kö det är vid deras favoritställe eller för att spela in en video av de bilar som kör för snabbt ner för deras gata. 

En av de första stegen för Placemeter var ett partnerskap med Business Atlas-programmet i New York som använder kameror för att räkna fotgängares trafik i staden. Användare av programmet har också tillgång till information om befolkningsmängd och inkomstnivå i olika områden. Denna tjänst har främst använts tidigare av entreprenörer som vill undersöka sin marknad och ta lokala beslut. Ett annat företag som Entrepreneur nämner som föregångare till Placemeter är ShopperTalk som i flera år analyserat fotgängares beteenden i och runt butiker.

Placemeter berättar inte exakt hur många New York-bor som idag lånar ut sina fönster, men en representant har tidigare nämnt att företaget har över 700 applikationer man ska kunna se. I framtiden vill företaget expandera, både inom USA och globalt. 

MER INTEGRITET: 
Facebook stäms av 25 000 användare - bryter mot EU-lagar

Google förlorar - du har rätt att glömmas

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST