Fotograf: Wikimedia

Många startups använder crowdfunding - men alla är inte ute efter pengar

Det har skett stora förändringar på Kickstarter och Indiegogo. Allt fler bolag använder plattformerna främst för marknadsföring. I många fall är detta företag som redan fått finansiering - men det håller man hemligt.

Crowdfunding fortsätter att växa. Plattformer som Kickstarter och Indiegogo används av tusentals olika privatpersoner och nystartade företag. Nu har det dock blivit vanligare att redan mer etablerade startups använder sidorna - för marknadsföring och marknadsundersökning, rapporterar Forbes. Det kan vara startups som redan fått finansiering, men som istället använder plattformen för att se hur marknaden skulle reagera på produkten och för att bygga en relation med möjliga kunder.

MER OM CROWDFUNDING: Glöm bankerna - här finns de nya pengarna

"Om vi endast var ute efter pengar hade vi kunnat strunta i att vara på Kickstarter" säger James Proud till Forbes. Han valde, trots att han redan fått in 10,5 miljoner dollar i finansiering från investerare, att lägga sig på Kickstarter. "Det är inte det effektivaste sättet att få in pengar, men det är det bästa sättet att få kontakt med folk."

I dagsläget kräver varken Kickstarter eller Indiegogo att registrerade företag avslöjar ifall de backas av investerare eller inte. Röster höjs nu om att detta är information den eventuella donatorn borde ha tillgång till. Det blir svårt för denne att urskilja om företaget verkligen behöver pengarna för att komma igång eller om de använder platformen för andra syften. "Om företagen vill vända sig till allmänheten för stöd bör de vara öppna med vilken finansiell situation de befinner sig i... särskilt mot de personer som kan tänka sig att bidra finansiellt" skriver Connie Loizos på bloggen Strictly VC.

Kickstarter når idag 14 miljoner personer i månaden och det är tusentalsprojekt som får finansiering via hemsidan varje dag. Förutom att plattformen i sig öppnar upp för kontakt med kunder världen över så blir också många innovationer som får stöd på sidan väldigt omskrivna. I Forbes intervju med Cynthia Breazeal, som tillverkar robotar, beskriver hon hur hon använde Indiegogo för att ta reda på mer om marknaden. Finansiering hade hon redan. "Marknaden för robotar är fortfarande väldigt mycket i sin linda, speciellt för konsumentrobotar för hemmet. Är folk redo att köpa? Det var en legitim fråga att ställa." Om privatpersoner på Indiegogo ville satsa sina egna pengar på produkten talade det sitt tydliga språk.

MER ROBOTAR: När tar robotarna över världen?

Indiegogo grundades 2008 och plattformens VD Slava Rubin säger att typen av projekt som läggs upp på sajten har förändrats sedan starten. Nu för tiden är det fler redan etablerade företag säger han till Forbes. "Du kan samla data (om efterfrågan) och du tar dig förbi att försöka sälja din produkt via en tredje part... till att istället samla in fysiska adresser och mailadresser direkt från intresserade kunder. Sen kan du börja kommunicera direkt med dessa och få feedback." Om ett företag lyckas få uppmärksamhet på Indiegogo brukar det dessutom leda till att man får fler riskkapitalister utanför hemsidan. Främst eftersom resultatet av framgången är att man kan visa upp ett positivt gensvar från marknaden och en redan etablerad kontakt med kunder. 

"Men enligt mig är det absolut bäst om företag är ärliga med vilken typ av finansiering de har sedan tidigare. Det hjälper dem att berätta en autentisk, transparant historia om sin idé" säger Rubin till Forbes. 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant