Fotograf: Leif R Jansson / Scanpix

Tinas vinbluff - bytte etikett och höjde priset

Varför krångla i onödan? Tina Nordström tog en befintlig vinflaska, satte sitt ansikte på etiketten, höjde priset - och ökade försäljningen.

I juli 2013 lanserade den folkkära tvkocken Tina Nordström "sitt eget vin" under namnet Le Bistro Tina. Men snart avslöjades den stora vinbluffen - det nya vinet hade i själva verket funnits på Systembolaget i flera år under namnet Le Bistro Rouge.

Le Bistro Rouge hade under flera år i rad sålt färre flaskor, vilket snart skulle ändras med hjälp tv-kocken. När den "nya" flaskan presenterades hade den förärats inte bara med Tina Nordströms ansikte och namn, utan även med ett högre pris. Trots att den nu kostade 69 kronor i stället för tidigare 59 kronor ökade försäljningen med 30 procent. Den totala Tinaeffekten blev en ökad omsättning med 3,4 miljoner, eller 52,9 procent.

Emil Sallnäs är vd för Giertz Vinimport som står bakom Le Bistro Tina. Han menar att vinet förvisso fick positiv uppmärksamhet i och med den nya etiketten men att försäljningsökningen även berodde på att vinet är ekologiskt.

"Ekologiska viner har generellt ökat mycket kraftigt i försäljning på Systembolaget de sista tolv månaderna. " Bland vinexperter är dock inte Le Bistro Tina särskilt populär. Magnus Ericsson utser det till det sämsta kändisvinet, och liknar smaken vid "gödsel" och "septitank".

André Fasth nöjer sig med en varning: "Drick ej. "

LÄS MER: "Därför köper vi kändisarnas viner"

HELA LISTAN: "Så mycket tjänar kändisarna på sina kändisviner"

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.