Morbergs viner krossar konkurrenterna

TV-kocken Per Morberg är kungen av kändisviner och dominerar marknaden totalt - men hur står det till med kvalitén?

TV-kocken Per Morberg har gjort en snabb resa mot toppen. På tre år har han gått från att sälja dryga 4 000 liter till att i dag fullkomligt dominera marknaden för kändisviner med 1,5 miljoner sålda liter. 

Med 66 procents marknadsandel och 150 miljoner i omsättning kan han utan att skämmas titulera sig kungen av kändisvin. 

Storsäljaren är boxen Pers Lilla Röda Tempranillo som sålde strax under 860 000 liter under 2013. Boxen får nöja sig med 2 av 5 i betyg av vinkännaren Magnus Ericsson, vilket ändå räcker för att kallas "Morbergs bästa". 

Till skillnad från de flesta andra vinkändisarna, driver entreprenören Per Morberg sitt vinimperium i egen regi. Utöver vinkollektionen har han bland annat lånat ut sitt namn till kokböcker, stekhällar och manschettknappar. 

LÄS MER: "Därför köper vi kändisarnas viner"

HELA LISTAN: "Så mycket tjänar kändisarna på sina kändisviner"

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant