1 av 3
Bildspel: Youtube-stjärnan PewDiePie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter, ser ovanligt städad ut på SR:s fotografering. Klicka dig vidare i bildspelet för att se hur det kan se ut när PewDiePie gör sina filmer. Fotograf: SR

Göteborgaren tjänar 27 miljoner om året - på Youtube

Den unge Göteborgaren har tagit Youtube med storm och spelat sig in i tonåringarnas hjärtan världen över. 24-åringen, som snart debuterar i Sommar i P1, drar in 27 miljoner om året - bara från annonser.

Den 24-årige göteborgaren Felix Kjellberg är för många helt okänd. Säger man istället PewDiePie är det betydligt fler som vet vem man pratar om.

Kjellberg har under namnet PewDiePie blivit Youtubes klarast lysande stjärna. Den unge svensken är med sina cirka 27,5 miljoner följare absolut störst på Youtube.

Göteborgaren började för fem år sedan lägga upp videos där han spelar olika tv-spel och samtidigt kommenterar sitt spelande. Han spexar och bjuder på sig själv framför kameran samtidigt som han spelar, något som fått fansen att flockas. Hans miljonhövdade följarskara kallar sig för ”bros” och Kjellberg själv tror att hans popularitet beror på att han kommunicerar mycket, och avslappnat, med sina fans.

”Till skillnad från många professionellt producerade serier tror jag att jag etablerat en mycket närmare kontakt med mina tittare. Det jag gör är väldigt annorlunda, det är nästan som att du hänger med en kompis och tittar på när han spelar”, säger Kjellberg enligt Wall Street Journal.

Enligt tidningen drar Felix Kjellberg nu, tack vare varumärket PewDiePie, in drygt 4 miljoner dollar om året, motsvarande nästan 27 miljoner kronor, bara på annonsintäkter. Dessutom, menar tidningen, är nästan hela summan ren vinst. Även tidigare har PewDiePie hamnat i topp över Youtube-stjärnorna som tjänar mest pengar.

LÄS MER: "De tjänar mest på Youtube"

För den som vill veta mer om den spexige Göteborgaren och fenomenet PewDiePie sommarpratar Felix Kjellberg i P1 den 9 augusti. I programmet har han bland annat lovat att avslöja hur man blir världens mest sedda person på internet.

LÄS MER: "10 sommarpratare du inte får missa"

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.