Fotograf: Elisabeth Olsson Wallin

Han kläckte finansieringen alla vill åt

Som första tidning i världen besökte Veckans Affärer Kickstarters huvudkontor i Brooklyn och fick en exklusiv intervju med företagets nye vd Yancey Strickler. Han berättar om idén som ingen trodde på, hur crowdfunding totalt kan förändra konsumentbeteenden och varför han själv aldrig är med på möten mer än tio minuter. 

Den tredje mars i år skickade företaget Kickstarter ut ett massmejl med rubriken "OMG". 

I det klargjordes att företaget nu har förmedlat 1 miljard dollar till totalt över 57 000 olika projekt. Pengar som, i många små summor, har gått från "vanliga" människors fickor till entreprenörer, konstnärer och andra kreatörer med nya idéer, produkter och projekt. 

Hur dessa närmare 7 miljarder svenska kronor har genererats kallas crowdfunding, och sedan starten 2009 har New Yorkbaserade Kickstarter blivit en ledande aktör inom denna banbrytande finansieringsmodell. 

5 procent av alla förmedlade pengar har stannat hos mellanhanden och nu ska Kickstarter expandera till nya delar av världen. 

Ledningen vill inte skryta med sina nya kontorslokaler, de vill inte att några bilder av de 2 700 kvadratmeter som utgör en gammal pennfabrik - som den norske arkitekten Ole Sondresen har konverterat till ett modernt kontor - ska visas upp för omvärlden. 

Först vill de inte ens tala om Kickstarter som företag utan hellre uppmärksamma de projekt som lanseras med hjälp av sajten som exempelvis sex olika filmidéer som blivit Oscarsnominerade och minst tolv projekt som har kunnat skicka innovationer ut i rymden. 

Företagets vd och medgrundare, Yancey Strickler, bloggar visserligen om verksamheten men mest om de olika projekten som forsar genom deras portal. Och när han twittrar gör han det för att berätta om vilka projekt och kampanjer han själv har stöttat genom Kickstarter. 

MEN TILL SLUT, efter många mejl och telefonsamtal, står vi i den gamla fabrikslokalen i Brooklynstadsdelen Greenpoint. Företaget har just flyttat hit, från mindre lokaler på Manhattans Lower East Side. 

Här inne väntar stora ytor av betonggolv, råa träpaneler och stålbjälkar, ett enormt bibliotek med krav på total tystnad, en takterrass, två kuddprydda läktare för lugnt laptoparbete, en stor biosalong där visningar av Kickstarterfinansierade filmer visas för personalen, och ett öppet kontorslandskap för de 74 anställda på företaget. 

Mitt i landskapet, med höga fönster och poppiga medarbetare som bär runt på sina matlådor, sitter Yancey Strickler, ny vd sedan januari 2014. 

När han, tillsammans med den förre vd:n Perry Chen (numera styrelseordförande) och designutvecklaren Charles Adler (numera rådgivare), grundade företaget för fem år sedan visste de knappt vad de sysslade med. Perry Chen var musiker och inspelningstekniker, Charles Adler var designer, Yancey Strickler arbetade som musikkritiker för bland andra sajten Pitchfork och New York Magazine. 

Ordet "crowdfunding" hade bara funnits i några år, och när trion begav sig ut för att testa idén om en sajt där kreativa projekt kan söka finansiellt stöd av vem som helst som är intresserad, var det få som såg potentialen. 

"Att över huvud taget få någon att bry sig om idén var den stora utmaningen i början", säger Yancey Strickler när vi slår oss ned i ett litet mötesrum. 

"Jag och Perry gick runt och försökte förklara för människor vad Kickstarter var för något, men det var svårt för folk att förstå och få köpte konceptet. De flesta var bara skeptiska. Vi har hela tiden trott på idén, men det svåra var att få andra att haka på. "" Sedan var det så klart en utmaning också att ingen av oss tre som startade företaget hade någon bakgrund inom business. 

När vi väl kom i gång skulle vi samtidigt som vi skapade en helt ny modell för att finansiera projekt, också lära oss att bygga ett företag. Hur är man som chef? Hur sköter man löneutbetalningar? Det var utmanande och samtidigt upplivande, och jag tycker vi har lyckats bra." 

ENLIGT EN RAPPORT från amerikanska research- och utvecklingsföretaget Massolution, publicerad förra året, finns cirka 800 olika plattformar för så kallad crowdfunding runtom i världen. Under år 2012 ska dessa sammanlagt ha samlat in cirka 2,6 miljarder dollar. Samma rapport uppskattade motsvarande belopp för 2013 till 5,1 miljarder dollar. 

Det finns olika typer av crowdfunding. 

Den som Kickstarter ägnar sig åt är en så kallad donations- och belöningsbaserad finansieringsmodell. Det innebär att små, och ibland stora belopp, doneras till nya projekt i utbyte mot någon form av belöning. 

I detta innefattas också förbeställningar av produkter. Vill någon lansera en bok kan denna erbjuda dig ett exemplar när boken släpps mot att du stöttar projektet med, säg, 100 kronor. 

PÅ KICKSTARTERS HUVUDKONTOR i Greenpoint lutar sig Yancey Strickler framåt i fåtöljen och rättar till sina markanta glasögonbågar. Människor som stöttar projekt på Kickstarter lockas av att få bidra till att idéer blir verklighet. Det, säger han, är nyckeln till crowdfundingmodellens snabba framgång. 

"Om man tittar på hur kultur har producerats under de senaste tusen åren så har en modell likt den Kickstarter bygger på till mycket varit en dominerande modell. Ta Alexander Popes översättning av 'Iliaden' som exempel, han skaffade 700 prenumeranter i förväg för att kunna ägna sig åt att översätta 16 000 verser av stor poesi. Den översättningen används än i dag, och i boken tackas de 700 personerna som gjorde den möjlig."

"Egentligen är det bara de senaste hundra åren som styrts av stora filmstudior, förlag och nöjesbolag. Kickstartermodellen är en gammal, etablerad modell som har glömts bort. Den handlar om att du inte behöver vara kung eller påve för att se till att något stort sker, det räcker att bidra med en liten summa pengar. Jag tror vår framgång beror på att människan har något muskelminne från förr, som påminner oss om att vi alla kan vara delaktiga. Nu när den här modellen har återinträtt i samhället tror jag inte den kommer att försvinna igen", säger han och fortsätter: 

"Modellen fungerar helt enkelt för bra. Det grundläggande i crowdfunding är att vem som helst, var som helst i världen, har en röst. Det är något oemotståndligt i detta, något vi alla längtar efter och även vad hela internet är uppbyggt kring. Det finns en suverän essä av Paul Ford där han skriver att allt på internet kan kokas ned till en fras: 'Varför var inte jag tillfrågad om detta? '" På sätt och vis är Kickstarter en nätbutik, men Yancey Strickler är noga med att påpeka en väsentlig skillnad: här får kunderna vara med i utvecklingsprocessen av nya produkter. 

"Den skillnaden är enorm. Jag tror att när vi når ett läge där vem som helst kan välja att vända sig till en vanlig butik med färdiga produkter, eller köpa in sig på en produkt eller tjänst som håller på att utvecklas, kommer man att välja att vara delaktig. 

Folk har i dag ett intresse för hur saker och ting kommer till och vem som ligger bakom. Förr i tiden skulle jag inte ha en aning om vem som har designat en Iphone, men i dag vet många med mig vem Jonathan Ive är. " "Kickstarter erbjuder alla att få en inblick i vem som ligger bakom produkterna. 

Ta smartklockan Pebble som exempel, jag följde klockans tillkomst under nio månader - hela processen från idé till tillverkning PROFIL YanceY Strickler I dag vill folk veta varifrån prylarna kommer och vem som gjort dem, konstaterar Yancey Strickler. i Kina. Hade jag bara velat veta vad klockan var hade jag gått in i vilken butik som helst och köpt ett armbandsur. Men jag valde en Pebble för att jag ville vara en del av något nytt, för att det var spännande att se hur produkten kom till liv. Nu är min Pebble inte bara något jag bär runt handleden, den har också en historia som jag själv är en del av. "

Vilket är ditt personliga, absoluta favoritprojekt på Kickstarter hittills? 
"Emily Richmond, en ung konstnär, bestämde sig för att segla jorden runt ensam. 

Om man stöttade projektet med 15 dollar skulle man få en polaroidbild från resan hemskickad. Så jag gjorde det. Några veckor senare fick jag ett handskrivet brev med en karta där en ö i Papua Nya Guinea var inringad. I brevet beskrev hon djungeln där hon befann sig och de tjutande aporna ovan henne. Den polaroidbilden har jag fortfarande inramad hemma och är en av mina mest omhuldade ägodelar. Jag ser på bilden och tänker att jag var en del av hennes resa, vilket jag ju var även om jag bara bidragit med 15 dollar. Sådana projekt som förmedlar upplevelser och inte bara varor, tycker jag väldigt mycket om." 

YANCEY STRICKLER TROR att många fler aktörer kommer att inspireras av Kickstarters koncept och affärsmodell, och applicera den på andra satsningar. 

Somliga kommer att bli framgångsrika, andra inte, säger han men han är övertygad om att finansieringsmodellen som Kickstarter bygger på är här för att stanna. 

"Det finns tre ständigt framträdande sätt för pengar att genereras. Ett är vanlig handel, det andra är investeringar, det tredje är filantropi. Jag tror att Kickstartermodellen är ett fjärde. Även om vi som företag försvinner kommer modellen att leva vidare."

Hur skiljer ni er från andra crowdfundingsajter, och hur upplever du konkurrensen? 

"Vi fokuserar på människor som vill göra saker, hos oss finns inga insamlingar för välgörenhet eller privatpersoner som behöver pengar till medicin. Det finns andra sajter som tar hand om sådant. Jag känner mig väldigt trygg i att förtroendet för kärnan i vad vi arbetar med, kreativa projekt, kommer att bibehållas och öka. I dag finns närmare tusen andra crowdfundingsajter och Kickstarter är större än alla de tillsammans. Många har kopierat vår sajt, de flesta ser faktiskt likadana ut i dag, och att kopiera någons kod är enkelt medan det svåra ligger i att bygga upp ett företag med starka och tydliga värderingar. Det är vad vi fokuserar på." 

ATT PROJEKT SOM förmedlas genom Kickstarter ska vara "kreativa" innebär att 20 procent av idéerna som slussas genom företags kundsupport nekas. Regeln för att godkännas är att projektet som söker finansiering ska innehålla en vilja att skapa något nytt. Men enligt Yancey Strickler finns ingen styrelse som avgör vad som är tillräckligt kreativt. 

"Kreativa projekt är bara en fras som vi använder för att definiera vad Kickstarter handlar om. 

Vi uppmuntrar folk att skapa något, inte bara be om pengar. 

Men vi bedömer inte den kreativa nivån. 

På sajten finns tretton olika kategorier som ditt projekt kan lanseras inom, och dessa innefattar i princip allt som är känt i vårt universum". 

Du intog vdposten i januari 2014. Som ny vd, vad är ditt uppdrag? 
"Uppdraget är detsamma, att hjälpa människor väcka fantastiska projekt till liv. 

Hela vår verksamhet är byggd på tron om att alla är kapabla att skapa nya ting, och vi på Kickstarter är verktyget som möjliggör för vem som helst att skapa dessa. Min medgrundare Perry Chen fick den här idén redan för tolv år sedan, och vi har tillsammans arbetat med att utforma den i nästan nio år. Visionen har varit ganska konstant, och kommer att fortsätta vara densamma. 

Vi har bara ett riktigt mål och det är att hjälpa människor att genomföra sina kreativa idéer. "

Visst, ni är de som möjliggör, men ni är också ett växande företag. Vad är visionen för företaget? 
"Vi har en intäktskälla, när ett projekt fullgör sin insamling tar vi 5 procent i avgift. 

På det sättet har vi varit ett hållbart och växande företag som visat svarta siffror i flera år. Vi växer beslutsamt, till skillnad från andra uppstartsföretag är inte vårt mål att bli enorma, hitta en exit eller sälja företaget. Det långsiktiga målet är att stå bakom människor som gör kreativa saker, som uttrycker sig och som vill göra sina idéer offentliga direkt. Som affärsverksamhet försöker vi också ha långsiktiga mål, att organiskt och långsamt växa. Vi bestämde redan vid starten att företaget aldrig ska säljas. "

Och mer konkret, vad har ni för vinstmål? 
"Inga alls egentligen, så länge vi tjänar mer pengar än vi gör av med så klarar vi oss. Löner är den största kostnaden för oss. 

Eftersom vi är baserade i USA så är sjukförsäkring den näst största kostnaden. Men det faktum att vi kan tillhandahålla sjukförsäkring till 74 personer och deras familjer är en tillräckligt stor seger för oss."

Du talar om crowdfunding som en fjärde modell för att generera pengar. Vilka hotas av denna modell? 
"Det är möjligt att modellen inte hotar någon. Åtminstone vore det ett sätt att se på saken. Många som vänder sig till Kickstarter skulle kunna välja andra metoder, men gör det inte för att de inte vill släppa på rättigheterna till sitt verk, de vill kunna kontrollera slutprodukten, de vill inte ha att göra med något storbolag", säger Strickler.

"Andra, som kanske skulle vilja vända sig till någon annan, får noll intresse från andra håll eftersom deras projekt inte kan ge någon vinst. För investerare är ett projekt endast intressant om det ger en god avkastning, vilket så klart är förnuftigt tänkt av dem. Men ett Kickstarterprojekt kanske inte kommer att tjäna några pengar alls, folk stöttar det för att de gillar idén eller människorna bakom."

"Att ett projekt inte kommer att tjäna pengar borde inte vara en diskvalificerande faktor som hindrar det från att existera. Det är en absurd tanke att din förmåga att tjäna pengar åt någon annan skulle avgöra huruvida din idé får realiseras eller ej. Så, ja, kanske är det här en modell som inte hotar någon. "

"En annan tolkning vore att Kickstartermodellen stör alla. Om en artist eller entreprenör kan vända sig direkt till sin publik, distribuera, finansiera och marknadsföra sitt verk - själv klara alla de kärnfunktioner som i dag tillhandahålls av investerare - så hamnar makten helt hos skaparen av ett projekt, och denna behöver inte hjälp av skiv- och filmbolag eller liknande. Det skapar stora möjligheter för små aktörer." 

Samtidigt som finansvärlden har sina blickar på den udda uppstickaren i Brooklyn säger Yancey Strickler att han stöter på många som tror att Kickstar­ter endast är en liten och nischad sajt för särskilda projekt, men han brukar kontra med att människor ocksa sade samma sak om Facebook och Twitter i början. Enligt Yancey Strickler måste man avvakta en stund och se vad som sker när denna typ av företag hamnar i händerna på världens internetanvändare.

"Först då kan man se vad företag som vårt är kapabelt till att åstadkomma", sa ger han.

Förändringar har skett i företaget sedan Yancey Strickler tog över vd-posten, han säger att kraven både internt och på de projekt som slussas genom Kickstartersajten har höjts. Även om Kickstarter är, med amerikanska mått mätt, ett relativt platt organiserat bolag med onsdagsmöten där alla anställda får ställa sina frågor och göra sina röster hörda, har Yancey Strickler ocksa valt att omge sig med ett seniorteam med åtta medarbetare tillsammans styr de verksamheten.

"Till det teamet har jag valt somliga som helt enkelt är sa briljanta att jag vill höra deras a sikter om allt. Annars arbetar alla väldigt projektbaserat även om någon är del av designteamet så kommer den personen troligen arbeta mer med en ingenjör, en produktutvecklare och en kommunikatör. Alla arbetar två dagar i veckan med ett projekt, och följande två dagar med ett annat."

Hur är du som chef?
"Hittills har jag bara närvarat de första tio minuterna på varje möte. Jag lyssnar påvad medarbetare har att säga och säger sedan 'alright, det här är vad som är viktigt, det är vart kärnkoncept som ska förmedlas'. Sedan ber jag dem hitta lösningen. Jag vet att de är bättre pa det, mitt jobb är att förstå i vilken riktning vi måste gå och vad som betyder mest. Utifrån detta kan vår fantastiska personal göra sitt arbete."

"Om den styrmodellen kan fortsätta att fungera så vore det något vackert. Jag försöker att lyssna pa medarbetare och uppmuntrar dem att berätta allt de inte håller med om för mig. Det värsta som kan hända en chef är att personalen inte säger ifrån när de tycker att du gör fel. Plötsligt får du då inte längre möta sanningar och personalen kommer att ifrågasätta dig sinsemellan. Där vill jag inte hamna, sa jag visar stort förtroende för mina medarbetare och tillåter mig själv att vara väldigt sårbar."

Hur påverkas arbetsmiljön av det faktum att företagets alla grundare snarare har en kulturbakgrund än en affärsrelaterad?
"Vi är ett företag fyllt av konstnärer, bland de anställda finns poeter och målare, filmskapare och fotografer, som nu arbetar med utveckling och kundsupport. Vi är alla människor som själva skulle ha använt Kickstarter för att lansera våra projekt. Så för oss alla handlar det om att bygga ett fretag som vi verkligen bryr oss om."

"Jag har haft många jobb tidigare i livet som jag i slutändan har blivit olycklig av, de arbetsplatserna har jag lärt mig mycket av. Nu har jag en god känsla för hur jag ska leda gruppen, och ser till att arbetsplatsen är en oerhört öppen miljö. Våra onsdagsmöten förvandlas ofta till tvåtimmarsdebatter om olika ämnen, fyllt av händer i luften. Allas perspektiv välkomnas och jag gillar att lyssna, folk pa kontoret är jävligt smarta. Vad vi sedan gör inom företaget är ett resultat av de mötena."

Vad har du för tips till andra som vill starta ett företag utan någon erfarenhet av affärs­verksamhet?

"Det är betydligt enklare om du startar något du verkligen bryr dig om, för om du lyckas kommer du i slutändan arbeta va ldigt mycket med ditt företag. Motivationen är viktig, för oss har det hjälpt att brinna för idén. Vi studerade ocksa många andra sajter och företag, tog reda pa hur de hade gjort. Grundläggande principer kring att driva företag är det andra som redan listat ut, det är bara att kolla hur de gör och stjäla deras metoder. Tillräckligt många delar med sig av sådan information pa nätet. I uppstarten läste vi till exempel mycket av Fred Wilsons blogg AVC (en amerikansk riskkapitalist som skriver om affärer och entreprenörsskap, reds. anm.). Ironiskt nog blev han senare en av våra huvudinvesterare."

När kickstarter grundades 2009 erbjöds tjänsten endast för amerikanska medborgare. Att det inte lanserades som en internationell förmedling från början handlade om betalningslösningar som endast var anpassade för amerikanska bankkonton.

Men nu har expansionen lett dem till fem nya länder. Senast i februari lanserades Kickstarter i Holland. Och enligt Yancey Strickler står stora expansionsplaner närmast i planeringen.

"Det kommer att ske under 2014. Men vi försöker hela tiden att växa metodiskt, vi är ett ungt företag och vill inte växa för snabbt vad gäller antal personal. Vi vill ocksa utvecklas ansvarsfullt. Med det sagt kommer vi i slutet av det här året finnas pa många platser runtom i världen."

Yancey Strickler får frågan om den planen även innefattar Sverige. Han är tyst en stund och ler hemlighetsfullt.

"Ja, vi kommer till Sverige 2014, vi arbetar med det just nu. Men mer kan jag inte berätta för tillfället." 

UPPDATERING: Kickstarter kom under 2014 mycket riktigt till Sverige.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Nordens mest attraktiva arbetsgivare 2019 – Sweco som leds av Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 på toppen
  2. Pensionsjätten satsar 740 miljoner i Northvolt – och spekulerar om Teslafabrik till Sverige
  3. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  4. Ed Sheeran spelar mot världsrekord – drar in 7 miljarder kronor på senaste turnén
  5. Bra lön direkt: 10 välbetalda jobb som inte kräver utbildning
  1. Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror
  2. Nya plastskatten – upp till 7 kronor per plastpåse
  3. Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket
  4. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  5. Skapa guldkant genom kontroll över ditt kapital – ”din väg till frihet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.