20 av 20

Så går det för fjolårets hetaste bolag

Det har blivit dags att följa upp fjolårets hetaste entreprenörer. Den korta beskrivningen är att det går bra. Riktigt bra. Riskkapitalet flödar och omvärlden har fått upp ögonen.

För ett år sedan vaskade Veckans Affärer fram Sveriges 24 hetaste entreprenörer. Sedan dess har mycket hänt - riskkapitalet flödar in, marknadsandelar har vunnits och omvärlden har börjat få upp ögonen. Det är dags för en uppföljning.

När man fastställer en lista över de intressantaste startup-företagen tar man alltid en risk. Startupvärldens snabbrörlighet riskerar kan göra listan inaktuell så fort den publicerats. Inte för att företagen var dåliga idéer, utan för att teknik och marknad kan förändras över en natt.

Ett år senare är dock listan från 2013 fortfarande högaktuell. Av de superfärska bolagen har de allra flesta vuxit och utvecklats mycket snabbt. Ett har sålts och ett enda ligger i malpåse.

Inflödet av riskkapital är tydligt. Ett i ögonfallande exempel är Truecaller som tagit in 120 miljoner i kapital från bland annat Sequoia Capital som tiidgare investerat i bolag från Apple till Airbnb. Ett tecken på att omvärlden fått upp ögonen för de svenska startup-bolagen. Andra som fått tunga investeringar är Wrapp som tog in 15 miljoner dollar, Izettle som fått in 5 miljoner Euro, Tictail som fått in 8 miljoner dollar och Kivra som tagit in 50 miljoner kronor.

Allra spektakulärast är dock Fundedbyme som på sex dagar tog in sex miljoner kronor i en crowdfundingkampanj på den egna sajten.  Planen var att öka kapitalet med tre miljoner, men intresset var så stort att man gång på gång fick öppna upp för fler investerare.

Andra växer trots att man inte tagit in mer pengar. Fyndiq har på tre år nått en omsättning på nära 14 miljoner euro, detta på att sälja riktigt billigt. Lifesum har uppdaterat viktminskningsappen till en total hälsoapp som nu laddats ned 6,5 miljoner gånger och bolaget har utan externt kapital vuxit till 21 anställda.

Framtiden är fortfarande ljus i startup-Sverige.


SÅ GÅR DET FÖR SVERIGES HETASTE ENTREPRENÖRER: 

Instabridge
Hemsida 
Förenklad Wifi-delning

Instabridge låter användarna dela varandras Wifi utan att dela med sig av inloggningar och lösenord. För att visa hur tjänsten fungerar erbjuder man sedan i höstas fri wifi i hela Amsterdam genom att länka 300 hotspots. Och arbetet pågår med en Iphoneapp. 

TocaBoca
Hemsida
Lek och spel

Tocaboca fortsätter sitt segertåg över världen och nådde 50 miljoner nedladdningar i apples Appstore redan i november. Katalogen uppgår idag till över 20 appar för barn i förskoleåldern, och finns idag ären för Android. 

Truecaller
Hemsida
Telefonkatalog

Truecaller har utvecklats från ett alternativ till telefonkatalogen till en telefonapp som bland annat fungerar som nummerpresentatör och kan blockera samtal från försäljare. I början av februari offentliggjordes att Truecaller fått in färskt riskkapital  på 18,8 miljoner dollar från bland annat Sequoia Capital. Bland de nya investerarna finns också Klarnagrundarna Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth. Samtidigt offentliggjorde man också ett samarbete med rekommendationssajten Yelp, liksom man redan i december började ett samarbete med Twitter i Indien. 

Readly
Hemsida 
Mobil tidskriftskiosk

Readly, som vill bil tidningsprenumeranternas Spotify har utvecklats snabbt under våren. Bland annat har alla kunder sedan i början av mars tillgång till alla de titlar som tjänsten knutit till sig.  För svenska kunder betydde det att man förutom de 159 svenska titlarna (bland annat Veckans Affärer och Veckans Affärer Hållbarhet) också kunde läsa ytterligare 143 amerikanska tidskrifter, många av dem titlar som ges ut av Bonniers amerikanska förlag. Nu väntar en introduktion på den brittiska marknaden under våren som ska följas av en global satsning. 

Magine
Hemsida 
Mobil kabel-tv.

Tv-tjänsten Magine, som gör det möjligt att se kabel-utbudet på datorn, till en fast månadskostnad, har nått ungefär 100 000 användare i Sverige, men också drabbats av ett bakslag när tv4 drar tillbaka sina kanaler från tjänsten. En stor lansering i Tyskland är dock snart förestående, baserad på pengar från vårens finansieringsrunda om 103 miljoner kronor från befintliga investerare. Den tyska marknaden lockar eftersom den inte bara fler användare och kanaler, tyskarna ser också betydligt mer på tv än svenskar. Tekniken utvecklas också, och allt fler av Magines användare ser på sändningarna genom appar till smarta tv-apparater. 

Videofyme
Hemsida
Videobloggande

Videofymes användare är inte längre bara bloggare som använder Videofyme som en intäktskälla, som Mellokungen Yohio som har 25000 följare. Det är också privatpersoner som delar videosnuttar på samma sätt som man delar foton på Instagram med filter och redigeringsmöjligheter direkt i appen.

Videofyme utvecklar också möjligheterna att samarbeta med partners som på olika sätt använder användargenererad video för viral marknadsföring, med Giorgio Armani som testballong. Totalt har appens möjligheter lockat en miljon användare fram till mars 2014.

Videoplaza
Hemsida
Reklam i onlinevideo

Videoplazas teknik gör det möjligt att lägga klickbara annonser i tv-program som sänds över internet. Videoplaza är idag en global spelare på den exploderande marknaden för IP och webb-tv. Annonseringverktyget Karbon Live som utvecklats och testats med Aftonbladets tv-satsning är en en lösning som gör det möjligt att styra reklamen på samma sätt live som vid en förinspelad videoproduktion och används av hälften av europas tv-bolag. Videoplaza har också introducerat tjänsten Aunia, som låter tv-bolagen sälja reklamplatser i enskilda attraktiva produktioner direkt till de varumärken som blivit särskilt inbjudna, istället för som delar i stora paket.

Rabble
Hemsida 
Lokala erbjudanden och kuponger

Rabble fortsätter att utveckla mobiltelefonens möjligheter för lokala och personliga rabatter och erbjudanden. Bland annat som Kuponginlösens mobila partner vilket gör att enskilda varumärken kan ställa ut kuponger som sedan löses in i över 2.600 matbutiker via Kuponginlösens clearing-system. Det ger en ny närvaro i handeln, och en klart större spridning över landet. 600.000 nedladdade applikationer 

Osom
Hemsida 
Mobila småannonser

Osom ville integrera privatannonser och sociala media. Appen blev mycket omtalad men fick också många konkurrenter med liknande affärsidé. I februari såldes verksamheten till konkurrenten Nybytt.se och tjänsten finns idag i Appstore under namnet Modezine. Grundaren Anton Johansson har gått vidare och lanserat Alltid.se som ska sälja el till lägenheter till fast månadsavgift. 

Helishopter
Hemsida
Social E-handel

Helishopter skulle bli ett Facebook för shopping där man delade med sig av köp och rekommendationer på samma sätt som man delar matupplevelser och resor. Sajten finns kvar, men vidareutvecklingen ligger på is efter att grundaren Andreas Hassellöf tagits över till finansiärens Jan Dinkelspiels andra bolag - Nordnet - där han idag är chef för användarupplevelse.

Tictail
Hemsida
E-handelsverktyg

Tictails gratisverktyg för att bygga e-handel tog i februari in ytterligare 8 miljoner dollar i kapital från bland annat Thrive Capital som tidigare investerat i till exempel Instagram. En annan investerare är Nick D Aloisio, tonåringen som sålde sin egen startup Summly till Yahoo för minst 10 miljoner dollar. Tjänsten har vuxit snabbt, från från 5 000 e-butiker 2012 till 35000 e-butiker i början av 2014 och snart öppnar New York-kontoret. 

Flattr
Hemsida
Mikrobetalningar

Flattr  har tagit bort Flattrknappen. Idag skänker man genom Flattr en liten summa till upphovsmannen när man trycker på den helt vanliga gillaknappen, till exempel när man använder YouTube, Instagram, eller Soundcloud. Men inte på Twitter, som tyckte Flattr bröt mot användarvillkoren.

Hoa's Tool Shop
Hemsida 
Psykologi/personlig utveckling

Hoas Tool Shop har inte bara tekniken, utan sedan i höstas också de kliniska resultaten. Behandling av depression blir dubbelt så effektivt med deras mobilverktyg som komplement. Dessa resultat och den erfarenhet man har av mobilappar som stöttar förändring i privatliv eller arbetsliv är grunden för utvecklingen av den nya tjänsten http://blendedtreatment.com som snart lanseras på bred front  - även på USA-marknaden. 

Izettle
Hemsida
Mobila betalningar

Med 5 miljoner Euro i kapital från eurozonens största bank Santander fortsätter Izettle att växa, och har med en ny betalningsmodell öppnat upp för större kunder. Tidigare har modellen varit en fast avgift på 2,75 procent per transaktion, men nu ska priset sättas efter antalet transaktioner.  Sedan i mars erbjuder man också ett mobilt kassaregister med stöd för digitala kvitton som uppfyller alla Skatteverkets krav och har en molnbaserad kontrollenhet vilket betyder att det inte behövs någon svart låda . Registret i kombination med kortläsare med Pin verifiering är en integrerad och mobil lösning för till exempel torg- och marknadshandlare.

Biolamina
Hemsida 
Medtech

Biolaminas teknik som underlättar odling av stamceller och vävnadsceller och som dessutom är patientsäkra ligger i tiden. Företaget fortsätter sin expansion, bland annat genom att fördjupa samarbetet med fertililtetsteknikbolaget Vitrolife. Som en del i samarbetet investerade också Vitrolife tillsammans med bolagets nuvarande ägare ytterligare fyra miljoner i en riktad emission vilket ger Vitrolife en ägarandel om 4,6 procent i bolaget. Samarbetet har redan resulterat i ett nytt frysmedium för stamceller.

Berries by Astrid
Hemsida 
Hälsa/livsmedel

Berries by Astrids smoothie använder modern tillverkningsteknik och logistik för att leverera färska smoothies utan tillsatser från bag in box till fler och fler annat hotell, konditorier och gym. I september presenterades dock den stora nyheten: den egenutvecklade smoothieautomaten som tar mobilbetalningar.

Shapeup club/Lifesum
Hemsida
Hälsa/vikt

Shapeup Club har bytt namn till Lifesum och breddat viktminskningsappen med många nya funktioner, bland annat stöd för till exempel 5:2 dieten. Man har också öppnat upp för fler partners och introducerat stöd för de aktivitetsmätare som blivit vanliga som armbandsur och i mobiler och kan registrera allt från hur mycket man rör på sig, eller hur bra man sover. Idag har Lifesum sedan starten 2008 vuxit utan externt kapital till 21 anställda och appen har laddats ned 6,5 miljoner gånger.   


Memoto/Narrative

Hemsida
Lifelogging

Memoto fick ett snabbt genombrott med en av de framgångsrikaste kickstarterkampanjerna någonsin för sin kamera som helt automatiskt tar 120 bilder i minuten och är liten nog att sätta fast på kläderna och glömma. Det visade sig dock vara svårare än väntat att få plats med all teknik och leveranserna dröjde till årsskiftet. Under tiden hann man byta namn till Narrative och ta in 18 miljoner kronor i ytterligare kapital för att trygga en global expansion.

Mattecentrum
Hemsida
Utbildning

Diskussionen om skolkvalitet och sjunkande kunskaper bland svenska elever har stärkt Mattecentrums position, och samarbeten som mattepyssel på 30 McDonald's-restauranger i oktober gett stor uppmärksamhet. Under 2013 fyrdubblades bidragsbudgeten till nära fyra miljoner. Volontärverksamheten med matteundervisning utanför skoltid har expanderat på ytterligare sex orter till totalt 25. Genom Matteboken.se på nätet når verksamheten 155 000 barn och ungdomar i månaden.

Bee Urban
Hemsida
Miljö

Bee Urbans urbana bin surrar i ett 40-tal bikupor på Stockholmstak som på Kulturhuset, och HM:s huvudkontor och fler är på gång. Vill du smaka finns honungen bland annat att köpa hos Moodgallerians concierge. Nu är expansionsplanerna lagda för Göteborg, Malmö, Örebro, Linköping och Norrköping, men det ryktas även om nya projekt på landsbygden.

Fundedbyme
Hemsida
Crowdfunding

Fundedbyme fortsätter att vara den självklara platsen för att finansiera kulturprojekt som dokumentärfilmer och böcker. Men den stora innovationen är den equitybaserade verksamheten, som gjort crowdfunding till ett trovärdigt alternativ till traditionella affärsänglar.

Man har på 18 finansieringsrundor tagit in över 3,5 miljoner euro. En etablering i Singapore och planer på en publik inlåningsplattform Tyskland är de senaste initiativen. För att finansiera detta har man gått till källan. 18 mars öppnade man en egen finansieringsrunda på fundedbyme.com med målet att ta in 3 miljoner kronor. Efter sex dagar hade man fått in sex miljoner.
LÄS MER:"Så ska Europa räddas när bankerna sviker"

Fyndiq
Hemsida
Lågprisvaruhus

E-fyndvaruhuset Fyndiq nådde 2013 break even, samtidigt som man dubblade omsättningen till 13,8 miljoner Euro. Året slutade också starkt med 2,3 miljoner euro i omsättning i december. Sverige har alltså varit en framgångsrik testmarknad för e-handelssajten som låter e-handlare sälja av restlager långsamma produkter utan att dumpa priser på den egna sajten. 2014 pågår arbetet med att ta in nytt kapital för att finansiera etableringar på nya marknader.
LÄS MER:"Nätets Ullared växer i rekordfart"

Wrapp
Hemsida
Digitala presentkort

Wrapp fortsätter att sprida de digitala presentkorten över världen, sedan i augusti med 15 färska miljoner dollar i finansiering från gamla bekanta som Greylock Partners, Atomico and Creandum, men också från nya investerare som Qualcomm Ventures, American Express, and SEB Private Equity. Pengarna ska gå till expansion och rekrytering för San Franciscokontoret.
LÄS ÄVEN:"Riktiga riskkapitaliser: De nya bolagsbyggarna"

Gavagai
Hemsida
Big data

Gavagai är forskningsbolaget vars analysprogram Ethersource läser och analyserar all nättrafik och kan lära sig nya ord och göra associationer på egen hand. Sedan starten har bolaget tagit in 22 miljoner kronor i riskkapital, senast i maj 2013 i en övertecknad emission. Nu är det dags att börja tjäna pengar. Kommersialiseringplanerna drivs sedan förra sommaren av den nyrekryterade vd:n Malin Stråhle som tidigare var affärsutvecklingschef på Bonnier Digital.

I mars i år stängdes ytterligare en nyemission på 21 miljoner kronor.

Den första produkten som lanseras i vår heter Sensefish. Man har redan flera kunder som betalar 20 000 kronor i månaden för omvärldsbevakningstjänsten och får möjlighet att i realtid följa vad som sägs om till exempel ett varumärken, produkter eller tjänster på hela Internet.
LÄS ÄVEN: "10 tekniktrender att hålla ögonen på 2014"

Kivra
Hemsida
Digital postlåda

Kivra gör det möjligt att läsa post som tidigare kom i fönster kuvert i mobilen i stället. Kivra har förstärkt sin position som Sveriges ledande tjänst för digital post. I somras köpte man konkurrenten Brevo som införlivades i den egna tjänsten. Efter sammanslagningen har Kivra, över 500 000 användare. I november tog man också i en nyemission in 50 miljoner kronor som ska användas för att accelerera utvecklingen.
LÄS MER: "Krook och Wallenberg utmanar Posten"


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant