McDonalds brädas av maffian

Storbankens maktmanöver ifrågasattes starkt på stämman, flera storbanker får underkänt i stresstester och maffiaorganisationen som tjänar mer än både McDonalds och Deutsche Bank - tillsammans. VA:s Viktigaste på 3 minuter.

PUTIN PÅVERKAR ENERGIPOLITIKEN
Vladimir Putins övertagande av Krim gör energipolitiken till en stor valfråga, enligt Folkpartiledaren Jan Björklund. "Om vi väljer fortsatt kärnkraft eller rysk gas får sådana enorma konsekvenser för jobben, välfärden och ekonomin i Sverige och nu också för vårt oberoende och vår säkerhet internationellt". (DI)

MAFFIAN TJÄNAR MER ÄN MCDONALDS OCH DEUTSCHE - TILLSAMMANS
Den italienska maffiaorganisationen Ndrangheta som har sin bas i södra Italien omsatte motsvarande 472 miljarder kronor under 2013. Enligt forskningsinstitutet Demoskopia är Ndranghetas omsättning lika stor som 3,5 procent av Italiens BNP. Demoskopia uppskattar att hela 215 miljarder kronor kommer från knarkhandel medan 175 miljarder kommer från den illegala sophanteringen. Utpressning och ockerräntor på lån står för en betydligt mindre del, ungefär 26 miljarder kronor. Enligt rapporten tjänar Maffian mer pengar än både McDonalds och Deutsche Bank tillsammans. Ndrangheta tros ha cirka 60 000 människor anställda i hela världen med kring 400 nyckelpersoner i 28 olika länder.(SvD)

KING RASADE I BÖRSDEBUT
Mobilspelsutvecklaren King Digital Entertainment, som är bakom Facebook-spelet "Candy Crush Saga", börsnoterades på onsdagen och aktien rasade direkt. Totalt backade 15 procent under sin första handelsdag i New York. (FT)

MISSA INTE: "Exklusiv intervju: Mannen bakom svenskbolaget King"

STORMIG STÄMMA
Tisdagens maktmanöver då Handelsbanken blev storägare i SCA och Industrivärden, ifrågasattes starkt, inte minst av institutionerna. "Det tyder på att de överskattar sin egen betydelse och indikerar också att man inte har arbetat tillräckligt med successionsfrågorna", säger Mats Andersson, vd för Fjärde AP-fonden.

Finansmarknadsminister Peter Norman säger att Handelsbankens intåg i Industrivärden och SCA inte är en fråga för regeringen. Han pekar på Finansinspektionen, som heller inte har några synpunkter på detta, trots att syftet med manövern är att slippa kommande lagkrav. (SvD)

BOFA GÖR UPP MED BOSTADSMYNDIGHET
 Bank of America har nått en förlikning om 9,5 miljarder dollar med den amerikanska bostadsadministrationen FHFA samt bolåneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac rörande anklagelser mot att banken för att ha lämnat missledande information i låneärenden under finanskrisen. (FT, WSJ)

BORGS PLAN HOTAD
 De 4,5 miljarder kronor som finansminister Anders Borg hoppas spara genom att slopa skatteavdraget för pensionssparandet kan rinna ut i sanden om sparare väljer andra alternativ, som löneväxling - att byta lön mot pensionsavsättning. (SvD)

FED FÖRKASTAR CITIS KAPITALPLAN
Av de 30 banker som Federal Reserve utvärderade i sina stresstester underkändes fem med bakgrund av bristande kapitalplaner, däribland Citigroup. Storbankerna Goldman Sachs och Bank of America godkändes först efter att de reviderat sina kapitalplaner genom att reducera planerade
utdelningar och aktieåterköp. (FT, WSJ)

VD-LÖNERNA FORTSÄTTER ÖKA
Vd-lönerna steg i genomsnitt med 4,1 procent under 2013, vilket var en något högre ökning jämfört med 2012. Det visar en undersökning Hay Group genomfört för Wall Street Journal bland 50 noterade amerikanska bolag med en omsättning på minst 8 miljarder dollar. (WSJ)

DAGENS AKTIE
Bank of America/Merrill Lynch sänker sin rekommendation för Tele2 till underperform, från tidigare neutral.

DAGENS HISTORISKA HÄNDELSE
27 mars 1980: Norska oljeplattformen Alexander Kielland kantrar i Nordsjön och 123 arbetare dödas.

MISSA INTE: "Oljefonden slutar investera i oljeaktier?"

DAGENS CITAT
Man ska aldrig förväxla det osannolika med det omöjliga Aktiegeniet Laszlo Szombatfalvy

MISSA INTE: "Svenske aktiegeniets hyllade strategi"

---

Content Marketing v/s content marketing (sponsrad)
För bara något år sedan skakade många på huvudet när Coca-Cola annonserade sin avsikt att skifta över stora delar av sin marknadsföring till Content Marketing . Sedan dess har begreppet växt sig allt starkare. Ökad reklamtrötthet skapar behov av nya vägar för att nå fram till kunder och andra målgrupper.

Ett av de mest effektiva sätten att lyckas i ambitionen att nå fram och beröra är givetvis att skapa ett innehåll som efterfrågas och därtill paketera det i ett format som attraherar. Man kan rimligen undra hur det någonsin kan ha funnits ett alternativt sätt att se på saken. Men man behöver paradoxalt nog bara ändra uttalet för att content marketing istället kan översättas till förnöjsamhet. En tillbakalutad och megafonförmedlad inställning till marknadsföring som lämnar få glimtar av hopp om bättring. 

Och det är denna inställning som nu lyfts fram som en möjlig bladlus på den än så länge ömtåliga ambitionen att skapa mer värdeskapande kommunikation. Farhågan är helt enkelt att för många aktörer som nu börjar använda sig av Content Marketing gör det utan äkta och genuint intresse för att skapa verkligt värde för sina kunder. Då är risken givetvis överhängande att vi snart drunknar i magasin, webbkanaler, tv-program och podcaster som inte skapar det värde som de utlovar och därmed drivs vi som konsumenter tillbaka till "reklam NEJ TACK" som defaultläge. 

Så hur skapas bra Content marketing? Steg ett är lika enkelt som centralt. Mottagarens villkor måste stå i centrum. Var kunden! Vad vill hen få ut av en interaktion med ditt varumärke? Lika angeläget för framgång är att gå till pudelns kärna, vad är ni bäst på? Apollo har ett resemagasin, Bauhaus en webbkanal för hemmaprojekt och tidningen Resumé en podcast för kommunikationsintresserade. Vad ska ni fokusera på och hur? 

Slutligen, förutom givetvis själva hantverket, återstår en viktig framgångsfaktor, att inse att Content Marketing inte är ett kanalval utan snarare en marknadsföringsstrategi. Och en strategi kräver uthållighet och mod. Jana Söderberg som ofta föreläser på Berghs har sin egen syn på mod som kan vara till hjälp - "båtar klarar sig bäst om de stannar kvar i hamnen, men det är inte därför man bygger båtar!" Här kan du läsa om Berghskursen Content Marketing och här kan du hämta inspiration kring hur Content Marketing kan omsättas i praktiken.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST