Fotograf: Gerard McGovern

Disney köper svenske Youtubesuccéns nätverk

Nu köper Walt Disney ett av Youtubes största nätverk, Maker Studios, för att nå den yngre generationen. I nätverket ingår den svenske Youtube-stjärnan som drar in mest av alla på sajten och har över 25 miljoner prenumeranter.

Walt Disney Co. har bestämt sig för att köpa Maker Studios, ett av Youtubes största nätverk, för 500 miljoner dollar. Köpet gör Disney till en storspelare även vad gäller distribution av filmer online och förväntas hjälpa bolaget att locka till sig fler tonåringar. Det skriver Reuters.

Enligt Disney kan prislappen för Maker Studios stiga till hela 950 miljoner dollar, över 6 miljarder kronor, om bolaget når vissa resultat innan köpet.

Maker Studios är ett av de största videoproduktionsnätverken på Youtube. Bolaget grundades 2009 och riktas sig mot den yngre generationen som är känd för att konsumera i princip all media online. Bolaget hjälper till att producera och distribuera videor till över 380 miljoner prenumeranter världen över via mer än 55 000 kanaler. Enligt Reuters genererar bolagets videklipp över 5,5 miljarder visningar per månad. Disney menar att förvärvet kommer ge dem en viktig närvaro online som gör att de kommer kunna nå den yngre generationen, bland annat barn födda på 00-talet, bättre. Den data bolaget kommer få från Youtube-kanalerna kommer hjälpa Disney marknadsföra sig mot ungdomarna.

Bolaget Maker Studios är bland annat partner till svenska Youtube-stjärnan PewDiePie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter. PewDiePie har med sina 25 miljoner prenumeranter flest prenumeranter i världen och är även den som uppges tjäna bäst på sin Youtube-kanal. Kjellbergs kanal var en av de snabbast växande både under 2012 och 2013 vilket bland annat förklaras av att han är väldigt aktiv i sin kommunikation med sina fans.

LÄS MER: "24-årig göteborgare tjänar mest på Youtube"


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.