1 av 5
Bildspel: BILDSPEL: Minecraft säljer i 10 000 exemplar varje dag. Men framgången var inte given för spelets designansvarige Jens Bergensten. Fotograf: Fredrik Sandberg/TT

Hans spel säljer i 10 000 exemplar - varje dag

Jens Bergensten blev fascinerad av dataspel när han var sju - långt ifrån unikt i hans generation. Men i dag är han utvecklingsansvarig för världssuccén "Minecraft" som gör succé världen över och säljer i 10 000 exemplar varje dag.

1979
Jens Bergensten föds den 18 maj 1979 i Örebro.

"Jag har alltid varit relativt lugn. I skolan var jag väldigt medel. Jag utmärkte mig inte i någonting. Jag tyckte inte om gymnastik. Hela grundskolan var mest tråkig och jobbig. Mina föräldrar skilde sig när jag gick i fyran. Så jag började i en ny skola där det fungerade jättedåligt. I stället gick jag i min gamla skola trots att jag hade en lång väg dit."

1995
"Det var inte förrän på gymnasiet som jag tyckte att skolan var rolig. På natur/teknisk gjorde jag bra ifrån mig i de flesta ämnena. Förutom i gymnastik och franska. I trean började jag bli lite skoltrött och tappade takten lite grann."

Under de sena tonåren höll Jens Bergensten på mycket med rollspel och intresset för dataspel var stort, vilket i sin tur gjorde att han programmerade en hel del.

"Ja, det var inte så att jag var så intresserad av programmering utan jag ville kunna göra spel."

1998
Det blev flytt, till Helsingborg, efter gymnasiet, för att plugga programvaruteknik på högskolan. Men skoltröttheten hade inte släppt sitt grepp helt om killen som fortfarande älskar att grotta ner sig i komplicerade brädspelsspelregler. Så han hoppade av studierna, gick arbetslös ett tag och började sedan på spelföretaget Korkeken.

"Det var kul, men där blev mina naiva illusioner om hur det var att jobba i dataspelsbranschen lite krossade. Jag trodde att alla jobbade med en personlig övertygelse om att dataspel är jätteroligt. Men det visade sig att många där såg det som ett vanligt kneg. De gick dit, gjorde sin grej och sedan åkte de hem. Jag hade ingen förståelse för det."

Korkekens ekonomi var dålig och till slut blev det konkurs. Efter många om och men började Jens Bergenstenplugga igen, till civilingenjör i datateknik i Lund.

2003
Han skapade ett onlinerollspel, "Oxeye", och lärde känna Daniel Brynolf och Pontus Hammarberg som ville hjälpa till med grafiken till spelet.

Sommaren 2004 kom han på hur matematiken var uppbyggd - att den är som ett pussel som följer tydliga regler. Plötsligt tyckte han att det var roligt. Han hade hittat sin väg, sitt sätt att förklara för sig själv hur matematik funkar.

Under studietiden var han med och startade handelsbolaget, Oxeye Game Studio, där man bland annat gjorde plattformsspelet "Cobalt" och strategispelet "Harvest: massive encounter". Målet var att skapa ett superkoncept, ett riktigt bra spel.

"Det var rätt uttröttande, för oftast när man kom på en bra idé visade det sig inte vara lika kul i praktiken. Eller så hade någon annan redan gjort liknande spel."

2006
Men handelsbolag var ingen bra lösning och i stället drog man i gång en ekonomisk förening år 2006. Den levde vidare fram till 2011. Men Oxeye Game Studio finns fortfarande kvar, nu som aktiebolag med Jens Bergensten, Daniel Brynolf och Pontus Hammarberg som de enda delägarna.

2009
Till slut kunde han ta sin examen, men examensarbetet tog tid, delvis för att han jobbade deltid hos sin styvfar vars firma säljer statistik från hela världen till företag. Jens Bergensten uppdrag var att göra om dataprogrammet.

Den ekonomiska situationen var inget vidare, varken för honom själv eller för Oxeye Game Studio. Efter examensarbetet anställdes han av Cybercom och jobbade där med SMS Gateway-system åt Sony Ericsson.

"Själva jobbet var inte så intressant, men jag hade lite tur ändå för jag hamnade tillsammans med en grupp killar som var unga och intresserade av programmering. Vi blev ett bra team."

När det blev sämre tider sparkade Sony Ericsson alla sina konsulter. Jens Bergensten tog för givet att han skulle få kicken från Cybercom så han började leta efter ett nytt jobb.

Han hamnade på Planeto där han jobbade med frågespelet "Quizboard".

2010
Från Planeto blev han värvad till Mojang för att arbeta med spelet "Scrolls", som då fortfarande bara var en idé.

2011
Bara ett år senare tog han över som ansvarig designer och utvecklare av "Minecraft" vars framgångar gjorde att företaget fick lägga mer och mer kraft på det.

2013
När det här skrivs har Jens Bergensten mer än 862 000 följare på Twitter och varje dag säljs 10 000 nya "Minecraft"-spel i världen. Det är två av många kvitton på hur stort "Minecraft" är. Han och grundaren Markus Persson ses som stjärnor som får skriva autografer och de håller presentationer inför tusentals åskådare.

"Markus kommer alltid att vara skaparen av 'Minecraft'. Men det har varit rätt så galna år med även för mig. Det är svårt att fatta hur stort det har blivit. Nu känns det som att 'Minecraft' är på väg in i en ny fas där det inte handlar så mycket om att utveckla spelet utan mer om att det är en plattform som andra bygger vidare på. Vårt jobb nu handlar om att göra spelet så flexibelt som möjligt, så man kan ta bort och lägga till som man vill."

I samma veva som han flyttade till Stockholm under vintern 2010-2011, träffade han Jenny som han nu är gift med.

"Att jag träffade henne har påverkat mitt liv mer än att jobba med 'Minecraft. Förut var det allt jag gjorde, att programmera. När jag kom hem från jobbet satt jag också och programmerade. Nu åker jag hem för att träffa henne, även om jag fortfarande sitter mycket vid datorn. Men det är klart, pengar var ett stort problem tidigare. Det är skönt att det inte är så längre."

LÄS ÄVEN: "De 5 mobilspelen som drar in mest pengar" 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Paypals köp av Izettle i hamn – nu är 2018 största året någonsin för svenska tech-exits
  5. Det finns 5 typer av ”bullshit-jobb” – har du ett av dem?
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”

För dig som prenumerant