Nätbutikens Vd Dinesh Nayar Fotograf: Fyndiq

"Nätets Ullared" växer i rekordfart

Nätbutiken från Sverige växer i rekordfart och utmanar nu Ullared i kampen om lågprissegmentet.

Fyndiq, en svensk nätbutik och startup som säljer billiga varor i alla kategorier växer så det knakar. Bolaget säljer allt från elektronik till kläder och smink på samma plats och kallar sig själva nätets Ullared . Bolaget, som startades 2010, är en av de snabbast växande digitala marknadsplatserna i Europa, den årliga tillväxten var enligt ett pressmeddelande 121%. Bolaget, som lockat investeringar från bland annat en tidigare SAS-vd, har äntligen börjat bli lönsamma.

Vd, och medgrundare, Dinesh Nayar uppger för Veckans Affärer att Fyndiq under 2013 har sålt för mer än 123 miljoner kronor och bolaget fortsätter bara att växa. Enligt pressmeddelandet har Fyndiq i nuläget över 118 000 produkter och fler tillkommer ständigt. Enbart i december sålde nätbutiken över 200 000 produkter.

LÄS ÄVEN: "Julhandeln slår rekord - och förändras" 

Fyndiq spås en ljus framtid efter att ha vunnit "Årets prestation" på Nordic e-commerce summit 2013, som bland annat arrangeras av Klarna, för sitt gedigna arbete med butiken. Antalet ordrar gick från dryga 208 000 år 2012 till över 450 000 år 2013, mer än dubbelt så många helt enkelt.

Bolaget har uppenbarligen redan lockat till sig en stor kundgrupp men huruvida nätbutiken kan slå succéjätten Ullared, som fått ägarna Thomas Karlsson och Torbjörn Bäck att hamna på Veckans Affärers miljardärslista, återstår att se.

MISSA INTE: "Sex knep för att lyckas bättre med din startup"  
LÄS ÄVEN: "De är vinnarna i framtidens e-handelslandskap"

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär