Fotograf: Jonas Ekströmer

Årets julhandel slår rekord - och förändras

Svenskarnas julklappsinköp kommer att slå rekord i år - igen. Miljarderna kommer att rulla som aldrig förr, men samtidigt håller julhandeln på att genomgå en stor förändring, berättar HUI i en ny rapport

På tisdagen presenterade Handelns utredningsinstitut en rapport inför julhandeln 2013.

"Det kommer att bli rekord igen, vi tror att julhandeln ökar 1,5 procent", sade Carin Blom, konsult vid HUI Research vid en pressträff.

I fjol minskade försäljningen i julhandeln med 0,6 procent och för första gången på 17 år slog julhandeln därmed inte rekord. Detta berodde enligt HUI Research dels på att eurokrisen kom ifatt Sverige och att varselvågen slog till, dels på att julen var arbetstagarvänlig och att många därför passade på att ta långledigt och resa bort.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 65,6 miljarder kronor i årets julhandel. Vinnarna i årets julhandel spås bli kläder och mat, där försäljningen väntas öka med 2,5 procent i respektive grupp.

"Den riktiga vinnaren är dock e-handeln. Den har hittills i år ökat med 18 procent. Vi har haft enorma tillväxttal och vi tror att det kommer att fortsätta under julhandeln", sade Carin Blom.

HUI Research konstaterar i sin julhandelsprognos att det sker en strukturell förflyttning av handeln mot nätet, drivet av ett stort utbud, låga priser och bekvämlighet. Konsumenterna litar dessutom numer på att de får hem varorna i tid, vilket ökar viljan att handla julklappar via nätet. 

De traditionella e-handelsbranscherna är hemelektronik, böcker och kläder. Men HUI Research ser att allt fler branscher nu lyckas sälja via nätet. En sådan bransch som kan gå starkt i jul är leksaker. Även i branscher med större "kläm och känn-faktor", som tidigare haft svårt med näthandel, har utvecklingen tagit fart på senare tid efter att handlarna hittat metoder för att locka kunderna att handla över nätet, bland annat med bättre presentation av varorna.

Bland möjligheterna som HUI Research identifierar finns köpstarka hushåll som gynnas av låga räntor och låg inflation. Dessutom är sparandet högt, och går att dra ned på.

När hushållen prioriterat andra varor kan det vidare finnas ett uppdämt shoppingsug bland hushållen och en vit jul skulle lyfta försäljningen.

HUI Research publicerar "Årets julklapp" den 19 november.

MISSA INTE: "Spelbolaget avslöjar årets julklapp" 

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  5. Frankrikes rikaste rycker ut med miljarder till brandhärjade Notre-Dame

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.