Listan är som ett Spotify-case. Fotograf: Erik Mårtensson/Scanpix

Så bygger du ett företag som kan säljas dyrt

Vill du se till att företaget du bygger blir värdefullt? Är du en entreprenör som vill tjäna pengar på ditt företag för att gå vidare till nästa äventyr? Inc.com har gjort en lista för hur du gör för att se till att ditt företag kan säljas dyrt.

1. Gå med vinst kanske Allt annat lika är ett företag som går med vinst ett mer attraktivt förvärv än ett som förlorar pengar. Men andra faktorer kan faktiskt göra stor skillnad. Ditt företag skulle kunna vara mycket lönsamt men inte särskilt säljbar, eller olönsam men väldigt säljbar. Läs vidare för att veta mer.

VA SPECIAL: "Riktiga riskkapitalister: De nya bolagsbyggarna"

2. Ha stora immateriella tillgångar Många företag har köpts upp inte för deras kundbas utan för deras mjukvara. Och det är inte bara mjukvaran som gör företaget värdefullt: varumärkes- och upphovsrättsskyddade saker som text, bilder, video eller design. Se till att få upphovsrätt för allt skapat av de anställda, och se till att allt du själv skapar är skyddat i företagets namn, inte ditt.

VA SPECIAL: "Datadressören: Vd:n bakom databolaget som erövrar världen"

3. Ha många olika (och glada) kunder Kundkoncentration kan vara ett problem när man vill sälja. Att ha en enda stor kund gör företaget mer sårbart, och desto mer varierad kundbasen är, desto mer attraktivt är företaget att förvärvas, särskilt om kunderna gillar dig.

4. Fastna När man har en automatisk betalningsplan igång är det jobbigt för användare att byta. Det är den jobbigheten som gör att kunder fastnar vid din produkt eller tjänst och som gör den mer värd att köpa upp.

5. Ha stor talang Om dina anställda har eftertraktade kunskaper kommer företaget att bli attraktivt för köpare. Detta är ett bra skäl att investera i att anställa de bästa människorna du kan hitta, att betala för fortsatt utbildning och att skapa en trevlig och engagerande kontorsmiljö. Även du är en del av detta och du är företagets mest värdefulla tillgång.

Listan riktar lätt tankarna mot Spotify. Det är välkänt att fastän investeringarna och stödet rullar in för musikstreamingtjänsten så är lönsamheten fortfarande tveksam. Bolaget förlorar miljontals kronor om året.

Men företaget har 20 miljoner glada och utspridda användare som lyfter värdet. Kunderna fångas lätt vid Spotifys tjänst genom erbjudanden som börjar kostnadsfritt men som efter en tid övergår till automatisk betalning.

Dessutom har Spotify sedan starten arbetat för att få de allra bästa medarbetarna. I måndags bjöd Spotify in drygt 100 studenter från svenska it-utbildningar för att under två dagar låta dem lyssna på talare från Spotify och andra företag.

Och Daniel Ek är fortfarande bolagets huvudperson.

Men enligt Daniel Ek själv är Spotify inte på väg att säljas. "Vi har fått erbjudanden", sa han till Financial Times tidigare i veckan. "Men vad jag vill göra med Spotify är att göra klart den här grejen".

LISTA: "Bok från 1937 avslöjar: 'Så blir du rik'"

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Nordens mest attraktiva arbetsgivare 2019 – Sweco som leds av Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 på toppen
  2. Pensionsjätten satsar 740 miljoner i Northvolt – och spekulerar om Teslafabrik till Sverige
  3. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  4. Ed Sheeran spelar mot världsrekord – drar in 7 miljarder kronor på senaste turnén
  5. Bra lön direkt: 10 välbetalda jobb som inte kräver utbildning
  1. Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror
  2. Nya plastskatten – upp till 7 kronor per plastpåse
  3. Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket
  4. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  5. Skapa guldkant genom kontroll över ditt kapital – ”din väg till frihet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.