1 av 10
Bildspel: BILDSPEL: Klicka vidare för att se alla bilder från reportaget Fotograf: Gunnar Lindstedt

Kommunistpartiet bakom ratten hos Volvo i Kina?

Idag inviger Volvo sin nya bilfabrik i Chengdu i Kina. Men överproduktionen av bilar i Kina är på sikt ohållbar - en bubbla som riskerar att spricka. Gunnar Lindstedt har åkt till Kina och granskat det svenska bilmärket vars smala lycka kan vara att ha fått kommunistpartiet i förarsätet.

Vi stod på en lerig väg och tittade in genom ett högt stängsel. Det hade regnat och den asfalterade banan därinne blänkte. En svart övertäckt Volvo körde fram och tillbaka. De röda stoppljusen lyste genom diset. Antagligen var det den nya "lokaliserade" S60-modellen som testades. Jag såg tre personer inne i bilen, de antecknade febrilt för att kartlägga bilens beteende. Förproduktionen av S60-bilarna var redan i gång sedan några månader, till hösten ska produktionen börja för fullt.

Vår taxichaufför hade också klivit ur. Han stod vid vägkanten och skrattade mot mig när den mystiska svarttejpade bilen accelererade i väg på testbanan och försvann bakom lerhögarna.

"Volvo", sade han med sin kinesiska accent. "Det är världens säkraste bil, ett mycket bra märke."

Det var fredagsmorgon i Chengdu i västra Kina och vi stod på baksidan av Volvos nya bilfabrik. Vi var inte välkomna in, den högtidliga invigningen ska hållas först den 5 juni. Hemlighetsmakeriet har varit stort på Volvo under senare tid och det sägs att mycket få personer har insyn i vad som verkligen händer. Och vad som har hänt sedan Geely tog över Volvo för tre år sedan.

Fabriksbyggnaderna stod i alla fall på plats, men infarten här på baksidan var fortfarande mest lervälling. Några brädor markerade var grinden kommer att stå. Två ståtligt klädda vakter kom ut ur en ruffig vaktkur. De ställde sig mitt på vägen och gjorde honnör, som för att säga: Välkommen till Chengdu!

MISSA INTE: "Svensk natur ska sälja Volvo i Kina"

På andra sidan staketet såg vi Geelys bilfabrik, säkert tre gånger så stor som Volvofabriken. På en jättelik parkeringsplats stod Geelybilarna uppradade. Här pågick produktionen för fullt.

"På Geely jobbar arbetarna tolv timmar", sade taxichauffören.

Där var hårdare än på fabrikerna runtom, förstod vi. Några kinesiska ynglingar kom gående. De var byggnadsarbetare på ett bygge en bit bort. Nu skulle de till Wangs ställe för att äta. Överallt pågick nya byggen. Chengdu ska bli den nya bilstaden, Kinas Detroit. Det är i alla fall vad de lokala myndigheterna hoppas, som nu satsar miljarder på att få hit bilföretagen. Toyota och Volkswagen är redan på plats. Båda dessa utländska företag samarbetar med samma kinesiska partner, statligt ägda FAW (First Auto Works), Kinas största och äldsta bilföretag.

Den kinesiska regeringen inledde sin satsning på bilindustri för drygt tjugo år sedan. Genom "joint venture" med utländska biljättar var tanken att Kina snabbt skulle hinna i fatt. Men även om Kina i dag tillverkar fler bilar än något annat land, så har man knappast nått målet. Kina saknar fortfarande förmågan att konstruera bilar, och inget kinesiskt bilmärke har gjort global succé. Kinas bilindustri står och stampar och regeringen letar desperat efter nya vägar att gå.

MISSA INTE: "Volvo på dödens lista - försvinner företaget 2014?"

 


Läs hela reportaget i Veckans Affärer nummer 22-23. Som prenumerant kan du även läsa reportaget online här.

 

Är du inte prenumerant?
Testa att läsa online - gratis i 24 timmar.

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför blir så många inkompetenta män ledare – och så kan det förhindras
  2. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  3. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  4. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  5. Deppiga inköpschefer sänker börsen – Swedbank åter i fokus
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.