Fotograf: Marcio Jose Sanchez

Facebooks telefon blev en app

Facebook introducerar en ny mjukvara till smartphones, som sätter socialt nätverkande i centrum för användaren, och expanderar därmed sina ansträngningar för att öka annonseringsintäkterna från användning på små
skärmar.

Den nya mjukvaran presenterades på torsdagen vid ett event i Menlo Park,
Kalifornien, rapporterar Bloomberg News.

Mjukvaran, som företaget kallar Home, är en version av Googles operativsystem Android och visar fotografier och vänners uppdateringar på mobiltelefonens hemskärm.

Missa inte: "Fritt fram för sociala insiders"

Att Facebookanvändandet i stor grad har flyttat till mobila enheter medför att
Facebook måste hitta nya sätt att hålla användare engagerade längre, samtidigt
som annonsörer måste lockas till att betala för att placera kampanjer på små
skärmar.

Missa inte: "Facebook ett av USA:s 10 mest hatade företag"

Genom att modifiera Googles operativsystem Android använder Facebook en liknande strategi som Amazon gjort i utvecklingen av dess surfplatta Kindle Fire. I Amazons fall betydde det att Googles förinstallerade applikationer, som
genererar intäkter för Google, kunde förbipasseras.

"De är inte lika mobilfokuserade som Apple och Google, och nu behöver de leka tafatt", sade Carl Howe, analytiker på Yankee Group, till Bloomberg News.

Missa inte: "Dina Facebook-vanor avslöjar mer än du tror"

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.