Fotograf: Micke Lundström

Var i hela friden är den hållbara rörelsen?

"Allt är hästlasagne" skrev Jan Gradvall härom sistens och formulerade mycket skickligt ett av de nutidsfenomen som åtminstone hållit mig vaken många nätter på sistone.

Melodifestivalen, offentlig upphandling och media allt blev till hästlasagne genom Gradvalls penna. Lågpris har blivit folkrörelse men aldrig hade vi kunnat tro att vi för den skull skulle få hästkött när vi köpte lasagne. Samma förpackning men billigare innehåll allt i prispressens tid. Nu spår Gradvall att vi nått vändpunkten, i sommar ska vi triumferande sms:a varandra när vi hittat den dyraste oxfilén på Västkusten.

Paradoxen är att samma konsument som köpt lågprislasagne, T-shirts för 39,50 och den billigaste - men inte den mest energieffektiva - tvättmaskinen, i undersökning efter undersökning bedyrar att hållbarhet är viktigt, kanske viktigast, och att kvalitet står över pris.

"Jo då, jag tycker det är hemskt med slavlöner, är rädd för kemikalier och JAA jag sopsorterar faktiskt!"

Men fler och fler bolag talar numera öppet om det, och våra egna undersökningar bekräftar: konsumenten säger att de vill ha hållbarhet men väljer det inte.

Missa inte: Reklambyråchefen: "Vi konsumerar för mycket"

Gapet mellan hur många som säger och hur många som faktiskt gör hånskrattar alla oss hållbarhetschefer i ansiktet dag efter dag. Det är i dag lättare att övertyga mainstreaminvesterare - som kanske inte är mest kända för sitt hållbarhetsengagemang - om vikten av hållbarhet, än att få konsumenterna att ändra beteende.

Jag frågar mig: Var i hela friden är rörelsen?

Var är de stora konsumentgrupperna som premierar de bra företagen, som köper schyssta bananer, byter både fonder och glödlampor till bättre alternativ och inser att ett par brallor för 199 kronor är det någon annan som betalat för?

Det är klart att de finns positiva tecken: Fair Trade och Krav visar på ökad försäljning, vintagekläder är en trendigt och fler låter bilen stå. I princip lika många svenska väljare menar att klimatfrågan är en lika viktig valfråga som invandring, vilket sorgligt nog får anses vara positivt för klimatfrågan.

I en av mina mörkare stunder ringde jag konsumentforskare Sofia Ulver som med lugnande stämma säger att en liten backlash är normalt när vi har att göra med globala megatrender. Och som sådan är hållbarhet ohotad menar hon. Konsumenterna kommer, de behöver bara lite mer tid och mer information.

I tidernas begynnelse, när 68-rörelsen upprördes över bröstmjölksersättning och politiska orättvisor var logiken: konsument trycker på politik som trycker på företag. Och företagen skärper sig något, motvilligt men dock.

Idag är logiken en annan: investerare som trycker på företag som sedan tillsammans trycker på politiken. Ropen skalla hållbarhetsrapportering för alla! Ge oss ett globalt pris på Co2! Kräv transparenta hållbarhetsprinciper hos alla fondbolag!

Men konsumenterna? Nej, de är på Ullared.

Under tiden som konsumenten glatt lågprisshoppat har det skett en mindre revolution bland svenska investerare.

De senaste 5 åren har alla fyra storbanker och många fler mindre aktörer signerat FNs principer för ansvarsfulla investeringar, PRI. Swedish Sustainable Investment Forum, SWESIF, har gått från en liten källarklubb för special-intresserade till ett tungt maktcentrum för svenska investerare.

Missa inte: "Grönt snack, men lite verkstad"

En frivillig och egenhändigt utrullad märkning för hållbara fonder är lanserad och implementerad. Hållbart Värdeskapande, en sammanslutning svenska engagerade investerare som tillsammans äger nästan 20% av Stockholms-börsen har vid två tillfällen gått samman och ställt frågor om antikorruptions-system, leverantörsuppföljning, integrering av hållbarhet i affärsstrategi till styrelseordföranden i börsens största bolag. Och fått svar.

Till och med de twittrande sparekonomerna erkänner nu vikten att integrera hållbarhetsparamentrar i investeringsbeslut.

Missa inte: "Skogsjätten lever inte som de lär"

Jag är den första att påpeka att det dock är lång väg kvar innan Sveriges sparmarknad är hållbar rakt igenom - men det har skett stora framsteg de senaste åren. Nu fattas bara spararna.

Stina Billinger
Hållbarhetschef Storebrand SPP och Sveriges 10:e största Supertalang 

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium